Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-10-23, 18:36
  #1
Medlem
Vi har väll alla sett olika reklamfilmer om att vi ska spara vatten i sverige med tanke på hur lite vatten andra personer i världen har tillgång till.

T.ex. colgates reklam om att det går åt 15 liter vatten för att borsta tänderna och det är mer vatten än vad vissa har tillgång till under en hel vecka.

Men allvarligt talat vad gör det för skillnad för en familj i afrika om jag borstar tänderna med rinnande vatten. De får ju varken mer eller mindre vatten för det?

Sen förstår jag att det är bra att tänka på sin vattenförbrukning i kommuner med vattenbrist. Men frågeställningen är vad gör min vattenförbrukning för skillnad för barnen i afrika, jag ser inte kopplingen
Citera
2017-10-23, 18:40
  #2
Medlem
Readyfreddies avatar
Ja, det kan man undra. Så här svarade Colgate på Facebook när en svensk undrade hur h*ns vattenförbrukning hängde ihop med tredje världens.

Citat:
Thanks for your question. We're happy to explain. According to the EPA, it takes a considerable amount of energy to deliver and treat the water you use every day. When reservoir water levels get lower and ground water tables drop, water supplies, human health, and the environment are put at serious risk. For example, lower water levels can contribute to higher concentrations of natural and human pollutants. Less water going down the drain means more water available in the lakes, rivers and streams that we use for recreation and wildlife uses to survive. Using water more efficiently helps maintain supplies at safe levels, protecting human health and the environment. We hope this helps explain our efforts to share the #EveryDropCounts message.
Citera
2017-10-23, 19:20
  #3
Medlem
Det går åt resurser att rena vattnet till dricksvatten. Om du häller ut mer vatten i avloppet kommer det också ut mer föroreningar ur reningsverket. Detta även om det bara är rent vatten du häller ut. De föroreningar som finns i avloppsvattnet späds då ut och blir svårare för reningsverket och få bort.

Undantaget är att avloppsnätet är gjort för ett visst flöde. Om folk är alldeles för bra på att spara vatten kan rören slamma igen så det blir stopp, och det är inte bra det heller.
Citera
2017-10-23, 20:06
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Det går åt resurser att rena vattnet till dricksvatten. Om du häller ut mer vatten i avloppet kommer det också ut mer föroreningar ur reningsverket. Detta även om det bara är rent vatten du häller ut. De föroreningar som finns i avloppsvattnet späds då ut och blir svårare för reningsverket och få bort.

Undantaget är att avloppsnätet är gjort för ett visst flöde. Om folk är alldeles för bra på att spara vatten kan rören slamma igen så det blir stopp, och det är inte bra det heller.

Vi har väll knappast någon resursbrist när det gäller att rena vatten i Sverige och har inga problem att rena vatten i sverige? Vi har all infrastruktur på plats och alla betalar för vattnen och avlopp genom avgifter och skatter. Behövs mer resurser för det höjer man helt enkelt avgifterna/ skatterna. Är vattnet för utspätt för att renas så är det ju rent helt enkelt. och jag fattar fortfarande inte varför man blandar ihop mitt vattenanvändande med hur man har det i Afrikas öken.
Citera
2017-10-23, 20:09
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Readyfreddie
Ja, det kan man undra. Så här svarade Colgate på Facebook när en svensk undrade hur h*ns vattenförbrukning hängde ihop med tredje världens.

Dom svara ju inte ens på hans fråga.
Citera
2017-10-23, 20:36
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gutz
Vi har väll knappast någon resursbrist när det gäller att rena vatten i Sverige och har inga problem att rena vatten i sverige?
Det går åt en massa kemikalier för rening och de kostar både pengar och orsakar miljöstörning att tillverka.
Citat:
Behövs mer resurser för det höjer man helt enkelt avgifterna/ skatterna.
Så kan man ju resonera, men nu trodde jag det var miljön vi pratade om.
Citat:
Är vattnet för utspätt för att renas så är det ju rent helt enkelt.
Fullt så bra är inte avloppsrening, vattnet som kommer ut innehåller fortfarande kväve och fosfor som ger övergödning m m.
Citera
2017-10-24, 00:44
  #7
Medlem
ADangerousMinds avatar
Såg precis reklamen på TV4 och reagerade på samma sätt. FYFAN vad äckligt av Colgate att stärka sitt varumärke genom att göra en koppling till detta och på nåt sätt framstå som att man bryr sig om människorna i Afrika. Så jävla vidrigt. Aldrig mer Colgate!
Citera
2017-10-25, 17:12
  #8
Medlem
ulvvfs avatar
Bra fråga, förmodligen ingenting, men man kan alltid använda det i sin propaganda.

Colgates svar längre upp i tråden (om det citatet är korrekt) indikera precis att det inte finns någon koppling, för de klarar uppenbart inte av att svara på frågan, utan låtsas som att frågan gällde något helt annat.
Citera
2017-10-26, 00:42
  #9
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gutz
Vi har väll alla sett olika reklamfilmer om att vi ska spara vatten i sverige med tanke på hur lite vatten andra personer i världen har tillgång till.

T.ex. colgates reklam om att det går åt 15 liter vatten för att borsta tänderna och det är mer vatten än vad vissa har tillgång till under en hel vecka.

Men allvarligt talat vad gör det för skillnad för en familj i afrika om jag borstar tänderna med rinnande vatten. De får ju varken mer eller mindre vatten för det?

Sen förstår jag att det är bra att tänka på sin vattenförbrukning i kommuner med vattenbrist. Men frågeställningen är vad gör min vattenförbrukning för skillnad för barnen i afrika, jag ser inte kopplingen

Citat:
Ursprungligen postat av ADangerousMind
Såg precis reklamen på TV4 och reagerade på samma sätt. FYFAN vad äckligt av Colgate att stärka sitt varumärke genom att göra en koppling till detta och på nåt sätt framstå som att man bryr sig om människorna i Afrika. Så jävla vidrigt. Aldrig mer Colgate!

Citat:
Ursprungligen postat av ulvvf
Bra fråga, förmodligen ingenting, men man kan alltid använda det i sin propaganda.

Colgates svar längre upp i tråden (om det citatet är korrekt) indikera precis att det inte finns någon koppling, för de klarar uppenbart inte av att svara på frågan, utan låtsas som att frågan gällde något helt annat.
Vilken koppling? Länka och citera. Är det filmer som denna https://www.youtube.com/watch?v=9jFxLm3bENo du tänker på så kan jag upplysa om att du är dum i huvudet. Det är reklam för Water Aid som i allra högsta grad hjälper folk i U-länder med förbättrad vattenförsörjning.

Jag har inte sett att de påstår att vattenbesparing i Sverige gör skillnad för barnen i Afrika. Du kan väl länka och citera var du fått detta ifrån.

I övrigt finns goda skäl att spara vatten på många ställen även i Sverige, dels för att bra vatten är en bristvara på många ställen även i vårt land samt att det går åt kemikalier och energi för att rena det.

Citat:
Ursprungligen postat av gutz
Vi har väll knappast någon resursbrist när det gäller att rena vatten i Sverige och har inga problem att rena vatten i sverige? Vi har all infrastruktur på plats och alla betalar för vattnen och avlopp genom avgifter och skatter. Behövs mer resurser för det höjer man helt enkelt avgifterna/ skatterna. Är vattnet för utspätt för att renas så är det ju rent helt enkelt. och jag fattar fortfarande inte varför man blandar ihop mitt vattenanvändande med hur man har det i Afrikas öken.
Varför yttrar du dig om något som du inte har en djävla aning om? Du kanske tror att järnklorid, natriumhypoklorit, släckt kalk, natriumhydroxid, väteperoxid, aktivt kol och alla andra kemikalier som används vid vattenrening (inte alla på en gång på samma anläggning) bara ligger där och skräpar och väntar på att användas utan konsekvenser?

Vad din vattenförbrukning i Sverige har med Afrikas öknar att göra vet nog inte varken Colgate eller Water Aid heller eftersom de aldrig har påstått det utan det bara är något du har hittat på.
Citera
2017-10-26, 06:43
  #10
Medlem
ulvvfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Vilken koppling? Länka och citera. Är det filmer som denna https://www.youtube.com/watch?v=9jFxLm3bENo du tänker på så kan jag upplysa om att du är dum i huvudet. Det är reklam för Water Aid som i allra högsta grad hjälper folk i U-länder med förbättrad vattenförsörjning.
.

Då kanske de ska vara mer tydliga med vad de gör reklam för, water aid förekommer öht inte ens i reklamen.

De listar en massa "siffror" om hur mycket vi slösar bort vatten på trivala saker, för sedan lista hur hur lång tid vissa fattiga hade fått tvingas leva på det, för skriva, "Glöm inte att stänga av kranen, varje droppe räknas" Ingenstans nämns det att det handlar om att colgate stödjer någon organisation, utan istället ligger fokuset i reklamen på att vi ska minska våran vattenförbrukning, och du kallar folk för dumma för att de tolkar det som att colgate påstår att våran vattenförbrukning har med hur mycket vatten de i 3:e världen får?
Citera
2017-10-27, 14:55
  #11
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ulvvf
Då kanske de ska vara mer tydliga med vad de gör reklam för, water aid förekommer öht inte ens i reklamen.

De listar en massa "siffror" om hur mycket vi slösar bort vatten på trivala saker, för sedan lista hur hur lång tid vissa fattiga hade fått tvingas leva på det, för skriva, "Glöm inte att stänga av kranen, varje droppe räknas" Ingenstans nämns det att det handlar om att colgate stödjer någon organisation, utan istället ligger fokuset i reklamen på att vi ska minska våran vattenförbrukning, och du kallar folk för dumma för att de tolkar det som att colgate påstår att våran vattenförbrukning har med hur mycket vatten de i 3:e världen får?
Så du hade som jag trodde inget svar på var det görs någon koppling mellan svensk och afrikansk vattenförbrukning i filmen. Det beror nog på att den kopplingen inte görs.

Filmen avslutas med "Sprid budskapet: #VarjeDroppeRaknas". Det där # betyder ju hashtag vilket används för att markera trådar främst på Twitter. Här är den aktuella: https://twitter.com/search?q=%23varjedropper%C3%A4knas

Precis det filmen handlar om framgår alltså med all önskvärd tydlighet i reklamen om du bara hade tittat. Eller vet du inte vad en hashtag är?
Citera
2017-10-27, 15:23
  #12
Medlem
ulvvfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Så du hade som jag trodde inget svar på var det görs någon koppling mellan svensk och afrikansk vattenförbrukning i filmen. Det beror nog på att den kopplingen inte görs.

Filmen avslutas med "Sprid budskapet: #VarjeDroppeRaknas". Det där # betyder ju hashtag vilket används för att markera trådar främst på Twitter. Här är den aktuella: https://twitter.com/search?q=%23varjedropper%C3%A4knas

Precis det filmen handlar om framgår alltså med all önskvärd tydlighet i reklamen om du bara hade tittat. Eller vet du inte vad en hashtag är?


Jag tycker jag beskrev kopplingen ganska så detaljerat, vilket du ignorerade helt. Man ska sedan inte behöva sätta igång ett stort undersökningsarbete för tolka en reklam rätt, då är reklamen ganska så misslyckad om man ska behöva göra det.

Btw jag är inte ts. Jag tittar inte ens på tv. För mycket mansförtryckande feminist propaganda.
__________________
Senast redigerad av ulvvf 2017-10-27 kl. 15:25.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback