Flashback bygger pepparkakshus!
2017-10-21, 10:44
Medlem
Hej!

Min förhoppning är att kunna flytta till manchester den 2 Januari 2018 till Manchester.
Jag kommer plugga distans där, och samtidigt söka jobb.
Hur funkar det att hyra lägenhet utomlands? Vad behöver man visa den man hyr av för att få hyra?
Har ni något område ni inte rekommenderar att bo i, jag tänker mig en bit utanför staden, kanske stockport eller något annat. Jag tänker att jag ska åka till manchester den 4 december och några dagar innan boka in visningar av lägenheter att hyra. Har kollat på rightmove
Senast redigerad av Apanjullet 2017-10-21 kl. 10:59.
Citera
2017-10-21, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Apanjullet
Hej!

Min förhoppning är att kunna flytta till manchester den 2 Januari 2018 till Manchester.
Jag kommer plugga distans där, och samtidigt söka jobb.
Hur funkar det att hyra lägenhet utomlands? Vad behöver man visa den man hyr av för att få hyra?
Har ni något område ni inte rekommenderar att bo i, jag tänker mig en bit utanför staden, kanske stockport eller något annat. Jag tänker att jag ska åka till manchester den 4 december och några dagar innan boka in visningar av lägenheter att hyra. Har kollat på rightmove

googla för fan.

finns inga direkt dåliga områden i Manchester utom just Stockport.
Citera
2017-11-09, 14:14
Medlem
rightmove + gumtree är det du skall använda i UK. (Gumtree är blandat privatpersoner i andra hand samt Renting Agencies som dock säkert också finns på rightmove).

Jag har bott i Edinburgh och ska flytta tillbaka dit nästa månad, så jag har erfarenhet av o flytta till UK men de kan variera lite i England jämte Skottland.

Men om du går via en riktig agency så är stegen som följande:
Boka visningar (du MÅSTE gå på en visning för att få ansöka)
Gå på dem (du kan skicka någon att gå åt dig, jag t.ex skickade min kusin)
Väl på plats efter de visat dig lgh / rummet så får du information om hur du ansöker
Du fyller i ansöknings formuläret och om allt ser bra ut kommer de behöva information från dig
Sektion A:
*Fotografiskt ID
*Boende referenser (en fejkad svensk funkar antagligen om du inte har några)
Sektion B:
*Credit Check / Bevis på inkomster m.m
*UK Guarantoor (någon som kan voucha för dig, och som de kan ta till rätten ifall du vägrar betala hyra t.ex)

Den sista är nog den svåra då personen måste va villig att legalt delta i tvister åt dig. Men det går oftast att komma runt.
Vid mitt första boende så betalade jag dubbel deposition t.ex.

Ett stort tips om du har bra ekonomi så på alla applications så brukar det finnas ett ställe där du kan säga något som stärker din ansökan. Där kan du skriva att du är villig att förbetala hyran (om t.ex du har 6månads kontrakt).
Detta är i stort sätt en gyllene nyckel till att få en lgh där. Du skippar hela sektion B.

Bara mina 0.02$
Senast redigerad av Itzelsnitch 2017-11-09 kl. 14:22.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in