• 1
  • 2
2017-10-23, 22:13
Bannlyst
Antag att ens föräldrar dör och man ärver en miljon. Vad gör man då om man har en partner?
Man kan ju inte amortera på lånen. För vad händer då om man skiljer sig?
Samtidigt blir det ju konstigt om man helt plötsligt har mycket mer pengar än partnern.
Spara åt barnen går förstås men det hindrar ju inte partnern från att vid skilsmässa leva upp sitt kommande arv utan att matcha beloppet till barnen.
Citera
2017-10-23, 22:15
Medlem
För egen del har jag gift mig och skaffat barn för att jag vill dela mitt liv med den kvinnan.
Att hålla tillbaka pengar känns konstigt. Du kan dela barn, men inte dela pengar?
Weird.
Citera
2017-10-23, 22:17
Medlem
Är man gift så Vettefaen. Men som sambo kan man ju pynta huset och skriva revers med fru framtida rättshaverist på halva beloppet.
Citera
2017-10-23, 22:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Karl-Franz
För egen del har jag gift mig och skaffat barn för att jag vill dela mitt liv med den kvinnan.
Att hålla tillbaka pengar känns konstigt. Du kan dela barn, men inte dela pengar?
Weird.

Det är väldigt vanligt med skilsmässor i Sverige.
Citera
2017-10-23, 22:34
Medlem
Är man gift skulle jag säga det går in i den gemensamma kassan man redan har.
Citera
2017-10-23, 22:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Akt
Är man gift skulle jag säga det går in i den gemensamma kassan man redan har.

Mm. Men då blir det ju skit vid skilsmässa.
Om partnern däremot inte har släktingar att ärva tycker jag att det känns ok.
Men att först ge bort halva arvet för att sedan se på när hon tar hela känns inte bra.
Citera
2017-10-23, 23:36
Medlem
julepumlans avatar
Du har pengarna på ditt enskilda konto och investerar pengarna och utdelningen kan ni nyttja till resor och upplevelser.
Självklart ger du ju inte hon 500k. Det är ju faktiskt du som ärvt och inte hon.

Du bör inte ta upp frågan med hon utan klart och tydligt säga att du ska investera dessa pengar i aktier eller fonder.
Pengar skapar bara konflikter och bör i största möjliga mån aldrig kännas till av ens nära och kära.
Citera
2017-10-24, 01:59
Medlem
SvartaBjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flaggskrivare
Antag att ens föräldrar dör och man ärver en miljon. Vad gör man då om man har en partner?
Samtidigt blir det ju konstigt om man helt plötsligt har mycket mer pengar än partnern.
Spara åt barnen går förstås men det hindrar ju inte partnern från att vid skilsmässa leva upp sitt kommande arv utan att matcha beloppet till barnen.
Är du gift och inte vill dela med dig får du se till att dina föräldrar anger att arvet ska vara enskild egendom (förslagsvis i ett testamente). De kan/ska(?) även ange att eventuell avkastning även ska räknas som detta.
Citera
2017-10-24, 09:19
Medlem
Citat:
Mm. Men då blir det ju skit vid skilsmässa.
Om partnern däremot inte har släktingar att ärva tycker jag att det känns ok.
Men att först ge bort halva arvet för att sedan se på när hon tar hela känns inte bra.

Om du tror det är sannolikt att ni skall skilja er så borde du skilja dig redan från början. Varför vara tillsammans med något du förväntar dig att det kommer ta slut med? Å andra sidan om man har den inställningen du har om något så trivialt som pengar så förstår jag varför det tar slut också, ingen gillar någon som sitter och skriker "mitt!".
Citera
2017-10-24, 09:38
Medlem
Citat:

Du verkar inte riktigt ha förstått innebörden av gemensam ekonomi.
Citera
2017-10-24, 12:42
Medlem
mpees avatar
Vilket jädra resonemang. Kanske ska avvakta med att gifta dig innan du är säker.
Citera
2017-10-24, 13:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Akt
Om du tror det är sannolikt att ni skall skilja er så borde du skilja dig redan från början. Varför vara tillsammans med något du förväntar dig att det kommer ta slut med? Å andra sidan om man har den inställningen du har om något så trivialt som pengar så förstår jag varför det tar slut också, ingen gillar någon som sitter och skriker "mitt!".

Du är en kretin.
De flesta använder bilbälte och har diverse försäkringar trots att det är osannolikt att de ska behöva användas. Det är betydligt mer sannolikt att ett äktenskap slutar i skilsmässa än att bilbältet räddar ens liv. Enligt ditt resonemang bör jag sluta åka bil i stället för att använda bältet.
Du är således en idiot.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in