• 1
  • 2
2017-10-22, 15:43
Medlem
Hej. Jag arbetar och står i. Tjänar bra med pengar just nu. Samlar ihop så jag kan köpa min första lägenhet kontant. Vilket borde var möjligt den närmsta tiden (innan årets slut). Har ett bra jobb (äntligen) så jag har en stabil inkomst.

Sen kommer ju det tråkiga. Restskatt. Jag vill såklart undvika detta. Varför ska jag spara ihop pengar för en lägenhet för att sedan ta en stor bit av dessa pengar för att betala skatt (som jag redan betalat 50-70 000 redan i år).

Har mc-kort och kör just nu på farsans hoj. Den betalas varje månad så jag tog över avbetalningen denna månad (är ca 2500kr i månaden.) Det är min enda utgift förutom det vanliga men det skiter väl staten i. Har även aktier som jag investerat i (ca 25 000).

Det jag undrar är hur jag ska kunna undvika? Kommer betala 2500kr i månaden nu men det kommer ju inte vara nog. Går det säga att man betalat längre än vad man gjort fast i pappans namn? Jag betalar ju även hyra (3000kr i månaden) för att bo hemma. Men detta är ju ”svart” så att säga.

Jävligt tacksam för svar.
Citera
2017-10-22, 15:52
Medlem
RadikalFails avatar
Be dom dra mer från din lön. Inte svårare än så.
Citera
2017-10-22, 15:56
Medlem
med de nivåer på inlåningsräntan bankerna har så är det inga större summor

vid tex 100000 kr sparade och du får 1% ränta så blir det 300 kr skatt i per år

Med vänlig hälsning
t
Citera
2017-10-22, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tergo
med de nivåer på inlåningsräntan bankerna har så är det inga större summor

vid tex 100000 kr sparade och du får 1% ränta så blir det 300 kr skatt i per år

Med vänlig hälsning
t

Tack för svaret men Förstår inte riktig. Jag har tjänat totalt ca 160 000 detta år. Jag har inte en krona i skuld heller.

Är ju lite rädd att få betala 10-20 000kr i skatt som mina föräldrar sagt att jag kanske kommer få göra. Vet du ungefär ett realistiskt nummer?

Sen nämnde ju en annan att jag ska be dom om högre skatt. Hur går det till?
Citera
2017-10-22, 17:49
Medlem
RadikalFails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OhYeahWakeUpYeah
Tack för svaret men Förstår inte riktig. Jag har tjänat totalt ca 160 000 detta år. Jag har inte en krona i skuld heller.

Är ju lite rädd att få betala 10-20 000kr i skatt som mina föräldrar sagt att jag kanske kommer få göra. Vet du ungefär ett realistiskt nummer?

Ring lönekontoret om du inte kan sätta av själv (jag kan göra det på datorn)

Eller så betalar du själv in valfri summa varje månad till ditt skattekonto.
Citera
2017-10-22, 17:57
Medlem
sucuks avatar
Citat:

Du verkar blanda ganska friskt så det verkar som att du behöver ta omtag och tittat på hur det faktiskt fungerar.

Din arbetsgivare betalar vanligtvis in preliminärskatt enligt tabell, dvs tjänar du en månad X kronor så skall Y skatt betalas enligt tabellen. Problem med restskatt brukar uppstå om man jobbar väldigt ojämnt under året alternativt jobbar på flera olika jobb.

Arbetsgivaren betalar in preliminärskatt, slutgiltig skatt bestäms sedan efter att du deklarerat året efter.

Betalar du din pappas mclån så kommer han få avdrag för räntekostnaden såvida inte ni anmäler faktiska förhållanden, inte du.

Hyran - den skiter skattemyndigheten sålänge de inte vet något - skulle de få reda på det så är det dina föräldrar vars inkomst räknas upp som kan få problem.
Citera
2017-10-22, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RadikalFail
Ring lönekontoret om du inte kan sätta av själv (jag kan göra det på datorn)

Eller så betalar du själv in valfri summa varje månad till ditt skattekonto.

Betala en till summa när jag redan betalar skatt? Räcker det inte att de tar upp till 10 000 i skatt i månaden..
Citera
2017-10-22, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Problem med restskatt brukar uppstå om man jobbar väldigt ojämnt under året alternativt jobbar på flera olika jobb

Jag har jobbat på ett annat jobb lite extra innan och ca 2 månader in i min nya anställning. Kanske gett totalt 7-8 000 i lön under året.
Citera
2017-10-22, 18:19
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Betala en till summa när jag redan betalar skatt? Räcker det inte att de tar upp till 10 000 i skatt i månaden..

Välkommen till vuxenlivet - skatt betalas mer och mer ju större inkomst du får.

Citat:
Jag har jobbat på ett annat jobb lite extra innan och ca 2 månader in i min nya anställning. Kanske gett totalt 7-8 000 i lön under året.

Då behöver du nog inte oroa dig för några större summor i restskatt, förutsatt att din nuvarande arbetsgivare drar enligt tabell.
Citera
2017-10-22, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk

Då behöver du nog inte oroa dig för några större summor i restskatt, förutsatt att din nuvarande arbetsgivare drar enligt tabell.

Hur vet jag att den drar enligt tabell? Ser jag det på lönespecen?
Citera
2017-10-22, 21:39
Medlem
Aimberts avatar
Citat:
Hur vet jag att den drar enligt tabell? Ser jag det på lönespecen?

Kolla på lönespecen. Titta vad du har för lön, samt hur mycket skatt som dras.

Skriv in dina uppgifter här: https://rakna.net/berakna/lon-efter-skatt/

Dras det mer skatt än vad som framgår att du ska betala enligt länkad sida är det lugnt, då får du tillbaka pengar nästa år. Dras det mindre skatt kommer du få restskatt (givet att du jobbat hela året).
Citera
2017-10-22, 23:30
Medlem
SvartaBjorns avatar
Citat:
Hej. Jag arbetar och står i. Tjänar bra med pengar just nu. Samlar ihop så jag kan köpa min första lägenhet kontant. Vilket borde var möjligt den närmsta tiden (innan årets slut). Har ett bra jobb (äntligen) så jag har en stabil inkomst.

Sen kommer ju det tråkiga. Restskatt. Jag vill såklart undvika detta. Varför ska jag spara ihop pengar för en lägenhet för att sedan ta en stor bit av dessa pengar för att betala skatt (som jag redan betalat 50-70 000 redan i år).

Har mc-kort och kör just nu på farsans hoj. Den betalas varje månad så jag tog över avbetalningen denna månad (är ca 2500kr i månaden.) Det är min enda utgift förutom det vanliga men det skiter väl staten i. Har även aktier som jag investerat i (ca 25 000).

Det jag undrar är hur jag ska kunna undvika? Kommer betala 2500kr i månaden nu men det kommer ju inte vara nog. Går det säga att man betalat längre än vad man gjort fast i pappans namn? Jag betalar ju även hyra (3000kr i månaden) för att bo hemma. Men detta är ju ”svart” så att säga.

Jävligt tacksam för svar.
Om jag förstår dig rätt (dvs läser mellan raderna) så har du inte jobbat hela året eller vissa månader tjänat mycket mindre än du gör nu. Det innebär - håll i dig nu - att du kommer att få tillbaka pengar nästa år när din slutskatt räknats ut!

Din arbetsgivare drar skatt utifrån att du har tjänat samma belopp varje månad hela året. Du skulle kunnat begära jämkning (dvs att arbetsgivaren drar mindre än skattetabellen säger att denne ska göra) men eftersom du inte tar upp det så antar jag att du inte gjort detta.

Räntan som du betalar på motorcykeln kommer som redan nämnts att ge din pappa en slant tillbaka eftersom den står på honom. Det tycker jag du kan bjuda på då det inte lär bli några större pengar.

Hyra (oavsett om den är "svart" eller till en riktig hyresvärd) är inget du eller någon annan får dra av för att sänka sin skatt. Om du köpt en lägenhet (bostadsrätt) och då behöver ta lån får du dra av en del av räntan från din skatt. Avgiften till bostadsrättsföreningen (som vissa felaktigt kallar "hyra") får du däremot inte dra av när du räknar ut din skatt.

Vad som skulle kunna höja din skatt är om du säljer dina aktier. Då får du skatta för vinsten dvs vad du säljer dem för minus vad du köpte dem för (här antar jag att de ökat i värde).

Detta var en mycket "basic" kurs i vad som kommer att påverka hur mycket du i slutänden kommer att få betala i skatt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in