2017-10-25, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpoxen
Detta citat är obetalbart
Vi säljer inte bara en lägenhet, utan en bild av hur det kan vara att leva i huset.Veronika Oskarsson på Erik Olsson Fastighetsförmedling

Lite gulligt och korkat samtidigt
Citera
2017-10-25, 21:15
Medlem
Blingons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vraalaak
Precis, därför är det noll och nada risk för bolånekrasch! Om herr och fru Svensson, tillika småbarnsföräldrar i 35-årsåldern skulle få problem med stigande räntor på sin nyinköpta kåk belånad till 4 mkr, är det väl bara för dem att sälja av lite av det samlade aktiekapitalet på 6 mkr för att minska belåningsgraden? Klart, det blir lite surt att framåt vårkanten och utdelningssäsongen sitta på några färre Latour och Kinnevik, men det drabbar väl ingen fattig? Eller har jag missat något?

Jag blir inte riktigt klok på sammanställningen av SEB:s Sparbarometer, men det verkar som att de även inkluderar tjänstepension, privata försäkringar och PPM bland tillgångarna inom aktier (och detta är mig veterligen inget man kan komma med till banken för att betala av sitt lån).

Vi har tydligen 'bara' 1940 miljarder i direktsparande i aktier som går att sälja av direkt. En bra bit från 5966 miljarder.
Senast redigerad av Blingon 2017-10-25 kl. 21:20.
Citera
2017-10-25, 21:23
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Strasburg
nej det är inte poängen. att amortera är inte poängen. att bli skuldfri är absolut inte poängen, var fan har du fått det ifrån mupp??

.

Vad är det för jävla slavsystem du förespråkar?! I ett sunt samhälle så har man ett system där man är sin egna fria individ. Jävla slavmentalitet/slavägarmentalitet du bjussar på.
Citera
2017-10-25, 21:25
Medlem
https://soundcloud.com/radiomises/99-bostadsbubbla

Lyssna!
Citera
2017-10-25, 21:27
Medlem
Centauris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fizzlor
Gå på visning - bli sexuellt antastad i badtunnan

Mäklarnas desperation verkar tyda på att läget är värre än vad pöbeln får veta. Om man var säkra på att marknaden snart skulle återhämta sig så hade man aldrig smutsat ner sig själva på det här viset. Nu gäller det att pressa igenom så många försäljningar det bara går innan det bär av till Arbetsförmedlingen.

Det finns ingenting, och då menar jag INGENTING som tyder på att detta är en kort fluktuation. Tvärtom, det är väldigt många faktorer som pekar på att vi är i början på en långvarig progredierande nedgång.
Senast redigerad av Centauri 2017-10-25 kl. 21:36.
Citera
2017-10-25, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hartarbete
Det ger ingen rättvisande bild att bara titta på skulderna. Sanningen är snarare att svensken är ganska förmögen.

Hushållens nettoförmögenhet Q2 enl. SEB sparbarometer

Ränterelaterat +3972 miljarder
Aktier +5966 miljarder
Fastigheter +7839 miljarder
Skulder -3867 miljarder
-------------------------
Nettoförmögenhet +13910 miljarder

Ska du leka så, så får måste du lägga till företagens(aktierna i din räkning), statens, landstingens och kommunens skulder, då är du helt plötsligt på 0.

Sedan får du räkna med att vid en nedgång så ryker 7 biljoner direkt, nu är du 7 biljoner minus istället.

Och av aktierförmögenheten som åtestår så är merparten låst i försäkringar och pensionsfonder.

Man skulle kunna argumentera att skog och hyresfastigheter som kommun/stat äger borde läggas på plussidan, men så länge banditen Löfven inte tänkt likvidera hela nationen så hjälper det föga vid en kris.
Citera
2017-10-25, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hartarbete
Det går rätt bra för de flesta svenskar.

Absolut, svensken har det bättre ställt än någonsin tidigare. Har jag påstått något annat?

I likhet med dig, är jag ute efter "den verkliga verkligheten". Jag har ingen "agenda" med mina inlägg och lägger inget värde i om saker "är bra eller inte" utan vill se världen och verkligheten för vad den är, så nyktert och nyanserat som möjligt. Där tror jag vi är rätt lika.

Men - du väljer att vinkla statistik för att backa upp din verklighetsbild. Googla "Simpson's Paradox" om du inte är bekant med fenomenet. Du pekar ut en standardavvikelse, vilken du med hjälp av skev statistik vill hävda är norm, vilket är missvisande. Vi har haft den här diskussionen förr.

Det existerar folk som har realiserbara tillgångar enl. den statistik du redovisar, absolut. Men att det skulle vara norm, är inte verklighetsförankrat.
Citera
2017-10-25, 22:07
Medlem
REEEEEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Friskytt
https://soundcloud.com/radiomises/99-bostadsbubbla

Lyssna!
Varför?
Citera
2017-10-25, 22:15
Medlem
Citat:
Absolut, svensken har det bättre ställt än någonsin tidigare. Har jag påstått något annat?

Då är du en egoist som inte räknar med svenskarna i våra utsatta förorter som inte har det vidare bra, att svenskarna har det bättre än aldrig förr är naturligtvis rent nonsens.
Citera
2017-10-25, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kroppskultur
Då är du en egoist som inte räknar med svenskarna i våra utsatta förorter som inte har det vidare bra, att svenskarna har det bättre än aldrig förr är naturligtvis rent nonsens.

Jag syftade indirekt på median-Svensson. Det är annars sant som du skriver att "lägstanivån" inte höjts - tvärtom, många invandrare med undermåliga språkkunskaper och utbildning står längre ifrån den svenska arbetsmarknaden än någonsin tidigare. Funderade på att ta med detta, men det är lite OT då denna extrem (precis som den rika extremen) inte är representativ för folket som helhet, och den fattiga extremen är sällan med och konkurrerar om köpeboenden. De driver dock indirekt upp bopriserna genom att "ockupera" hyresrätter.
Citera
2017-10-25, 23:12
Medlem
Mia-Rovys avatar
Hur tror ni att kraschen kommer att påverka de i Sverige som inte varit delaktiga i bubblan?

Spararna? Detaljhandeln? Arbetande?

Jag har en massa pengar undansparat och är rätt att de ska göra någonting med kronan som gör sparpengarna värdelösa.

Ungefär "bestraffa de som inte lånat hysteriskt för att rädda de som lånat hysteriskt". Men då hade det nog blivit uppror

Jag överväger att köpa något för pengarna bara för att få det i form av egendom. Vettefan vad bara, knappast bostäder liksom
Senast redigerad av Mia-Rovy 2017-10-25 kl. 23:20.
Citera
2017-10-25, 23:32
Awaiting Email Confirmation
Hartarbetes avatar
Citat:

I likhet med dig, är jag ute efter "den verkliga verkligheten". Jag har ingen "agenda" med mina inlägg och lägger inget värde i om saker "är bra eller inte" utan vill se världen och verkligheten för vad den är, så nyktert och nyanserat som möjligt. Där tror jag vi är rätt lika.

Men - du väljer att vinkla statistik för att backa upp din verklighetsbild. Googla "Simpson's Paradox" om du inte är bekant med fenomenet. Du pekar ut en standardavvikelse, vilken du med hjälp av skev statistik vill hävda är norm, vilket är missvisande. Vi har haft den här diskussionen förr.

Det existerar folk som har realiserbara tillgångar enl. den statistik du redovisar, absolut. Men att det skulle vara norm, är inte verklighetsförankrat.

Vad är det jag säger är norm? Alla hushåll har inte en massa tillgångar i fonder/aktier. Men alla får inte heller banklån.

Jag tror helt ovetenskapligt (har läst det har jag för mig och det verkar rimligt) att hälften av alla aktietillgångar ägs av personer äldre än 64 år. Ungdomar har en mindre andel av besparingarna. Men ungdomar har något som de äldre inte har - de har de äldre som sina föräldrar och föräldrars föräldrar. De stora förmögenheterna de äldre sitter på kommer strax trilla ner på barnen, utan att barnen behöver göra ett smack (utom möjligtvis vara snälla).

Citat:
Ursprungligen postat av BenitoPolymem
Du pratar om att äga sitt boende men ändå behöver man inte amortera? Är inte själva poängen med "ägande" att man är skuldfri och har en tillgång?

Om hushållet har 3 miljoner i lån till boende för 3% ränta och 500.000 kr i fonder som avkastar 10-15% så är det mycket bättre för hushållet och samhället och banken och alla inblandade - än om du amorterar ner lånet till 2.5 miljoner. Precis så har också många familjer ordnat det.

Citat:
Ursprungligen postat av EbolaTillAlla
Sanningen är att spekulanterna i "the south sea Bubble", tulpanlöksspekulanterna i Holland och spanjorerna för tio år sedan också var tämligen förmögna innan det kollapsade. Problemet var bara att deras förmögenhet utgjordes av det de själva spekulerat upp priset på.

Det blir inte mer pedagogiskt därför att du jämför en bostad med tulpanlök. Det är iofs tacksamt att du är 100% öppen med exakt hur du tänker, så man behöver inte ha några illusioner.
Senast redigerad av Hartarbete 2017-10-25 kl. 23:35.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in