• 1
  • 2
2017-10-21, 11:17
Medlem
Goatses avatar
I dagsläget är jag (24år) och sambon studenter som tar examen nästa vår/sommar. Innan studietiden arbetade jag i Norge under ett par år och lyckades skrapa ihop 800-900k nok på kontot.
Samma dag som jag flyttade tillbaka till Sverige så köpte vi en lägenhet för 900k (bor i en mindre stad i mellersta Sverige. DOCK har bostadspriserna ökat med 200-500% de senaste 3-5åren).
Har idag ca 500k i värdepapper, 75k på sparkonto i Norge och försöker leva på CSN-lånet (ca 10k) varje månad.

I somras bestämde vi oss för att köpa en nyproduktion som ska vara färdigt Q4 2018 för 2,3mil.

Har två stycken teorier som bråkar i mitt huvud just nu.

1. Behålla lägenheten för 900k och hyra ut. Lek med tanken att hyran kommer ligga på ca 6k. Avgiften för lägenheten ligger på strax under 3k. 1,4k till amortering och ca 1,2k för ränta. 600kr ner i fickan. Detta kräver dock att JAG personligen kommer vara tvungen att stå för större delen av handpenningen i den nya lägenheten, då sambon inte har samma ekonomiska förutsättningar.
Handpenning på 325k.
Vad "tjänar jag" på att hyra ut? 1,4k amortering + 600 kr = 2k/månad = 24k/år.
Rätta mig GÄRNA nu. 25/325= ca 7,7%. Avkastningen blir alltså ca 7,7% på handpenningen jag placerar. PLUS att räntan och amorteringen sänks allt efter som, där pengen "ner i fickan" blir större för varje månad, vilket i sin tur kan placeras i värdepapper etc.

I denna teori tänker jag att jag kommer tjäna pengar genom:
a) Hyresvärd betalar min amortering
b) Räntan sänks lite varje månad - pengen i fickan blir större
c) Är med på fortsatt värdeutveckling av bostaden
d) Pengar tickar fortfarande in om det på sikt kommer en börskrasch

Risken då...?
a) En värdelös hyresgäst som inte sköter sig
b) En ränta som stiger
c) Priset på bostäder sjunker
d) Aktiemarknaden ger bättre avkastning

2. Sälja av lägenheten för 900k (värderad till 1,2mil). Dela upp vinsten med min sambo och helt enkelt investera summan som blir över efter att vi båda betalat handpenningen.

Är det någon som har suttit i samma situation och varit tvungen att fatta beslut "1 eller 2"? Målet är såklart att på sikt ha "gott om pengar".

"If you don't find a way to make money while you sleep, you will work until you die." /Warren Buffet
Senast redigerad av Goatse 2017-10-21 kl. 11:32. Anledning: Titel som lockar läsare - behöver tips o råd
Citera
2017-10-21, 13:14
Medlem
EbolaTillAllas avatar
Låter som en ganska liten slant. Det blir betydligt mer arbete än för t ex investering på börsen. Sedan bör du väl räkna lite underhållskostnader, kanske ett vistt bortfall ibland vid byte av hyresgäst, ev tjafs med BRF om tillstånd att hyra ut osv.

Annars beror det väl också vad du tror om risken på bostadsmarknaden. Bostäder har en oerhört dålig "likviditet" om det börjar osa katt. Du har redan en rejäl exponering mot bostadsmarknaden i Sverige.

Jag hade sastsat på något annat för riskspridning. I första hand likvida tillgångar i utlandet via börsen.
Citera
2017-10-21, 13:19
Medlem
Att sitta med två bostadsrätter nu är en väldigt stor risk, jag tycker absolut inte att du ska göra så.
Att gå in i en nyproduktion i slutet av 2018 är redan det en stor risk så att exponera sig ytterliggare mot bostadsmarknaden kan bli väldigt riskabelt.
Citera
2017-10-21, 13:23
Medlem
det du borde göra är att investera några timmar i portföljteori.
Senast redigerad av chipskungen 2017-10-21 kl. 13:29.
Citera
2017-10-21, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lord_Stalin
Att sitta med två bostadsrätter nu är en väldigt stor risk, jag tycker absolut inte att du ska göra så.
Att gå in i en nyproduktion i slutet av 2018 är redan det en stor risk så att exponera sig ytterliggare mot bostadsmarknaden kan bli väldigt riskabelt.

Kortsiktigt kan det vara riskabelt. Langsiktigt ar det absolut inga problem med bostadsmarknaden i Sverige som alla forsoker fa det att lata som
Citera
2017-10-21, 13:55
Medlem
Goatses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chipskungen
det du borde göra är att investera några timmar i portföljteori.

Okej, aldrig hört talas om just portföljteori. Har du något tips på sida/video osv..?
Citera
2017-10-21, 13:59
Medlem
Goatses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EbolaTillAlla
Låter som en ganska liten slant. Det blir betydligt mer arbete än för t ex investering på börsen.

Jag hade sastsat på något annat för riskspridning. I första hand likvida tillgångar i utlandet via börsen.

Visst, men den ränta på ränta effekten jag presenterade är en långsiktig plan. Då tar jag min ålder med i ekvationen, dryga ut inkomsten och samtidigt vara med på bostadsmarknaden. Förstår vad du menar, kan hända saker på vägen som krånglar till det..

Likvida tillgångar i utlandet? Vad syftar du på mer specifikt?
Citera
2017-10-21, 13:59
Medlem
Goatses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kroppkakan
Kortsiktigt kan det vara riskabelt. Langsiktigt ar det absolut inga problem med bostadsmarknaden i Sverige som alla forsoker fa det att lata som

Vill du utveckla? Hur ser du på bostadsmarknaden i det korta/långa loppet?
Citera
2017-10-21, 14:22
Medlem
EbolaTillAllas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goatse
Okej, aldrig hört talas om just portföljteori. Har du något tips på sida/video osv..?

kort tips: Lägg inte alla äggen i samma korg även om du tror att en av korgarna är den allra bästa.

Om alla äggen går sönder på en gång så ligger du väldigt illa till.
Citera
2017-10-21, 14:29
Medlem
Goatses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EbolaTillAlla
kort tips: Lägg inte alla äggen i samma korg även om du tror att en av korgarna är den allra bästa.

Om alla äggen går sönder på en gång så ligger du väldigt illa till.

Tack, den klyschan har man hört 100 ggr. Tips på portföljteori-material skulle uppskattas!
Citera
2017-10-21, 15:01
Medlem
Sälj båda lägenheterna och köp ett hyreshus ist med säg 4-6 lägenheter,

Eller en villa med centralt läge som har en extra lägenhet
Citera
2017-10-21, 15:10
Medlem
Andersdamaans avatar
Om du skall hyra ut din lägenhet så kolla först att din BRF tillåter detta. Många bostadsrättsföreningar har rätt tuffa regler för uthyrning, inte minst för att det kan bli strul med besittningsrätter osv om hyresgästen blir långvarig. Dessutom så vill föreningen ofta ha litet koll på vad det är för figurer som bor i den, något som kan bli försvårat vid andrahandsuthyrning.

Personligen så hade jag nog sålt båda lägenheterna för att istället köpa en rejäl villa där en del av ytan skulle kunna göras om till en uthyrningsdel.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in