Citat:
Ursprungligen postat av
tempo83
Jäklar vad det tog fart har försökt sålla och göra mig en generell bild av alla förslag.
Jag tror som jag skrev tidigare att det lutar åt en delad investering sänka lånen men även få igång ett brett aktie/fond sparande.
För att ge lite mer nyanser till mitt antagande komme lite mer fakta:
Ålder 34 (singel)
Värde på bonde (nyligen givet av banken) 2.6
Stad Stockholm
Nuvarande sparande ca 5 månaden
Fasta kostnader 14
Buffert 180 k
Fast anställning 41 (it stort spelbolag)
Skulder: inga övriga skulder
Du har redan en låg belåningsgrad, så där är ju inga problem alls.
Alla människor är ju olika, men personligen hade jag inte amorterat på det lånet eftersom du antagligen dessutom har bra villkor med låg ränta på det, dvs det är nästan gratispengar i dagsläget.
Grundregeln, om man ska vara rent ekonomisk och strunta i känslomässiga delar som att det är skönt att vara skuldfri, är att om man kan placera pengarna för en bättre avkastning än räntekostnaderna så ska man placera dem. Men man får ju inte glömma att ta med ränteavdragen och ISK-skatten när man räknar ut det.
Om man nu ska placera det så är första regeln att läsa på hur allt fungerar innan man köper någonting. Rätt för din del är nog att placera en stor del av kapitalet skapligt säkert och kanske ha lite högre risk på en tredjedel eller liknande. Du är också skapligt ung, vilket också betyder att du kan ha lite högre risk (eftersom du har fler år på dig att fördela risken på).
En lösning är att starta två ISK-konton på t ex Avanza och använda deras Portföljgenerator och låta ena kontot stå för en lågriskplacering med t ex 800 000 och andra kontot med högre risk med 400 000.
https://www.avanza.se/fonder/portfol...eneratorn.html
Befintligt sparande kan då gå in i högriskkontot eftersom det alltid kommer att ha större svängningar och det gynnas man av om man månadssparar.
Men som sagt, beslutet är ditt eget och gör inget utan att själv veta varför du gör just det. Och sedan när du tagit ditt beslut och genomfört det så var aktiv och titta till innehaven någon gång i månaden och justera.