Både privatpersoner och kommuner sitter med lån upp över öronen.
Du saknar fortfarande referens. Hur definierar du vad som är mycket/lite? Jag kan bara se två sätt för det.
Antingen jämför man mot tillgångar. Vilket är ganska enkelt rent matematiskt. Men det kan ge en ganska missvisande siffra.
Eller så räknar man om skulderna till kostnad genom att beräkna storleken mot kreditkostnaden. Då kan man jämföra kostnaden mot intäkten, vinst eller omsättningen.
Du saknar fortfarande referens. Hur definierar du vad som är mycket/lite? Jag kan bara se två sätt för det.
Antingen jämför man mot tillgångar. Vilket är ganska enkelt rent matematiskt. Men det kan ge en ganska missvisande siffra.
Eller så räknar man om skulderna till kostnad genom att beräkna storleken mot kreditkostnaden. Då kan man jämföra kostnaden mot intäkten, vinst eller omsättningen.
Vi kan ta den här igen, skuldkvot här vi redan diskuterat.
Enligt bolagets delårsrapport såldes 2.416 lägenheter under januari–september, att jämföra med 2.918 motsvarande period i fjol. Samtidigt startade produktionen av 2.690 bostäder, en minskning från 2.830.
Bolaget skriver i rapporten att marknaden de senaste månaderna har varit avvaktande i Stockholm men stabil i övriga landet.
Under tredje kvartalet såldes 681 lägenheter, att jämföra med 960 motsvarande kvartal i fjol.
Riskfri realränta har svängt inom 0%-1% sedan 2011. (Undantaget senaste månaderna när KPI krupit upp och RB avvaktar).
Men var menar du att riskfri realränta skall vara om inte inom 0%-1%? och hur motiverar du det?
Hela mitt inlägg var ett ifrågasättande om hur hållbar den kontracykliska Keynsianska politiken är när stimulanserna gradvis blir mer permanenta och större.
Med "artificiellt låga räntor" menas helt enkelt att riksbank/stat genom insättar garantier reporänta, marginalkrav, ev direkt QE eller vad som helst gör att det faktiskt går att tjäna pengar på att låna till "fel saker".
Med "fel saker" så menas att det är något långsiktigt osunt över att staten garanterar för billiga lån till investering av eget kapital i tillgångar med hävstång. Detta samtidigt som en hel del av avkastningen består i en värdestegring som drivs av att det är lönsamt att investera i tillgången med billiga lån. Det blir något slags självförstärkande process som det är rationellt att delta i så länge man inte är den som blir sittande med svarte petter.
De som liksom du anser att inte åtminstone en del av värderingarna kommer från "det självspelande pianot" utan helt hänför sig till någon form av fundamenta håller naturligtvis inte med om problemet.
Man kan tycka olika men att åtminstone fundera över det är inte "bubbelprat" eller något sådant. Riksbanken får nog betraktas som en "icke foliehatt" t ex
Fortsatt stigande bostadspriser En risk med låga räntor är att de kan bidra till att priserna, på
exempelvis bostäder, aktier och andra tillgångar, kan bli
övervärderade. Många tillgångspriser har stigit snabbt under
senare år och bland annat de svenska bostäderna är högt
värderade i ett historiskt perspektiv.18, 19 Bara under de
senaste tio åren har villapriserna fördubblats och
bostadsrätts‐priserna trefaldigats (se diagram 2:2) . Under
2016 mattades ökningstakten i bostadspriserna visserligen av,
troligtvis på grund av det väntade amorteringskravet, men
under våren 2017 har de börjat öka något snabbare igen (se
diagram 2:3). http://www.riksbank.se/Documents/Rapporter/FSR/2017/rap_fsr1_170524_sve.pdf
Eftersom det är ett ifrågasättande av hela modellen långsiktigt är det inte så meningsfullt att tala om vilken riskfri ränta man borde ha just nu enligt just den modell som man inte tror är bra. Jag litar helt och fullt på att du räknat ut räntan korrekt enligt den gällande modellen.
Just nu tror jag inte man kan höja nån ränta. Speciellt inte om det som påstås i tråden om att det verkar vara en sättning på gång. Med de sårbarheter vi byggt upp så lär väldigt mycket rasa om vi försöker göra något snabbt.
Bubblare kommer konstant med samma felaktiga argument. Så men behöver ge dem samma svar igen.
Så om man ska följa argumentering i artikeln du tycker tillgångar är rätt sätt att mäta.
Fast då kan man fråga sig om en kommun verkligen ska sitta på en massa tillgångar? De har skatteintäkter som ska täcka utgifterna. Förvaltning av tillgångar är inte deras kärnverksamhet.
Givetvis borde även kommuner följa det finanspolitiska ramverket som staten gör. Det skulle förhindra att de lånar istället för att höja skatten
Vad avser du för prisminskning?
Den som kommer ifall bubbelpratarna börjar bygga bostäder och sälja för halva priset? Det ska jag väl inte behöva redogöra för?
Om det är en liten nedgång nu?
Tja, smärre prisvariationer.
Citat:
Ursprungligen postat av Fina Gubben
Tack för svar.
Den senaste veckans/månadens prisminskning tänkte jag på.
Vad tror du att de smärre prisvariationerna beror på?
Jag skulle gärna vilja ha ett svar här Herr Alpha.
Samtidigt undrar jag varför jag var och varannan dag får erbjudande från olika aktörer om att skuldsättning mig. Nu senast idag fick jag ett mail om att låna 100'000 (upp till 350'000).
Jag har inga lån (nåja har ett CSN lån som snart är avbetalt) och jag vill inte skuldsätta mig för konsumtion. Så varför pressar dessa aktörer mig till att hamna i skuld? Känns som att dom är desperata. Var inte så för något år sen.
"För de personer som direktäger aktier var den genomsnittliga portföljen vid slutet av juni värd 475 000 kronor. Det är en minskning med 17 000 kronor jämfört med motsvarande siffra vid årsskiftet. För kvinnor var medelportföljen värd 364 000 och för män 554 000 kronor.
Ser man istället på medianportföljen, det vill säga det mittersta värdet, var den vid utgången av juni värd 26 000 kronor, en minskning med 2 000 kronor sedan årsskiftet. För kvinnor var medianportföljen värd 23 000 kronor och för män var medianportföljen värd 29 000 kronor."
-Källa SCB, 2016.
Så med andra ord är det få som sitter på enormt stora värdepappersinnehav medan median svensken sitter på en rätt mediokert värdepappersinnehav.
År 1996 var kvadratmeterpriset i Stockholms stad ca 11000kr med en bolåneränta mellan 5-10%.
Så med andra ord är det få som sitter på enormt stora värdepappersinnehav medan median svensken sitter på en rätt mediokert värdepappersinnehav.
År 1996 var kvadratmeterpriset i Stockholms stad ca 11000kr med en bolåneränta mellan 5-10%.
Intressant median.
De som inte tjänat över brytpunkten för att leva på sitt kapital betalar ju mer än 50% i skatt och har inte ens chans mot de som tjänar pengar på kapital som såklart drar ifrån allt mer och mer.
Att sedan många likviderar sina tillgångar för att ha råd med en dyr brf drar såklart ner medianen. Särskilt som många maxbelånat sig och väntar sig att värdölkningen "amorterar" lånet.
Men det är det förmodligen slut på och de där 6500 kr/dag som de nyaste Stockholmsköparna råkat ut för kommer behöva avbetalas ... och betalas till de som har stora kapitalinkomster och äger räntefonder, bankaktier etc.
De som inte tjänat över brytpunkten för att leva på sitt kapital betalar ju mer än 50% i skatt och har inte ens chans mot de som tjänar pengar på kapital som såklart drar ifrån allt mer och mer.
Att sedan många likviderar sina tillgångar för att ha råd med en dyr brf drar såklart ner medianen. Särskilt som många maxbelånat sig och väntar sig att värdölkningen "amorterar" lånet.
Men det är det förmodligen slut på och de där 6500 kr/dag som de nyaste Stockholmsköparna råkat ut för kommer behöva avbetalas ... och betalas till de som har stora kapitalinkomster och äger räntefonder, bankaktier etc.
Snick snack, lever du på kapitalavkastning urholkas portföljen hela tiden samt ränta på ränta effekten försvinner, går ej månadsspara. Och stora börsfall kommer lite då och då. Skillnaden minskar alltså
Jag är inte en "vad var det jag sa-are", de flesta av dem dyker alltid upp efteråt. Jag konstaterar att bostadsmarknaden är eldad på minusränta (i en högkonjunktur) och kraschen kommer att bli otäck när det smäller. Det KOMMER att smälla, tro mig.
Tro inte att jag "sitter och trycker" i en hyresrätt heller Jag äger flera fastigheter, skillnaden på mig och många andra är att jag INTE belånat dem hårt (då jag anser att man MÅSTE orka med en ränta på mellan 5-7 %) Det så kallade egentliga värdet är nu inte i fas med försäljningspriset. Många här tror att en ränta runt 1.x % är "normal"....Det är INTE normalt någonstans !
Nu ligger en lägenhet i Stockholms innerstad på sådana nivåer att till och med en nedgång till 2014 års nivå (ca 30% mindre än dagens pris) kommer att bli extremt kännbar vid en ganska blygsam räntehöjning...och det är inte rimligt.
Jag blir också extremt nervös när unga barnfamiljer bygger nya hus för att "det kostar bara 8500 kr i månaden att bo där" (med 4,5 milj i lån till 1.26% ränta efter avdrag 3300 kr+3000 i drift+2200 i amortering och inte en krona till framtida underhåll)- Verkligheten är att ett hus med 4 500 000 kr i lån kostar 270 000 kr brutto (vid en ränta på normala 6%) Det är en ränta på 22 500 kr innan ränteavdrag, sedan kommer fastighetsunderhåll och normal drift och ÄKTA amortering på det (alltså att huset ska vara betalt inom 50 år, helst inom 40 år)...och ränteavdraget kanske försvinner eftersom många börjar ifrågasätta varför andra skattebetalare ska betala dina lån.
Det är ett kraftigt subventionerat hus som min fiktiva barnfamilj byggt, den egentliga kostnaden är
10000 kr/månad om huset ska vara betalt på 40 år + 16000 kr/månad initialt med en ränta på 6% efter skatteavdrag + 3000 kr/månad i drift (ingen skillnad mot innan) + 5000 kr/månad i underhållsfond (det är här det fuskas mest "huset är ju nytt", vi behöver väl inte lägga undan pengar !)
Summa : 34 000 kr per månad. Detta beloppet är ett helt annat att bära upp. Lägg sedan in en värdeminskning på fastigheten där lånen överskrider värdet och en eventuell arbetslöshet på det...
Jag äger som sagt innan flera fastigheter och framtida underhåll är snarast LÅGT räknat. Jag har varit med ett tag, många som kommer in nu har INTE varit med innan. Gissa vem som får betala priset !
Jag köper det mesta du säger förutom att du kallar en ränta på 6% för "normalränta". Om du på allvar tycker det så borde du ju binda dina lån på direkten, du kan få en 10 års ränta på strax över 3%. En superdeal?
Sedan att man ska ha i kalkylen att man borde klara en teoretisk ränta på 5-7 % är en annan sak, men verkligheten är att det ser ut att vara minusränta i ca 1 år till sedan upp mot nollan. Om räntan skulle stiga upp till det du kallar normalnivå på 1-2 år så är det stor risk att hela Sveriges ekonomin kraschar och landet kan i princip gå i konkurs.
Jag tror på en normalisering av bostadspriserna, vi har som sagt haft en överhettad marknad ett tag nu och en nedgång är att vänta men till skillnad från dig tror jag inte det kommer smälla. Det kommer bli en nedgång och högbelånade människor (5 x årslönen är min subjektiva åsikt om var gränsen till högbelånad går) kommer få det tufft. En del kommer inte ha råd att flytta för att fastigheten är mindre värd än lånet, en del kommer bli skuldsatta för lång tid framöver eftersom de tvingas att sälja när de inte kan betala räkningarna eller separerar från sambo.
Möjligt att jag har helt fel och det kommer en rejäl smäll, det får vi helt enkelt se. Jag är belånad till 3,5 gånger årslönen och känner mig lugn i alla fall.
"För de personer som direktäger aktier var den genomsnittliga portföljen vid slutet av juni värd 475 000 kronor. Det är en minskning med 17 000 kronor jämfört med motsvarande siffra vid årsskiftet. För kvinnor var medelportföljen värd 364 000 och för män 554 000 kronor.
Ser man istället på medianportföljen, det vill säga det mittersta värdet, var den vid utgången av juni värd 26 000 kronor, en minskning med 2 000 kronor sedan årsskiftet. För kvinnor var medianportföljen värd 23 000 kronor och för män var medianportföljen värd 29 000 kronor."
-Källa SCB, 2016.
Du pratar om direktägande i aktier...
Medianvärdet är väl ganska stört p.g.a. en stor mängd barn utan jobb, kanske inte ens myndiga, som bara har pyttesummor på kontot...
De flesta har nog sitt sparande i fonder. Bara Robur ensamt förvaltar 1000 miljarder åt fondsparande svenssons. Det finns tusentals fondbolag vid sidan om Robur, även om många är mindre.
Men jag ifrågasätter ju iofs inte att det är äldre som sitter på förmögenheterna enligt någon slags exponentiell kurva. Det är banal ränta-på-ränta-effekt (världens 8:e underverk enligt Einstein).
Men vad tar pengarna vägen när de äldre dör? Ut i tomma intet?
Citat:
Ursprungligen postat av Unizero