• 1
  • 2
2017-10-21, 17:06
Medlem
Tjenare, skulle hämta en bok i PDF form på nätet, och dum som jag var så skrev jag in mina kortuppgifter på hemsidan. Det som de nu förmodligen har är:

* Kortnummer
* Namn
* Utgångsdatum
* CVV-kod

De har alltså inte min signatur-kod, personliga kod pin-kod
Löper jag någon risk för att de kan sno pengar från mitt konto? Funderade på att spärra kortet, men då jag behöver det ikväll så väntar jag gärna med det om det går. Jag har Nordea som bank och enligt deras internetköps-policy så krävs min signatur-kod, som används vid internetköp, eller dosa för att slutföra ett så kallat säkert internetköp. För att köpa saker online utan dosa eller E-leg så krävs det att en spärr avaktiveras tillfälligt. Eftersom de inte har min signatur-kod så kommer de inte heller in på internetbanken, och kan därmed inte stänga av den här spärren.

Alltså så tänker jag kort sagt att de inte kan göra betalningar med mitt konto på nätet. De kan inte heller ta ut pengar då de inte har min pin-kod.

Har jag rätt eller fel? Behöver jag vara orolig? Ska jag spärra kortet?
Tacksam för snabbt svar!
Citera
2017-10-21, 17:12
Medlem
4yoonlys avatar
Var det ett svenskt företag du köpte PDF'en ifrån?

Jag har ingen koll på Nordea egentligen men med de uppgifterna borde det ju ex. kunna köpas rätt fritt på internet i andra länder med andra länders företag osv... Sedan kanske du kan hävda att du inte varit i Venezuela osv och kanske Nordbanken kan lösa det... vad vet jag...

Men företaget verkar alltså skumt? (där du köpte denna PDF/bok?)
Citera
2017-10-21, 17:16
Medlem
Företaget verkar vara från Slovakien, Fungerund.com. Borde fattat ganska fort, men filtrerade alltså bort mitt säkerhetstänk helt klart.
Citera
2017-10-21, 18:13
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lucissten
Företaget verkar vara från Slovakien, Fungerund.com. Borde fattat ganska fort, men filtrerade alltså bort mitt säkerhetstänk helt klart.

Men alltså.. Finns det NÅGON anledning för dig att anta att detta företag skulle vara illegitimt annat än det faktum att det ligger i Slovakien?

Själv har jag handlat med kort över nätet ända sedan nätshoppar började finnas, och jag har ALDRIG blivit av med några pengar.
Citera
2017-10-21, 18:20
Medlem
Alkyonioss avatar
Citat:
Tjenare, skulle hämta en bok i PDF form på nätet, och dum som jag var så skrev jag in mina kortuppgifter på hemsidan. Det som de nu förmodligen har är:

* Kortnummer
* Namn
* Utgångsdatum
* CVV-kod

De har alltså inte min signatur-kod, personliga kod pin-kod
Löper jag någon risk för att de kan sno pengar från mitt konto? Funderade på att spärra kortet, men då jag behöver det ikväll så väntar jag gärna med det om det går. Jag har Nordea som bank och enligt deras internetköps-policy så krävs min signatur-kod, som används vid internetköp, eller dosa för att slutföra ett så kallat säkert internetköp. För att köpa saker online utan dosa eller E-leg så krävs det att en spärr avaktiveras tillfälligt. Eftersom de inte har min signatur-kod så kommer de inte heller in på internetbanken, och kan därmed inte stänga av den här spärren.

Alltså så tänker jag kort sagt att de inte kan göra betalningar med mitt konto på nätet. De kan inte heller ta ut pengar då de inte har min pin-kod.

Har jag rätt eller fel? Behöver jag vara orolig? Ska jag spärra kortet?
Tacksam för snabbt svar!

Kan du inte spärra kortet för internetköp tills du kan spärra det och få ett nytt? Jag kan spärra för både köp på internet och i utlandet i Handelsbankens app, och har för mig att Nordea har liknande i sin.
Citera
2017-10-21, 18:56
Moderator
Trixtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Själv har jag handlat med kort över nätet ända sedan nätshoppar började finnas, och jag har ALDRIG blivit av med några pengar.

Inte jag heller. Har betalat med kort på nätet i ~20 år på hundratals olika sajter och har aldrig blivit lurad. Och blir man utsatt för ett bedrägeri så lär väl banken kliva in och ersätta en, om man inte har varit oaktsam.

Men visst, vill man spärra kortet så är det ju bara att göra det. Better safe than sorry.
Citera
2017-10-21, 19:05
Medlem
findatas avatar
Det ringer lite varnignsklockor när man går in på sidan du länkade. Klickar man support står det att dom förnyar medlemskap automatiskt osv. Dom kanske inte delar kortuppgifterna rakt av med andra men eventuellt kommer dom dra pengar från ditt konto. Håll koll på kontoutdraget eller kontakta företaget och säg upp eventuellt avtal... osv osv osv....

I övrigt kan man ju handla rätt enkelt med uppgifterna du gett ut. Jag har SEB och dom har bytt till Mastercard, sedan dess får man aldrig frågan om att slå in någon personlig kod som man fick göra med VISA när man köpte saker online.

ALLT FÖR SMIDIGHETEN ATT KONSUMERA!
Citera
2017-10-21, 19:31
Medlem
studioxswes avatar
Citat:
Tjenare, skulle hämta en bok i PDF form på nätet, och dum som jag var så skrev jag in mina kortuppgifter på hemsidan

Men varför köpte du en PDF bok av en sida som säljer streamad TV? verkar ju korkat
Citera
2017-10-21, 19:31
Medlem
studioxswes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av findata
Det ringer lite varnignsklockor när man går in på sidan du länkade. Klickar man support står det att dom förnyar medlemskap automatiskt osv

Dvs som 99% alla tjänster på nätet, eller har du aldrig använt netflix, tv4play osv?
Citera
2017-10-21, 19:38
Medlem
findatas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av studioxswe
Dvs som 99% alla tjänster på nätet, eller har du aldrig använt netflix, tv4play osv?
Ptja....
Beror ju på vad man köper. En PDF borde ju inte generera något månadsabonnemang direkt, eller tycker du det är rimligt?.

Nu kanske inte TS drabbas av något sådant heller, beror ju på vad det stod i avtalsvilkoret.
Citera
2017-10-21, 19:44
Medlem
studioxswes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av findata
Ptja....
Beror ju på vad man köper. En PDF borde ju inte generera något månadsabonnemang direkt, eller tycker du det är rimligt?.

Nu kanske inte TS drabbas av något sådant heller, beror ju på vad det stod i avtalsvilkoret.

PTJA! svårt att se hur man kan köpa en PDF på en tv streaming tjänst, eller hur?
Citera
2017-10-21, 21:31
Medlem
Kebabfysikers avatar
Köper du grejer från Slovakien och blir blåst är det inte säkert att du får ersättning.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in