Citat:
Ursprungligen postat av
esant
Från wiki:
Citat:
Så ja, kvanttunnling krävs för att fusionen ska vara möjlig och vilka partiklar som ska tunnla är utelämnat åt slumpen. Det är som du ser inte hög sannolikhet på att lyckas men eftersom det finns så många atomkärnor där i solen så är vi safe i det avseendet.
Är detta ett faktum? Om kvanttunnling? Jag säger varken bu eller bä egentligen men förstår vi alltså solen bättre än vädret? Det kan finnas normala fysiska egenskaper som gör att vi faktiskt kan se ljus ifrån solen eller? Det kan inte vara så enkelt att vi helt enkelt inte förstår en stjärna fullständigt och därmed försöker applicera teoretisk fysik för att förklara det...
Citat:
Jag ändrade lite i min originaltext eftersom jag nog uttryckte mig lite tvetydligt. Vi kan absolut inte bortse från slumpen (och då pratar jag inte om kvantmekanik längre) eftersom vi kommer att råka ut för den hela tiden.
Nu kanske jag är helt ute och cyklar, men för mig är kvantmekanik tillämpning av kvantfysik?
Och slump för mig är något vi aldrig någonsin kan "räkna med", vilket gör kvantmekanik något knepig. Om vi inte har en enda tillämpning och det är att tillverka "slump".
Att "beräkna" slump är lite som att ta bort den. Eller åtminstone göra den så obetydlig att faktiskt inte existerar i normal fysik... vilket är den fysik vi lever i.
Citat:
Slumpen fanns och påverkade människan även för jättelänge sedan men vi är mer utelämnade åt den i det moderna samhället eftersom det är så mycket mer komplext. Sen beror det lite på vad man tittar på för områden, allt är inte lika känsligt för slumpmässiga händelser. T ex tandläkare behöver inte oroa sig så mycket för slumpen (vad gäller deras yrke i alla fall) för var och en av dem kan bara ta hand om ett visst antal patienter om dagen till skillnad från yrken som författare där det ofta är ett litet fåtal böcker av alla som ges ut som slår igenom. Författaren behöver inte sitta och printa om sin bok varje gång någon vill köpa den, det är bara att trycka fler och med ljudböckernas intåg har det ju bara blivit ännu bättre. Så han/hon kan verkligen dra in nästan obegränsat med pengar ifall det skulle slumpa sig så att just hans/hennes bok blev en storhit som alla ska ha. Desto tråkigare blir det för så många andra som ju kommer sälja betydligt mindre.
Ok, vi har en möjligt att förutspå vad som kommer att hända då alltså :-) ju mer beräkningskraft vi har desto mer variabler har vi för att förutspå. Det finns definitivt en breakingpoint, det går åt fler atomer för att förutspå de andra atomerna/elektronerna + universum...
Men i filosofiska/teoretiska/oldskool fysiska termer hade vi kunnat förutspå detta? eller hur? vi vet hur/var och varför en elektron flyttar på sig... vi vet vad som händer vid fission/fusion osv osv...
Kan det inte vara så att den teoretiska "slumpen" egentligen inte har någon stor betydelse?
Varför hennes bok inte blev en stor hit... har du tillräckligt mycket litet område med variabler så kan du ju ganska (även idag) förutspå detta med nästan 100% trots att detta är oerhört komplext... bara för att vi adderar variabler (människor i detta fallet samt 1 miljon andra :-) behöver ju inte betyda att det är slumpmässigt eller kvantfysisk slump som påverkar varför en gillar en bok eller inte...
Och kan man förutspå 1 person (som är oerhört komplext och borde inte gå idag) med 99.99999% procent varför då kanske inte om 1000 år så kan det bli 99.9999999999999999999999% varav denna slump inte betyder något? dvs vi har inte möjlighet eller ens viljan att räkna på det. Men det är fortfarande ingen slump, vi har inte beräkningskraft till det helt enkelt...
Hoppas du förstår vad jag menar, är otydligt säkerligen...
Citat:
Jag menar absolut inte att vi inte har en chans att förutsäga NÅGOT. Som sagt, somliga saker är mer känsliga för slumpen än andra. Vädret är visserligen rätt känsligt, det är inte många dagar i taget som blir rätt.
Normal fysik hade aldrig fungerat, om vi hela tiden hade fått räkna med en slump. Och om det visar sig (som jag vill mena) att slumpen för oss är så obetydlig (om den existerar överhuvudtaget) att vi troligen kan "räkna bort den"... och kan vi detta så handlar det ju mer eller mindre om hur många variabler vi kan innefatta som påverkar "normal/oldskool fysik" (enkelt uttryckt världen vi uppfattar och lever i och påverkar oss). Och neutroner ex. som en möjlig påverkan räknas inte exempelvis som slump (det är ingen slump att dom träffade "oss/värld/objekt") osv... det är bara en variabel vi inte kan räkna med.
Citat:
Det viktiga är att vara medveten om att det finns saker som blir oerhört svåra att förutsäga, så att räkna med slumpens existens är definitivt viktigt.
Det kan jag hålla med om! Men vår utveckling har definitivt minskat vår uppfattning om "slumpen". Och frågan är då om den faktiskt existerar eller är bara en variabel vi helt enkelt inte räknat med.