Citat:
Ursprungligen postat av
normallekman
Tack för bra input.
Jag har tänkt att bara bryta när jag får känslor men inte gå ut med det till henne. Varje gång jag inte får gehör för känslorna i rätt tid så slår det slint och jag blir otrevlig. Och blir jag otrevlig så backar hon förstås. Jag klarar inte av att ta det lugnt och vänta utan vill ha kärlek nu. Jag ger hellre än att träffa någon som gillar mig.
Så under tiden som jag förstört det så har hon egentligen gillat mig men hon har hållit sig behärskad.
Hur ska man bli mer tjockhudad? Hur ska man tänka och bete sig?
Jag har varit med snygga tjejer som jag inte känt någonting för och då har det fungerat bra. Problemet blir synligt när jag träffar nån jag gillar och som inte hör av sig trots att hon gillar mig också. Varje minut känns som en vecka då och jag hatar att bli tagen förgiven.
Det smärtar brutalt.
Låter tufft.
Jag har väl inte alls problem på samma nivå, men känner ändå igen mig.
Själv så hände det ett par gånger när jag var yngre, att jag blev blixtkär och skenade iväg känslomässigt. Då blev jag väldigt "på" och skrämde väl iväg minst en tjej genom det. Men det berodde kanske på hur jag mådde då, och det har aldrig blivit likadant igen sedan dess.
Det som däremot hänt mig nyligen, är att jag utvecklade en väldigt stark kärlek till en kvinna, i en relation. Och att den kärleken gjorde mig väldigt öppen och sårbar, för vad hon gav mig. Jag upplevde fantastiska toppar, men även fruktansvärda dalar, i relationen. När hon var fin mot mig, bekräftade mig och utlovade evig kärlek etc. så svävade jag på moln. Jag gav oerhört mycket i relationen, på en massa olika sätt. När hon sedan plötsligt och oväntat ville dumpa mig, och sa att jag var en hemsk pojkvän, så blev jag totalt tillintetgjord. Och när hon sedan tog mig tillbaka, så svävade jag på moln igen. Min hud var papperstunn, så att säga, och allt gick rakt in i hjärtat på mig. Men för varje ny vändning så fick jag mer och mer oro och osäkerhet, vilket fick mig att bete mig dåligt mot henne. Jag var ledsen, sur och lättirriterad. Oavsett hur hårt jag jobbade med att försöka bibehålla lugn och distans, så var jag överkänslig och reagerade starkt när jag upplevde henne som elak, manipulativ eller distanserad. Jag kände hela tiden att något inte stod helt rätt till, och var ofta spänd och redo att tolka olika saker som tecken på att hon inte tyckte om mig, inte respekterade mig, att det fanns någon annan med i bilden etc etc.
Mitt problem i situationen, var att jag blev så oerhört ledsen i dessa lägen, så att jag ibland inte klarade av att hantera mina känslor. Jag drogs med i hennes affekt, och skapade även drama egenhändigt ibland. Vid vissa tillfällen så blåste jag en säkring, och skällde ut henne ordentligt. Vilket hon reagerade jättestarkt på, och hon drog sig undan ännu mer från mig. Jag förstod då, och förstår nu ännu klarare i efterhand, att den tjejen inte behandlade mig bra. Hon var oärlig och manipulativ. Med mera. Troligtvis så var det en dödfödd relation redan från början, inte minst i och med det. Men mitt eget sätt att hantera det, fungerade som bensin på elden. Jag reagerade där jag borde reagera, men gjorde det för starkt. I efterhand så sansade jag mig och var då tvungen att krypa tillbaka i ånger. Vilket gav henne en slags moraliskt övertag, så att hon såg sig som "immun" mot det hon själv hade gjort.
Det är alltid bäst att ha någon slags kontroll över sina känslor. Man riskerar annars att göra saker som verkligen sårar andra, och förstör tillit och relationer. Man försvagar sig själv, och andras bild av en själv.
TS, jag tänker att du kanske skulle försöka bli mer stabil och trygg i dig själv. Skapa dig ett liv där du känner dig mer bekräftad även utan en romantisk relation. Det kan vara en bidragande orsak till det du beskriver, om du själv lever i något av en "ekokammare", där du inte har tillräckligt med distraktioner och annat i ditt liv, för att balansera upp de starka känslor du kan känna gentemot kvinnor.
Lycka till!!