Innan man målar upp att AM är en total bluffgubbe, så bör man kanske inse att han var en civilanställd idrottslärare (i svenska försvaret). Att han på något sätt blivit reservofficer i pansartrupperna är i sig inget annat än att Försvarsstaben hittat en lösning på frågan om befälsrätt över kadetterna på Karlberg :-) Varför i all världen Sundfeldt gjort det till sin grej att "avslöja Mann" är däremot en intressant fråga.
Naturligtvis kommer bland annat Tynanders bok inte att vara något annat än ett idealiserat (idoliserat?) porträtt, och Tynander har heller inga särskilt mycket bättre belägg än de som för diskussionen på andra sidan, diskussioner runt "det kan inte ha hänt därför att det verkar omöjligt att det kan ha hänt". Berättelser (muntlig tradition) från andra mer eller mindre inblandade som inte styrks har naturligtvis lågt vetenskapligt värde.
Men sakligt sett visar Sundfeldt inget annat än att en del av uppgifterna i Tynanders bok har motsägelser, till exempel den rätt stabila invändningen genom lönekorten. Annars bygger hans kritiska granskning enbart på "frånvaro av bevis", och det är inte någon stark vetenskaplig position.
Jag hoppas nu att alla förstår att jag inte tycker att de som säger "Trooo det?" (och föser upp glasögonen med pekfingret) har fel eller eller är dumma eller något i den stilen, för jag tror heller inte att precis allt gått till som legenderna sedan beskriver saken.
En rolig recension om boken:
"
Naturligtvis kommer bland annat Tynanders bok inte att vara något annat än ett idealiserat (idoliserat?) porträtt, och Tynander har heller inga särskilt mycket bättre belägg än de som för diskussionen på andra sidan, diskussioner runt "det kan inte ha hänt därför att det verkar omöjligt att det kan ha hänt". Berättelser (muntlig tradition) från andra mer eller mindre inblandade som inte styrks har naturligtvis lågt vetenskapligt värde.
Men sakligt sett visar Sundfeldt inget annat än att en del av uppgifterna i Tynanders bok har motsägelser, till exempel den rätt stabila invändningen genom lönekorten. Annars bygger hans kritiska granskning enbart på "frånvaro av bevis", och det är inte någon stark vetenskaplig position.
Jag hoppas nu att alla förstår att jag inte tycker att de som säger "Trooo det?" (och föser upp glasögonen med pekfingret) har fel eller eller är dumma eller något i den stilen, för jag tror heller inte att precis allt gått till som legenderna sedan beskriver saken.
En rolig recension om boken:
Citat:
Ursprungligen postat av Tidningen Filter
Blågul hjältesaga. Med tanke på att fascinationen för andra världskriget tycks oändlig - det finns böcker om Hitlers chaufför och Himmlers massör - är det ett mysterium att Sveriges mest dekorerade veteran aldrig tidigare har förärats ett verk. Under kriget bistod Allan Mann finländarna, norrmännen och britterna, och reporterräven Thomas Tynander har fyllt ut det skrala källmaterialet med egna gissningar om hur det hela gick till. Resultatet är en mustig krönika som lär förfära historiker men tillfredsställa Lars Wilderäng-fansen.
"