• 1
  • 2
2017-10-23, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvartaBjorn
Om jag förstår dig rätt (dvs läser mellan raderna) så har du inte jobbat hela året eller vissa månader tjänat mycket mindre än du gör nu. Det innebär - håll i dig nu - att du kommer att få tillbaka pengar nästa år när din slutskatt räknats ut!

Din arbetsgivare drar skatt utifrån att du har tjänat samma belopp varje månad hela året. Du skulle kunnat begära jämkning (dvs att arbetsgivaren drar mindre än skattetabellen säger att denne ska göra) men eftersom du inte tar upp det så antar jag att du inte gjort detta.

Räntan som du betalar på motorcykeln kommer som redan nämnts att ge din pappa en slant tillbaka eftersom den står på honom. Det tycker jag du kan bjuda på då det inte lär bli några större pengar.

Hyra (oavsett om den är "svart" eller till en riktig hyresvärd) är inget du eller någon annan får dra av för att sänka sin skatt. Om du köpt en lägenhet (bostadsrätt) och då behöver ta lån får du dra av en del av räntan från din skatt. Avgiften till bostadsrättsföreningen (som vissa felaktigt kallar "hyra") får du däremot inte dra av när du räknar ut din skatt.

Vad som skulle kunna höja din skatt är om du säljer dina aktier. Då får du skatta för vinsten dvs vad du säljer dem för minus vad du köpte dem för (här antar jag att de ökat i värde).

Detta var en mycket "basic" kurs i vad som kommer att påverka hur mycket du i slutänden kommer att få betala i skatt.

Tack som fan för svaret. Förstår äntligen lite mer av detta. Tack för hjälpen.

En annan fråga dock. Om jag skulle köpa en lägenhet nu? Säg för 200 000, utan att ta lån, skulle det garantera mig från restskatt liksom?
Citera
2017-10-23, 19:48
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OhYeahWakeUpYeah

En annan fråga dock. Om jag skulle köpa en lägenhet nu? Säg för 200 000, utan att ta lån, skulle det garantera mig från restskatt liksom?

Det enda sättet att garantera noll restskatt är noll inkomst...

Varför är du så rädd för restskatt, tjänar du extremt bra under en kort period så sätt undan lite sparpengar till ev restskatt bara. Preliminärskatt heter preliminär just för att det bara är en kvalificerad gissning hur mycket skatt du skall betala under året.
Citera
2017-10-23, 19:50
Medlem
Luxuss avatar
Citat:

Jag tror att du skulle vinna ganska mycket på att be en vuxen förklara för dig hur det här med inkomstskatt med mera fungerar.
Varför tror du att du ska betala mindre skatt för att du köper en lägenhet utan att ta lån??
Dessutom vad är det för tjat om restskatt? Vad menar du egentligen??
Citera
2017-10-24, 05:15
Medlem
RadikalFails avatar
Citat:
Betala en till summa när jag redan betalar skatt? Räcker det inte att de tar upp till 10 000 i skatt i månaden..

Det är DU som sitter och oroar dig för restskatt och jag säger hur du kan göra om du är rädd för att få restskatt.
Restskatt=du ska betala skatteverket= det har dragits för få kronor från din lön= man kan be dom dra mer lön eller betala själv till sitt konto på skatteverket.

Jag förstår inte vad det är som är svårt för dig att förstå i detta fallet.
Citera
2017-10-24, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luxus
Jag tror att du skulle vinna ganska mycket på att be en vuxen förklara för dig hur det här med inkomstskatt med mera fungerar.
Varför tror du att du ska betala mindre skatt för att du köper en lägenhet utan att ta lån??
Dessutom vad är det för tjat om restskatt? Vad menar du egentligen??

Be en vuxen förklara kanske?
Citera
2017-10-24, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Det enda sättet att garantera noll restskatt är noll inkomst...

Varför är du så rädd för restskatt, tjänar du extremt bra under en kort period så sätt undan lite sparpengar till ev restskatt bara. Preliminärskatt heter preliminär just för att det bara är en kvalificerad gissning hur mycket skatt du skall betala under året.

Förstår inte varför folk inte verkar vilja ha kvar de pengar dom tjänat... ”sätt undan pengar till ev restskatt”, ja det är därför jag jobbar. För att ge staten ännu mer än de redan tagit.
Citera
2017-10-24, 19:22
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Förstår inte varför folk inte verkar vilja ha kvar de pengar dom tjänat... ”sätt undan pengar till ev restskatt”, ja det är därför jag jobbar. För att ge staten ännu mer än de redan tagit.

För att du inte kommer undan? Preliminärskatt är bara en kvalificerad gissning. Det är din slutgiltiga skatt som beräknas efter att du deklarerat året efter som gäller ändå. Tjänar du mer så kommer du helt enkelt åka på att skatta mer. Välkommen till vuxenlivet
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in