2006-01-18, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glyo
Kan jag få se den statistiken över _alla_ människor på jorden? =)

Såvitt jag har kollat finns ingen sådan statistik. Men det finns en anledning till att det nämns som standard på exempelvis H&R-utbildningar.
Citera
2006-01-18, 13:00
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Covergirl
Såvitt jag har kollat finns ingen sådan statistik. Men det finns en anledning till att det nämns som standard på exempelvis H&R-utbildningar.
Givetvis finns det ingen statistik då olika människor behöver olika mycket mat. Finns många faktorer som påverkar, t.ex. hur snabb ämnesomsättning man har, vikt, längd, ålder, fysiskt arbete osv.
Citera
2006-01-19, 00:45
Medlem
glyos avatar
Citat:
Definera vad du utgår från när du säger normalt då. En svennson pappa som sitter på kontor och inte rör sig något alls under dagen? Eller en person som jobbar på en flyttfirma? Eller en professionel boxare?
Citera
2006-01-19, 22:17
Medlem
kaxig katts avatar
Kokar man för mycket pasta lägger man det som blev över i en plastburk i kylen.
När man sedan är sugen på käk men inte har lust att fixa någonting ordentligt tar man ut pastan, lägger den i en skål, klickar på lite bredbar ädelost och stoppar in i micron.
Citera
2006-01-19, 22:40
Medlem
Fungerar ett helt vanligt decilitermått endast för mig??
Citera
2006-01-19, 22:48
Medlem
xceLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Azze
Hade en kompis som måttade okokt pasta genom att hälla upp en lagom stor portion på tallriken. Men efter att ha kokat pastan, som då såklart svällt (eller vad det nu heter), upptäckte han att det visst blev lite för mycket mat.

Får man för mycket pasta över kan man ju alltid ladda några matlådor att ta med till skolan/jobbet. Självklart smakar gammal fryst pasta som man tinar inte lika bra som nykokt men ner går det alltid.
brukar göra som din kpmpis fast lämmna det som inet får plats i kastrullen, tycker det funkar rätt bra...
Citera
2006-01-19, 22:51
Medlem
tweek_s avatar
Orka koka pasta till varje måltid? Jag har en 10-liters-kastrull. Varje söndag häller jag i ett helt paket och kokar upp, sen förvarar jag det helt sonika i kylen. Räcker ungefär till 2 mål om dagen i en vecka. Lat men smart.
Citera
2006-01-20, 02:10
Medlem
Razumikhins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacGayVer
Jag kokar alltid så att det blir över till antingen senare på dagen eller till dagen efter, på så vis kokar jag aldrig för mycket

Det här låter som något ur nån skön "österländsk" livsåskådning... Du måttar alltså upp två omgångar för att komma runt svårigheten med att måtta upp en omgång...

Själv äter jag alltid 250 gram. Oavsett tillbehör. Visserligen blir jag kanske onödigt mätt om det är någon mäktigare sås till, men det är jäkligt lätt att mäta! Ett halvt eller fjärdedels paket.
Citera
2006-01-20, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glyo
Definera vad du utgår från när du säger normalt då. En svennson pappa som sitter på kontor och inte rör sig något alls under dagen? Eller en person som jobbar på en flyttfirma? Eller en professionel boxare?

Normalt är en person som rör sig genomsnittligt mycket. Alla människor jag har träffat har nöjt sig alldeles utmärkt med 70 gram pasta en dag med normal ansträngning.
Citera
2006-01-20, 19:22
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Normalt är en person som rör sig genomsnittligt mycket. Alla människor jag har träffat har nöjt sig alldeles utmärkt med 70 gram pasta en dag med normal ansträngning.
Det kanske beror på att de är för väluppfostrade för att säga att du är snål. Om man räknar ut BMR för två ganska vanliga personer:

Person 1 - 18-årig tjej, 160 cm lång, vikt 50 kg: BMR = ca 1350 kcal/dygn
Person 2 - 30-årig kille, 190 cm lång, vikt 90 kg: BMR = ca 2060 kcal/dygn

Detta är siffror uträknade för om man ligger helt stilla hela dagen och bara andas och låter kroppen fungera normalt. Person 2 förbrukar alltså ca 50% mer energi än person 1, bara genom att finnas till. Ska personerna dessutom arbeta och röra på sig gör person 2 av med mer energi pga att det krävs mer energi för att flytta runt på en större massa.

Om du nu, generellt, anser att alla människor ska äta lika mycket oavsett storlek/fysisk aktivitet skulle antingen person 1 bli överviktig eller person 2 tyna bort.
Citera
2006-01-20, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
Det kanske beror på att de är för väluppfostrade för att säga att du är snål. Om man räknar ut BMR för två ganska vanliga personer:

Person 1 - 18-årig tjej, 160 cm lång, vikt 50 kg: BMR = ca 1350 kcal/dygn
Person 2 - 30-årig kille, 190 cm lång, vikt 90 kg: BMR = ca 2060 kcal/dygn

Detta är siffror uträknade för om man ligger helt stilla hela dagen och bara andas och låter kroppen fungera normalt. Person 2 förbrukar alltså ca 50% mer energi än person 1, bara genom att finnas till. Ska personerna dessutom arbeta och röra på sig gör person 2 av med mer energi pga att det krävs mer energi för att flytta runt på en större massa.

Om du nu, generellt, anser att alla människor ska äta lika mycket oavsett storlek/fysisk aktivitet skulle antingen person 1 bli överviktig eller person 2 tyna bort.

Jag påstår inte att alla ska äta lika mycket. Isf kan du inte läsa ordentligt.
För övrigt är din exempel missriktade då det inte är genomsnittet på kvinnor/män i Sverige.
Och nej du, snål med mat är jag inte. Det är nämligen en myt att studenter har dåligt med pengar. De studenter som har ont om pengar har också ont om sunt förnuft.
Citera
2006-01-20, 22:34
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Jag påstår inte att alla ska äta lika mycket. Isf kan du inte läsa ordentligt.
Det var en fråga, inte ett påstående. Påståendet är att du anser att alla bör äta 70 g pasta, annars är man ett fetto. Frågan mellan raderna var om du generellt anser att alla ska äta lika mycket. Tydligen var det inte så, utan ditt påstående omfattar bara pastakonsumtion av någon outgrundlig anledning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in