• 1
  • 2
2017-10-22, 00:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av studioxswe
Men varför köpte du en PDF bok av en sida som säljer streamad TV? verkar ju korkat

Länken i PDF:en ledde till den sidan, så förutsatte att sidan stämde utan att ta en närmare titt
Citera
2017-10-22, 00:39
Medlem
Blahfackss avatar
De där uppgifterna räcker för att handla utan säkerhet. Hos vissa banker går det att öppna och stänga möjligheten till att handla utan att använda sig av sin tvåfaktorsautentisering (ex bank id), jag måste göra det när jag handlar något genom Steam till exempel.

Better safe than sorry, beställ ett nytt kort.
Citera
2017-10-22, 00:41
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lucissten
Länken i PDF:en ledde till den sidan, så förutsatte att sidan stämde utan att ta en närmare titt

Men herregud.. Vet du inte vilken site det är du har handlat på?
Har du ingen historik i browsern?

Citera
2017-10-22, 00:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkyonios
Kan du inte spärra kortet för internetköp tills du kan spärra det och få ett nytt? Jag kan spärra för både köp på internet och i utlandet i Handelsbankens app, och har för mig att Nordea har liknande i sin.

Alternativen som finns gällande internetköp är att antingen ha kortet öppet för alla internetköp i 60 minuter, eller att det endast går att genomföra säkra internetköp (Dosa eller E-leg). Till exempel kan jag inte köpa spel via Playstation Store ifall kortet inte är öppet för alla internetköp, då de inte kräver dosa eller E-leg.

Däremot så är frågan hur detta är utomlands, dvs vad som händer om de som har min kortinformation försöker genomföra olika köp med den info de har. Jag kan själv inte göra osäkra internetköp utan att aktivera alla internetköp i 60 minuter.
Citera
2017-10-22, 00:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Men herregud.. Vet du inte vilken site det är du har handlat på?
Har du ingen historik i browsern?

Är vanligtvis noggrann med till vilka jag lämnar information till, dock så blev det helt klart en missräkning denna gång. Kan möjligtvis förklaras av att jag behövde boken snabbt, men dumt helt klart.
Citera
2017-10-22, 00:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blahfacks
De där uppgifterna räcker för att handla utan säkerhet. Hos vissa banker går det att öppna och stänga möjligheten till att handla utan att använda sig av sin tvåfaktorsautentisering (ex bank id), jag måste göra det när jag handlar något genom Steam till exempel.

Better safe than sorry, beställ ett nytt kort.

Yes, blir nog ett nytt kort. Ville bara kolla möjligheterna
Citera
2017-10-22, 11:48
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lucissten
Däremot så är frågan hur detta är utomlands, dvs vad som händer om de som har min kortinformation försöker genomföra olika köp med den info de har.

Sådant händer hela tiden, men bankerna har sådan rutin för att hantera sådant numera att kunden oftast inte ens märker försöket. EN gång fick jag brev från banken om att de hade stoppat ett försök att fysiskt handla med mina kortuppgifter i Portugal t ex, men att de avbröt det eftersom det köpet inte motsvarade det köpmönster man sett på mitt konto hittills.

Banken har haft koll på sådant ända sedan den första kreditkortsgeneratorn för Windows 3.11 blev populär.

Skulle någon mot förmodan lyckas genomföra ett köp med dina kortuppfiter ändå så kommer banken automatiskt att hålla dig skadelös. Bankerna tjänar mer på att ha kortsystemet som det är och utan omsvep ersätta de som drabbas av fel, än de skulle tjäna på att säkra upp systemet.

Skulle "vi säljer TV i slovakien" få för sig att kopiera ut och försöka använda dina uppgifter så är det dock relativt enkelt spårbart vilket effektivt leder till att företaget som gjort det får byta namn till "vi säljer INTE TV i slovakien. Vi sitter i fängelse nu".

Etablerade nätshoppar har således väldigt lite att vinna på att sno dina kortuppgifter. Du löper statistiskt sett större risk att bli av med kortuppgifterna när du handlar på Pressbyrån.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in