• 1
  • 2
2006-01-14, 12:26
Medlem
ruben saltes avatar
Varför är det så att man ALLTID gör för mkt pasta?? Är det nån som överhuvdtaget har lärt sig måtta detta??

är mkt tacksam för svar då hunden äter mer mat än jag..
Citera
2006-01-14, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ruben salte
Varför är det så att man ALLTID gör för mkt pasta?? Är det nån som överhuvdtaget har lärt sig måtta detta??

är mkt tacksam för svar då hunden äter mer mat än jag..

Jag har också funderat mycket på detta speciellt då man äter pasta nästan varje dag och borde ha lärt sig hur mkt man äter. Sen slutar det alltid med att man gör för mycket.
Kanske är man rädd för att man ska göra för lite och då inte bli mätt. Jobbigt att koka ny pasta, s¨å därför tar man i lite extra. Bättre för mycket än för lite.
Koka lagom med pasta är nog en omöjlighet!
Citera
2006-01-14, 12:50
Medlem
Bottenskraps avatar
Hmm, jag har aldrig några problem med att vräka i mig det jag kokar, och då höftar jag ändå bara när jag mäter upp. Det kanske också är så att pasta är rätt billigt, så det svider inte så farligt även om man skulle tvingas slänga litegrann.
Citera
2006-01-14, 12:52
Medlem
storytellers avatar
Har också problem med det där. Brukar lösa det genom att sitta och nöta i mig alltihop under en tvåtimmarsperiod... Funderar på att köpa ett pastamått, det här är en jag hittade på internet, inte den klassiska designen dock:
http://www.pid.se/swe/pd-1055593070.htm?categoryId=16
Citera
2006-01-14, 13:37
Medlem
ruben saltes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av storyteller
Har också problem med det där. Brukar lösa det genom att sitta och nöta i mig alltihop under en tvåtimmarsperiod... Funderar på att köpa ett pastamått, det här är en jag hittade på internet, inte den klassiska designen dock:
http://www.pid.se/swe/pd-1055593070.htm?categoryId=16

Dom måtten funkar inte så spara du dina pengar istället på nåt nyttigt....
typ mer pasta..
Citera
2006-01-14, 13:39
Medlem
Skaffa matvåg.
Citera
2006-01-14, 14:50
Medlem
Azzes avatar
Hade en kompis som måttade okokt pasta genom att hälla upp en lagom stor portion på tallriken. Men efter att ha kokat pastan, som då såklart svällt (eller vad det nu heter), upptäckte han att det visst blev lite för mycket mat.

Får man för mycket pasta över kan man ju alltid ladda några matlådor att ta med till skolan/jobbet. Självklart smakar gammal fryst pasta som man tinar inte lika bra som nykokt men ner går det alltid.
Citera
2006-01-14, 15:01
Medlem
Goddess_Purgatorys avatar
Det blir alltid för mycket för att man verkligen inte vill stå där med för lite pasta.
Därför tar man i lite extra när man häller i vattnet.

Överbliven pasta åker i sophinken.
Citera
2006-01-14, 15:12
Medlem
Jo, tröttnade på att alltid få slänga pasta varje gång så jag gick och införskaffade mig en fin digital köksvåg. Så nu blir det exakt 150g pasta per portion.
Citera
2006-01-14, 15:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ruben salte
Dom måtten funkar inte så spara du dina pengar istället på nåt nyttigt....
typ mer pasta..
Vad yrar du om? Klart de funkar. Man kanske gör för lite/för mycket de första gångerna men sen lär man sig ju hur mycket man vill ha med hjälp av måttet. Det blir ju lika mycket varje gång då.
Citera
2006-01-14, 15:23
Medlem
Dejads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Bong
Jo, tröttnade på att alltid få slänga pasta varje gång så jag gick och införskaffade mig en fin digital köksvåg. Så nu blir det exakt 150g pasta per portion.

Våg och termometer är det bästa som finns i kök. Varför lär man sig inte det på hemkunskapen?!?
Citera
2006-01-14, 17:00
Medlem
Skaffa en våg och lär dig hur många gram du vill ha per portion. Otroligt enkelt
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in