Citat:
Ursprungligen postat av
Lucissten
Däremot så är frågan hur detta är utomlands, dvs vad som händer om de som har min kortinformation försöker genomföra olika köp med den info de har.
Sådant händer hela tiden, men bankerna har sådan rutin för att hantera sådant numera att kunden oftast inte ens märker försöket.
EN gång fick jag brev från banken om att de hade stoppat ett försök att fysiskt handla med mina kortuppgifter i Portugal t ex, men att de avbröt det eftersom det köpet inte motsvarade det köpmönster man sett på mitt konto hittills.
Banken har haft koll på sådant ända sedan den första kreditkortsgeneratorn för Windows 3.11 blev populär.
Skulle någon mot förmodan lyckas genomföra ett köp med dina kortuppfiter ändå så kommer banken automatiskt att hålla dig skadelös. Bankerna tjänar mer på att ha kortsystemet som det är och utan omsvep ersätta de som drabbas av fel, än de skulle tjäna på att säkra upp systemet.
Skulle "vi säljer TV i slovakien" få för sig att kopiera ut och försöka använda dina uppgifter så är det dock relativt enkelt spårbart vilket effektivt leder till att företaget som gjort det får byta namn till "vi säljer INTE TV i slovakien. Vi sitter i fängelse nu".
Etablerade nätshoppar har således väldigt lite att vinna på att sno dina kortuppgifter. Du löper statistiskt sett större risk att bli av med kortuppgifterna när du handlar på Pressbyrån.