• 1
  • 2
2017-10-23, 02:09
Medlem
ChefPauls avatar
Alltid älskat detta flygplan, dess smäckra aggressiva utformning som får mig nästan att få ståpäls...
Gillar många andra flygplan men denna är ohotad etta!

Dock undrar jag över en sak, som kanske mina bättre bevandrade flygintresserade har koll på!?

Mustangen har ju ett luftintag för kylning strax under bakre kanten av vingbasen, och vad jag har sett så på de nyrenoverade mustangerna så har dom ett späll precis innan kröken går upp emot kroppensom kanske släpper ut ett vinande ljud vid lågflygning förbi tex publik?

Det har jag aldrig hört med äldre mustanger utan det enda man hör är det råa ljudet som maskinen uppbringar...

Är det ett nytt påfund? har aldrig sett det på Mustang förut och aldrig vad jag vet upplevt detta vinande ljud vid en flyby...

Nån som har svar på gåtan?

Är dom nyrenoverade maskinerna uppgraderade med detta spjäll eller vad?
Citera
2017-10-23, 02:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChefPaul
Alltid älskat detta flygplan, dess smäckra aggressiva utformning som får mig nästan att få ståpäls...
Gillar många andra flygplan men denna är ohotad etta!

Dock undrar jag över en sak, som kanske mina bättre bevandrade flygintresserade har koll på!?

Mustangen har ju ett luftintag för kylning strax under bakre kanten av vingbasen, och vad jag har sett så på de nyrenoverade mustangerna så har dom ett späll precis innan kröken går upp emot kroppensom kanske släpper ut ett vinande ljud vid lågflygning förbi tex publik?

Det har jag aldrig hört med äldre mustanger utan det enda man hör är det råa ljudet som maskinen uppbringar...

Är det ett nytt påfund? har aldrig sett det på Mustang förut och aldrig vad jag vet upplevt detta vinande ljud vid en flyby...

Nån som har svar på gåtan?

Är dom nyrenoverade maskinerna uppgraderade med detta spjäll eller vad?

Kan bara hålla med om din iakttagelse att mustangen är det häftigaste planet i WW2, det och kanske Messerschmitt bf 109. Att de kanske vill likna Stuka lite är väl kanske inte så konstigt, vad jag känner till så var Stuka det enda attack-flyget som hade siren som tjöt för att skrämma folk. Att det lyckades är väl uppenbart med tanke på att Stuka är välkänt än idag.
Citera
2017-10-23, 02:41
Medlem
ChefPauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asgard82
Kan bara hålla med om din iakttagelse att mustangen är det häftigaste planet i WW2, det och kanske Messerschmitt bf 109. Att de kanske vill likna Stuka lite är väl kanske inte så konstigt, vad jag känner till så var Stuka det enda attack-flyget som hade siren som tjöt för att skrämma folk. Att det lyckades är väl uppenbart med tanke på att Stuka är välkänt än idag.

Jämför bara med detta, du hör ett tjutande ljud som jag är inte bekant med...

https://www.youtube.com/watch?v=a3eBD6tLVOQ
Citera
2017-10-23, 02:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChefPaul
Jämför bara med detta, du hör ett tjutande ljud som jag är inte bekant med...

https://www.youtube.com/watch?v=a3eBD6tLVOQ

Vad jag kunde finna så är dina observationer rätt http://www.mustangsmustangs.com/theh...hp?topic=142.0
Citera
2017-10-23, 08:25
Medlem
Det vinande ljudet som hörs från en del av dom kvarvarande P-51 kommer från vingen framkant och specifikt från dom kulsprutehål som finns där. Det finns dom som inte låter och då har man helt enkelt lågt igen dom hålen. Maskinerna som flyger Reno airrace tex låter inte.
Luftintaget under vingen är ett paket på närmare en meter tjockt med kylare för vatten oljor och annat. Det sitter en lucka i bak på det scoopet, för att släppa ut luften, annars blir det ingen kylning. Luckan justeras beroende på hur temperaturerna är.
Citera
2017-10-23, 10:07
Medlem
Citat:
Håller inte med ME 262 är det enda som gäller. Sen beträffande stuka så är det en akronym det står
för sturzkampfflugzeug dvs störtbombare. Det du menar är Junkers Ju 87.
Citera
2017-10-23, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svartekaptenen
Håller inte med ME 262 är det enda som gäller. Sen beträffande stuka så är det en akronym det står
för sturzkampfflugzeug dvs störtbombare. Det du menar är Junkers Ju 87.

Stuka blev synonymt med Junkers Ju 87, fast såklart har du rätt.
Citera
2017-10-23, 14:27
Medlem
Citat:
Stuka blev synonymt med Junkers Ju 87, fast såklart har du rätt.
Har du möjligen sett redtails? Denna film är en orgie i Ameriwank, tappra negerpiloter i sina mustanger
tar tappert upp kampen med ME262 och flyger utan problem ifatt jetplanen samt att mustangerna tål
flera träffar från 30mm kanoner med explosiv ammunition.
Citera
2017-10-23, 20:35
Medlem
Citat:
Har du möjligen sett redtails? Denna film är en orgie i Ameriwank, tappra negerpiloter i sina mustanger
tar tappert upp kampen med ME262 och flyger utan problem ifatt jetplanen samt att mustangerna tål
flera träffar från 30mm kanoner med explosiv ammunition.

Tyvärr har jag missar den. Det låter nästan som en dokumentär om stridsflygningens historia.
Citera
2017-10-23, 21:10
Medlem
Citat:
Tyvärr har jag missar den. Det låter nästan som en dokumentär om stridsflygningens historia.
Ohh en dokmentär. låt mig se en experten med riddarkors och svärd förlorar mot en vanlig negerpilot och sagda experten har ett jetplan med överlägsen eldkraft och hastighet. så klart att Tysken skall förlora.
Citera
2017-10-24, 05:52
Medlem
Citat:
Ohh en dokmentär. låt mig se en experten med riddarkors och svärd förlorar mot en vanlig negerpilot och sagda experten har ett jetplan med överlägsen eldkraft och hastighet. så klart att Tysken skall förlora.

Vad är en vanlig negerpilot? Tveksam om någon neger öht hade spakat ett flygplan på den tiden. Än mindre stridsflyg.
Citera
2017-10-24, 08:47
Medlem
Citat:
Vad är en vanlig negerpilot? Tveksam om någon neger öht hade spakat ett flygplan på den tiden. Än mindre stridsflyg.
Jodå det fanns, 332 jaktgruppen samt 477 bombgruppen och jaktgruppen fick mustanger sent i
kriget. Det roliga med filmen redtails när de går upp mot ME 262 så är ledaren för Tyskarna en
av "die experten" komplett med riddarkors och svärd och dessa medaljer får du inte för gott uppförande
men givetvis vinner den vanlige negerpiloten.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in