2017-10-19, 21:56
  #49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Runkspenat
Jag reagerade även på följande: " Därefter föll huspriserna med en tredjedel och ekonomin havererade när byggandet halverades från 2008 till 2014/2015. "

Ett 30% boprisras rövknullade Spaniens ekonomi totalt, men om vi drog bort 30% från dagens rekordpriser i Sverige så skulle vi bara backa till typ år 2013-14s(?) nivårer. Det låter inte så farligt, men jag är inte heller någon expert på NEK, så någon mer insatt får gärna förklara.

Betyder det att Sverige skulle klara ett boprisfall på 30% med galans, eller betyder det att vår fallhöjd riskerar bli betydligt mycket högre, kanske +50%?

Sveriges fallhöjd är betydligt högre. Vi har haft en svällande kreditbubbla under 20 års tid som knappt fick pyspunka 2007-2008. Vi har dessutom haft alldeles för låg inflation (t.o.m. deflation) under många år.

Så ja, Sveriges fastighetssektor ska ner betydligt mer än 30%. Med tanke på hur Sveriges ekonomi ser ut med 2,2 % av BNP som utgörs av huslån och en stor del av BNP som går till invandring så tror jag inte att en nedgång på 50% är tillräcklig.
Citera
2017-10-19, 21:59
  #50
Avslutad
Kungsholmen, ettor och tvåor, medianpris/m2 tusen kr, manuellt härlett av mig utifrån booli.se:s publicerade "slutbud/slutpriser":

aug16: 88,0
..
okt16: 90,0

2017
jun: 91,9
jul: 96,9
aug: 95,4
sep: 91,4
1-19 okt: 88,4
__________________
Senast redigerad av PresidentBahama 2017-10-19 kl. 22:04.
Citera
2017-10-19, 22:01
  #51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cuneiforme
Sveriges fallhöjd är betydligt högre. Vi har haft en svällande kreditbubbla under 20 års tid som knappt fick pyspunka 2007-2008. Vi har dessutom haft alldeles för låg inflation (t.o.m. deflation) under många år.

Så ja, Sveriges fastighetssektor ska ner betydligt mer än 30%. Med tanke på hur Sveriges ekonomi ser ut med 2,2 % av BNP som utgörs av huslån och en stor del av BNP som går till invandring så tror jag inte att en nedgång på 50% är tillräcklig.

Intressant!

Vad skulle en så stor nedgång teoretiskt kunna få för konsekvenser Sverige som land? Hade folk bara kunnat dra ner lite på spenderandet och leva ett normalt liv, eller hade det blivit en sjujävla omställning i grunden för hela samhället?

Vad tänker du när folk säger "räntorna måste upp för en krasch ska ske". Finns det ingen möjlighet att räntorna drar upp efter kraschen väl börjat?
Citera
2017-10-19, 22:10
  #52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Runkspenat
Jag reagerade även på följande: " Därefter föll huspriserna med en tredjedel och ekonomin havererade när byggandet halverades från 2008 till 2014/2015. "

Ett 30% boprisras rövknullade Spaniens ekonomi totalt, men om vi drog bort 30% från dagens rekordpriser i Sverige så skulle vi bara backa till typ år 2013-14s(?) nivårer. Det låter inte så farligt, men jag är inte heller någon expert på NEK, så någon mer insatt får gärna förklara.

Betyder det att Sverige skulle klara ett boprisfall på 30% med galans, eller betyder det att vår fallhöjd riskerar bli betydligt mycket högre, kanske +50%?
Ett boprisfall på 30% ger allvarligt avkylande effekter på ekonomin, eftersom krediterna baseras på tillgångar med det högre priset som säkerhet. Har man lånat till 75% av priset, och sedan bostaden sjunkit till 70% av det, så ligger man 5% back. Och för bankernas och kreditinstitutens del så har man bakat ihop alla lån och tagit egna med kanske ännu högre hävstång. Hela kreditsystemet fryser så att säga till is och blir underminerat, eftersom det inte finns täckning för lånen i form av säkerheter.

Jämför med om aktiemarknaden skulle backa med 30%. I det fallet är det i stort sett bara luft, eftersom det rör sig om riskkapital.
Citera
2017-10-19, 22:11
  #53
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av BearMotte
Det här stämmer inte alls överens med mäklarstatistik
https://www.maklarstatistik.se/omrade/riket/stockholms-lan/stockholm/sodermalm/
Har gått ned 2% från toppen i mars.
Räknar man själv på Boolis statistik blir snittet ca 88-89 under de senaste dagarna vilket är i linje med publicerad statistik. Dock ska man ju komma ihåg som tidigare har poängterats att osålda objekt inte listas och antagligen hade dragit ned snittpriset.
Mäklarstatistik presenterar 12-, 3- och 1-månadsstatistik. Senast publicerade 3-månadsstatistiken är en jämförelse mellan perioderna apr-jun och jul-sep. Deras 1-månadsstatistik är (som jag tidigare kommenterat) fullständigt ovetenskaplig då den t ex senast jämför jun-aug med jul-sep, dvs jul och aug ingår i både täljare och nämnare, så i realiteten jämför man sep med jun.

När det sedan gäller oktober så säger Mäklarstatistik inget förrän den 14 november. Poängen med mina uppgifter här är att de kan uppdateras i realtid genom att bara gå in och titta på Boolis publicerade slutbud/slutpriser. Sedan härleder jag median- (inte medel-) pris, och jag tittar bara på ettor och tvåor.

Svagheten med Boolis siffror är att man inte vet om någon affär blivit av. Så i en marknad där inget händer lär Booli ändå fortsätta att registrera "slutbud".

Läget per ikväll alltså:

Södermalm:
jun: 96,3
jul: 100,0
aug: 96,3
sep: 93,6
1-19 okt: 89,0

Kungsholmen:
jun: 91,9
jul: 96,9
aug: 95,4
sep: 91,4
1-19 okt: 88,4

Inom parentes sagt så tror inte jag att vare sig Södermalms eller Kungsholmens bostadsrätter i välskötta föreningar nödvändigtvis behöver vara de största förlorarna i kraschen, utan det kommer kanske nybyggda 5-6 miljonerslägenheter i "dopade" bostadsrättsföreningar va. Allt är relativt.

Men Södermalm och Kungsholmen är vettiga att följa p g a likviditet och homogenitet, och de rör sig givetvis under påverkan av marknaden i stort.
__________________
Senast redigerad av PresidentBahama 2017-10-19 kl. 22:37.
Citera
2017-10-19, 22:11
  #54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Runkspenat
Finns ju de som har cashat ut och lämnat landet, alternativt flyttat till hyresrätt.
Ja, det finns folk som lämnar landet. Och folk som flyttar in i landet. De senare är fler om jag inte missminner mig.

Om någon flyttar till HR kanske de som bodde där innan köpte bostad. Dvs netto köp-sälj är opåverkat.

Citat:
Ursprungligen postat av Runkspenat
Menar du den under 90-talet? Eller den i USA? Eller den i Spanien?
Med finanskrisen brukar man mena det stopp i internationella värdepappertranskationer som följde av att broker-dealer slutade ge ut bostadslån. Och den efterföljande lågkonjunkturen. De flesta länder åkte på en BNP-fall pga den.
Och BNP-fallet ledde till nedgång på bostadsmarknaden.
Hur stor panik hade vi då?

Citat:
Ursprungligen postat av Runkspenat
Du kan flytta ihop också.
Bör väl vara ungefär lika många som flyttar ihop som flyttar isär. Numera. Kanske inte riktigt.

Citat:
Ursprungligen postat av Runkspenat
Oavsett så är dessa miljoner något man kallt räknar med, och när de väl försvinner så blir det tufft för egot att hantera. Sen ska vi inte glömma alla som passat på att ta ut extra lån på sina bostäder nu när de minsann blivit miljonärer.
Väldigt oklart vilka miljoner du talar om.

De som tagit extra lån har ju minskat sin nettoförmögenhet. Och lär förhoppningsvis vara på det klara över det.

Citat:
Ursprungligen postat av Runkspenat
Det är intrycket jag har fått när man pratat med folk som köpt eller bara läst runt bland kommentarer på nätet. Jag påstår inte att det är korrekt, du kanske har helt rätt i vad du säger, men det är vad jag tror.
De som köpt och får höra att de är idioter som köpt, kommer att ha ett behov av att rättfärdiga sina köp. Det mätdatat är tämligen värdelöst.

Här i forumet ser jag inte det du talar om så mycket. Vi är några som ifrågasätter domedags och krasch-pratat. Eller ser du något mer?
Citera
2017-10-19, 22:17
  #55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fuska
En stilla fråga.
Varför skall alla sälja så fort priserna rasar? Köper inte folk sitt hem för att bo i utan enbart spekulativt?
Vi har både sålt och köpt nytt ganska nyligen. Men den här gården är det sista jag kommer köpa. Det är ett mål vi båda jobbat för länge nu. Det är inga fantasi summor i lån, utan delar man lånet på båda så är det en bit under en mille per skalle.
Oavsett prisras eller ökning så är det ju primärt ett hem?
Nu bor inte vi i någon metropol direkt så priserna är inte så illa här än....

Hur som, må väl och börja preppa för fallet

För att ta hem vinsten. Sen när allt bottnat ur köper man och får mycket mer för pengarna.
Citera
2017-10-19, 22:19
  #56
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Runkspenat
Intressant!

Vad skulle en så stor nedgång teoretiskt kunna få för konsekvenser Sverige som land? Hade folk bara kunnat dra ner lite på spenderandet och leva ett normalt liv, eller hade det blivit en sjujävla omställning i grunden för hela samhället?

Vad tänker du när folk säger "räntorna måste upp för en krasch ska ske". Finns det ingen möjlighet att räntorna drar upp efter kraschen väl börjat?

Jo, det är det jag hävdat hela tiden. Det krävs inte ökande räntor för att bubblan ska spricka, utan de stigande räntorna kommer att vara ett resultat av den spruckna bubblan. Anledningen till att räntorna på bolån är så låga beror ju på att panten anses värdebeständig - "as safe as houses". Sjunker nu marknadsvärderingarna, och det är oroligt på marknaderna, kommer snart hus betraktas som en mer osäker tillgång, och räntorna för nya bolån kommer att bli högre. För befintliga lån blir det än värre för där kanske värdet på panten (huset) understiger lånebeloppet... Ja ni fattar.
Citera
2017-10-19, 22:19
  #57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Runkspenat
Intressant!

Vad skulle en så stor nedgång teoretiskt kunna få för konsekvenser Sverige som land? Hade folk bara kunnat dra ner lite på spenderandet och leva ett normalt liv, eller hade det blivit en sjujävla omställning i grunden för hela samhället?

Vad tänker du när folk säger "räntorna måste upp för en krasch ska ske". Finns det ingen möjlighet att räntorna drar upp efter kraschen väl börjat?

Hela konsumtionssektorn och byggbranschen skulle få det mycket svårt. Vi snackar magnituder värre än på 90-talet. Var och varannan butik skulle slå igen och vi skulle få massarbetslöshet. Priserna sticker på alla dagligvaror och många får det väldigt väldigt svårt att ens hantera större utgifter, framförallt de som är belånande. Många företag skulle gå i konkurs.

Sticker inflationen vilket den brukar göra vid en krasch så sticker även räntorna. Räntan kommer alltid vara högre än inflationen. Vad som kommer först är lite som hönan och ägget. Personligen tror jag på en krasch innan räntehöjningar då vi tillämpar Fractional Reserve Banking, d.v.s. pengar skapade ur intet. Det finns ingen egentlig skuld förrän vinster/förluster börjar realiseras. Det är framförallt när förlusterna börjar redovisas inom banksektorn som får hela det ekonomiska systemet att svänga. Då får vi flykt av investmentkapital och i kombination med en svag krona även en utlösande lågkonjunktur. Sverige är inte längre det exportland som det var tidigare så vår ekonomi kommer inte att gynnas av en låg kronkurs med tanke på hur mycket vi importerar i dagsläget.
Citera
2017-10-19, 22:21
  #58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ensamkrigaren
För att ta hem vinsten. Sen när allt bottnat ur köper man och får mycket mer för pengarna.

Lättare sagt än gjort. Bostäder är inte som aktier du säljer av rubbet på några sekunder.
Citera
2017-10-19, 22:23
  #59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BenitoPolymem
Jo, det är det jag hävdat hela tiden. Det krävs inte ökande räntor för att bubblan ska spricka, utan de stigande räntorna kommer att vara ett resultat av den spruckna bubblan. Anledningen till att räntorna på bolån är så låga beror ju på att panten anses värdebeständig - "as safe as houses". Sjunker nu marknadsvärderingarna, och det är oroligt på marknaderna, kommer snart hus betraktas som en mer osäker tillgång, och räntorna för nya bolån kommer att bli högre. För befintliga lån blir det än värre för där kanske värdet på panten (huset) understiger lånebeloppet... Ja ni fattar.

Det du säger låter väldigt rimligt faktiskt, tror du har rätt. Ränta ska väl vara något slags mått på risk?

Hög risk = högre ränta. Låg risk = lägre ränta?
Citera
2017-10-19, 22:26
  #60
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cuneiforme
Hela konsumtionssektorn och byggbranschen skulle få det mycket svårt. Vi snackar magnituder värre än på 90-talet. Var och varannan butik skulle slå igen och vi skulle få massarbetslöshet. Priserna sticker på alla dagligvaror och många får det väldigt väldigt svårt att ens hantera större utgifter, framförallt de som är belånande. Många företag skulle gå i konkurs.

Sticker inflationen vilket den brukar göra vid en krasch så sticker även räntorna. Räntan kommer alltid vara högre än inflationen. Vad som kommer först är lite som hönan och ägget. Personligen tror jag på en krasch innan räntehöjningar då vi tillämpar Fractional Reserve Banking, d.v.s. pengar skapade ur intet. Det finns ingen egentlig skuld förrän vinster/förluster börjar realiseras. Det är framförallt när förlusterna börjar redovisas inom banksektorn som får hela det ekonomiska systemet att svänga. Då får vi flykt av investmentkapital och i kombination med en svag krona även en utlösande lågkonjunktur. Sverige är inte längre det exportland som det var tidigare så vår ekonomi kommer inte att gynnas av en låg kronkurs med tanke på hur mycket vi importerar i dagsläget.

Tack!

Angående det fetade. Menar du reporäntan? För den är ju idag på -0.5, och inflationen är väl högre än så?
Eller pratar vi bankernas ränta?

Hur som, intressant inlägg! Värt att tänka på om man är i köpa hus-tankar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in