• 1
  • 2
2017-10-20, 10:35
Medlem
Hej,

Väldigt lösa funderingar på att starta bemanningsföretag. Det kommer inte vara någon större sak utan ett fåtal personer i en pool för uthyrning. Målgruppen är klar och intresset från deras sida finns.

- Är det endast studenter eller personer med annan huvudsaklig sysselsättning man kan nyttja för att ha lönsamhet i det hela?

- Hur fungerar det med försäkringar etc, omfattas den uthyrda av arbetsplatsens (dit den är uthyrd) eller måste jag ha egen separat?

- Lön kan betalas inkl semesterersättning direkt, tex 115:-/h inkl sem-ersättning?
- Vad brukar man nyttja för faktor numer, är det branschskillnad? Är tex faktor 1,7 och uppåt gångbart?

Eller är bemanningsbranschen helt "död" annat än för de stora drakarna?

Tankar, tips och funderingar är välkomna. Som sagt, tankarna är i sin absoluta linda.
Citera
2017-10-20, 11:27
Medlem
Jag driver en liten bemmaning, har i nuläget 4 fasta och 11 till efter behov,

Målet för 2018 är att placera ut ca 15 st

Jag betalar 150kr/h rätt och slätt dagtid kvällstid inget ob eller liknande fackligt tjaffs

Arbetarna är nöjda, kunderna likaså

Det första du behöver är kunder, därefter skaffar du personal efter kundernas behov
Citera
2017-10-20, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skadad85
Jag betalar 150kr/h rätt och slätt dagtid kvällstid inget ob eller liknande fackligt tjaffs
Vad är det för verksamhet? Tänkte eftersom kunderna inte har krav på kollektivavtal?
Citera
2017-10-20, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skadad85
Jag driver en liten bemmaning, har i nuläget 4 fasta och 11 till efter behov,

Målet för 2018 är att placera ut ca 15 st

Arbetarna är nöjda, kunderna likaså

Det första du behöver är kunder, därefter skaffar du personal efter kundernas behov

Intressant. Jag har, högst troligt, själva kunden. Det är personal som ska till och det vet jag av erfarenhet att det är lösbart. De 150:-/h är inte annorlunda på helger etc? Vet inte din verksamhet men vad använder du för faktor? Hur arbetar du med extrapersonalen, inringning vid behov?
Senast redigerad av Tjyvslag 2017-10-20 kl. 11:56.
Citera
2017-10-20, 12:14
Medlem
japanskbruds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av holgerett
Vad är det för verksamhet? Tänkte eftersom kunderna inte har krav på kollektivavtal?
trafficing
Citera
2017-10-20, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av japanskbrud
trafficing
För 150:-/h? Tyckte att det lät lite väl billigt. Å andra sidan behöver de inte skatta.
Citera
2017-10-20, 12:41
Medlem
mastejags avatar
Citat:
För 150:-/h? Tyckte att det lät lite väl billigt. Å andra sidan behöver de inte skatta.
Inte skatta?

Antar att personen menar att lön till arbetaren är 150 kr/h, det är väl inte jättelågt.
Citera
2017-10-20, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mastejag
Inte skatta?

Antar att personen menar att lön till arbetaren är 150 kr/h, det är väl inte jättelågt.
Tror det är ovanligt att skatta när man horar. Och för sådana tjänster är väl 150:-/h ganska lågt.
Citera
2017-10-20, 13:34
Medlem
mastejags avatar
Citat:
Tror det är ovanligt att skatta när man horar. Och för sådana tjänster är väl 150:-/h ganska lågt.
aha haha då är jag med!

Stämmer onekligen, är väl bara typ i Tyskland de betalar skatt och avgifter
Citera
2017-10-23, 17:58
Medlem
Om man ska betala personalen säg 150:-/h Hur mycket behöver man fakturera kunden för att det ska vara bärighet i det hela?
Några tankar hur många timmar man behöver få ut folk varje månad för att det ska vara lönsamhet?
Finns det fortfarande en framtid med bemanning och därmed lönsamhet?
Någon som driver idag och har funderingar på de största problemen man kan möta och samtidigt de största fördelarna?
Citera
2017-10-24, 00:04
Medlem
Ja, bemmanning är fortfarnade väldigt lukrativt om du hittar kunder med relativt jämna behov samt kompetens för att matcha vad de söker.

Om du bara har timanställningar utan någon garanterad arbetstid så är det ju också relativt riskfritt för dig även om din kund vill dra ner på hur många timmar de vill köpa. Det finns dock en del lagar och regler kring det här med arbetstid som du får se upp med.
Citera
2017-10-24, 06:04
Medlem
Bullfettas avatar
Citat:

I tonåren så brukade jag dryga ut månadspengen genom att fnaska lite, och i snitt var det 3000 pix/knullet. Eftersom jag var trång och spänstig, så sprutade gubbarna efter ca 5-15 minuter. Det kunde bli en hyfsad slant om man jobbade 10 tim/dag.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in