Citat:
Ursprungligen postat av
OhYeahWakeUpYeah
Hej. Jag arbetar och står i. Tjänar bra med pengar just nu. Samlar ihop så jag kan köpa min första lägenhet kontant. Vilket borde var möjligt den närmsta tiden (innan årets slut). Har ett bra jobb (äntligen) så jag har en stabil inkomst.
Sen kommer ju det tråkiga. Restskatt. Jag vill såklart undvika detta. Varför ska jag spara ihop pengar för en lägenhet för att sedan ta en stor bit av dessa pengar för att betala skatt (som jag redan betalat 50-70 000 redan i år).
Har mc-kort och kör just nu på farsans hoj. Den betalas varje månad så jag tog över avbetalningen denna månad (är ca 2500kr i månaden.) Det är min enda utgift förutom det vanliga men det skiter väl staten i. Har även aktier som jag investerat i (ca 25 000).
Det jag undrar är hur jag ska kunna undvika? Kommer betala 2500kr i månaden nu men det kommer ju inte vara nog. Går det säga att man betalat längre än vad man gjort fast i pappans namn? Jag betalar ju även hyra (3000kr i månaden) för att bo hemma. Men detta är ju ”svart” så att säga.
Jävligt tacksam för svar.
Om jag förstår dig rätt (dvs läser mellan raderna) så har du inte jobbat hela året eller vissa månader tjänat mycket mindre än du gör nu. Det innebär - håll i dig nu - att du kommer att få tillbaka pengar nästa år när din slutskatt räknats ut!
Din arbetsgivare drar skatt utifrån att du har tjänat samma belopp varje månad hela året. Du skulle kunnat begära jämkning (dvs att arbetsgivaren drar mindre än skattetabellen säger att denne ska göra) men eftersom du inte tar upp det så antar jag att du inte gjort detta.
Räntan som du betalar på motorcykeln kommer som redan nämnts att ge din pappa en slant tillbaka eftersom den står på honom. Det tycker jag du kan bjuda på då det inte lär bli några större pengar.
Hyra (oavsett om den är "svart" eller till en riktig hyresvärd) är inget du eller någon annan får dra av för att sänka sin skatt. Om du köpt en lägenhet (bostadsrätt) och då behöver ta lån får du dra av en del av räntan från din skatt. Avgiften till bostadsrättsföreningen (som vissa felaktigt kallar "hyra") får du däremot inte dra av när du räknar ut din skatt.
Vad som skulle kunna höja din skatt är om du säljer dina aktier. Då får du skatta för vinsten dvs vad du säljer dem för minus vad du köpte dem för (här antar jag att de ökat i värde).
Detta var en mycket "basic" kurs i vad som kommer att påverka hur mycket du i slutänden kommer att få betala i skatt.