2017-10-23, 21:00
Medlem
JPMorgandonators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Centauri
Svenskarna har redan flytt.

Ska afghaner köpa ettor för 4 miljoner? ÄR det den nya gruppen?
Du är uppenbarligen dåligt underrättad om hur mycket svarta pengar det finns i knarksvängen. Plus att kommunerna kommer att garantera mellanskillnaden.
Citera
2017-10-23, 21:12
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Tullius
Jag fortsätter med min statistik över spekulationsgrad

Brf Scenen
Rangstagatan 18, Stockholm /// Stenkvistavägen 9-11, Stockholm
91 lägenheter /// 59 lägenheter
Veidekke
Inflyttning: Aug-sep 2017 /// Nov 2017
Till salu: 7 /// 10
Sålda: 33 /// 13
Spekulationsgrad: (40+23)/(91+59) = 42 %, denna siffra inkluderar nog några få (tror det var 3) lägenheter som byggherren sålde via Hemnet.

Källa: Hemnet
Bostadsflippare till höger och vänster i Stockholm alltså. Vissa hann ur, andra inte.
Citera
2017-10-23, 21:19
Medlem
Centauris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JPMorgandonator
Du är uppenbarligen dåligt underrättad om hur mycket svarta pengar det finns i knarksvängen. Plus att kommunerna kommer att garantera mellanskillnaden.

Jo, för tiotusentals afghaner är knarklangare...

Inse att bostadsmarknaden kommer att krascha. Detta är bara början.
Citera
2017-10-23, 21:27
Avslutad
Uppdaterar

Av mig manuellt härlett från booli.se:s visade slutbud* för ettor och tvåor, medianpris tusen kr/m2

Södermalm
jun: 96,3
jul: 100,0
aug: 96,3
sep: 93,7
1-23 okt: 88,8

Kungsholmen
jun: 91,9
jul: 96,9
aug: 95,4
sep: 91,4
1-23 okt: 88,7

Vasastan+Östermalm
jun: 103,9
jul: 97,2 (bara 37 objekt, objektet närmast över median: 100,0)
aug: 104,6
sep: 101,5
1-23 okt: 98,9

Solna
jun: 62,5
jul: 62,8
aug: 63,7
sep: 63,1
1-23 okt: 60,7

*Det är oklart i vad mån visade slutbud också blivit slutpris.
Senast redigerad av PresidentBahama 2017-10-23 kl. 21:30.
Citera
2017-10-23, 21:29
Medlem
Centauris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PresidentBahama
Uppdaterar

Av mig manuellt härlett från booli.se:s visade slutbud* för ettor och tvåor, medianpris tusen kr/m2

Södermalm
jun: 96,3
jul: 100,0
aug: 96,3
sep: 93,7
1-23 okt: 88,8 (fem år tidigare, oktober 2012: 58,2)

Kungsholmen
jun: 91,9
jul: 96,9
aug: 95,4
sep: 91,4
1-23 okt: 88,7 (fem år tidigare, oktober 2012: 56,1)

Vasastan+Östermalm
jun: 103,9
jul: 97,2 (bara 37 objekt, objektet närmast över median: 100,0)
aug: 104,6
sep: 101,5
1-23 okt: 98,9 (fem år tidigare, oktober 2012: 64,3)

Solna
jun: 62,5
jul: 62,8
aug: 63,7
sep: 63,1
1-23 okt: 60,7 (fem år tidigare, oktober 2012: 40,0)

*Det är oklart i vad mån visade slutbud också blivit slutpris.

Tack för mödan. Riktigt intressant läge.
Citera
2017-10-23, 21:41
Medlem
B´stards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheAlmightyFarfar
Du gör själv det fatala misstaget att du inte ser att svenskar som en själv blir bort tvingad från hyreshusen och tvingas köpa bostadsrätter då hyreshusen numera är rena rama ghettona.

Dom flesta jag känner som tidigare bodde i hyres har gjort så , inte för att man vill äga utan för att grannarna och standarden sjunkit så jävla grovt senaste 15 åren med extrem försämring senare 2 åren .

Över 2000 hyreslägenheter min stad stod helt tomma innan "flyktingkrisen" nu är det proppfullt.

Invandringen är en stor anledning till ökade priser .

Jo, men bara till en viss gräns - i mindre städer kan det säkert trycka upp priserna ett tag till då prisnivån fortfarande är relativt låg och inom räckhåll för folk med jobb - MEN - de etniska svenskar som bor i utanförskapsområden i Stockholm idag har knappast ekonomin att pröjsa 100 papp kvadraten, eller 50 för den delen.

Citat:
Ursprungligen postat av JPMorgandonator
Om folk är begåvade nog att låna menar du.

Allt pekar på stigande priser.

Är man högutbildad (jag är extremt högutbildad) så kan man räkna ut att det är nu man ska investera.

Eftersom anhöriginvandringen kommer att öka explosionsartat dom kommande åren och knegarna kommer att slåss mot kommuner för att få plats i bostäder finns fortfarande inget tak i marknaden.

S och dom borgerliga (jag röstar själv borgerligt) kommer att göra upp i migrantfrågan (enligt mina insidekontakter). Amnestier och ökad invandring av till och med anhörigas anhöriga kommer att hålla ett tryggt golv för alla prisfall.

Det finns anledning till att kollegor till mig som Akelius undervisar i fastighetsinvesteringar i migrant fastigheter.
https://university.akelius.com/study_with_us.html

Nu handlar Akelius med hyresfastigheter i Sverige, och (mestadels) ägarlägenheter utomlands. Värdet på hyresfastigheter stiger om det är ökat tryck/mindre vakanser, och till en viss del även bostadsrätter - men - invandrarna har inte råd att själva köpa bostadsrätter, och om kommunerna börjar köpa bostadsrätter kommer det bara inledningsvis öka priserna, för med tiden kommer dessa föreningar bli oattraktiva att bo i.

Ökad invandring till Sverige kommer dessutom leda till högre inkomstskatter för att finansiera kalaset - minskad köpkraftsförmåga att köpa bostäder.
Citera
2017-10-23, 22:17
Medlem
Tulliuss avatar
Här är en av de intressantaste bostadsrättsföreningarna ur riskperspektiv då bostadsrättsföreningen består av fyra etapper där det redan varit inflyttning i delar av etapp 1, medan etapp 2-4 ännu inte sålts färdigt. Lägenheterna i de senare etapperna är högre prissatta enligt den ekonomiska planen; etapp 3&4 9-14 % dyrare än etapp 2. Ni som är bättre på att analysera bostadsrättsföreningar får gärna ta en titt.

Brf Råckringen
268 st lägenheter
PEAB

Etapp 1
Östersundsgatan 2,4, 6 och 8
86 st lägenheter
Inflyttning juni-nov 2017
Till salu: 19
Sålda: 17
Spekulationsgrad: 36/86=42 %

Etapp 2
Jämtlandsgatan 97
61 st lägenheter
Inflyttning juni 2018
Finns fortfarande bara till salu hos PEAB
*Till salu: 19 /// Reserverade: 3 /// Sålda 37 /// ?: 2 (ingen förändring i antalet sålda sedan i juni)
Spekulationsgrad kan ej beräknas, troligen låg
https://peabbostad.se/projekt/stockholm/brf-rackringen-vallingby-parkstad-etapp-2/

Etapp 3
Jämtlandsgatan 99?
60 st lägenheter
Inflyttning kvartal 1 2019
*Till salu: 37 /// Reserverade: 21? /// Sålda 1 /// ?: 1 (ingen förändring i antalet sålda sedan i juni)

Etapp 4
Jämtlandsgatan ?
61 st lägenheter
Inflyttning kvartal 1 2019
*Till salu: 19 /// Reserverade: 24? /// Sålda 4 /// ?: - (ingen förändring i antalet sålda sedan i juni)
https://peabbostad.se/projekt/stockholm/brf-rackringen-vallingby-parkstad-etapp-3-och-4/

Källa: Hemnet och PEABs webbsida
Citera
2017-10-23, 22:56
Avslutad
Också Besqabs projekt Liljeholmsblick verkar va ett exempel där det spekulerats. Besqab bygger brf Liljeholmsblick 1 med 79 lgh och brf Liljeholmsblick 2 med 24 lgh.
http://www.besqab.se/bostaeder/intresseanmaelan/nybohovsbacken/projektet/

Liljeholmsblick 1 verkar va färdigställt, eller färdigställas 2017, och Besqab har sålt allt. Men om jag då fattar rätt, så är adressen Nybohovsbacken 35, och jag ser ett femtontal Hemnet-annonser här:
https://www.hemnet.se/bostader?location_ids%5B%5D=476156&item_types%5B%5 D=bostadsratt

Verkar också va ett rejält gäng Nybohovsbacken 35-lgh som sålts de senaste månaderna, så Tullius "spekulationsgrad" blir hög.

Liljeholmsblick 2 säljs fortfarande av Besqab med 7-8 lediga lgh. Där verkar annonserna på Hemnet va Besqabs egna. (samma Hemnet-länk)
Senast redigerad av PresidentBahama 2017-10-23 kl. 23:40.
Citera
2017-10-23, 23:07
Medlem
Fina Gubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Hm, så det folk tänker här är alltså att mäklaren skall sälja sin bostad i Upplands-Väsby, magasinera bohaget, och flytta med sambo och två barn ut i skogen och bo där i några månader.

Ja, givet vad bubbelpratare och domedagsprofeter här fantiserar så ska jag väl inte bli förvånad. Men jag tycket att jag borde fråga iaf.

En liten inblick i den så kallade verkligheten: En gång när jag skulle flytta så berättade mäklaren att han sålt radhuset (ute i periferin) och flyttat till en mer central lägenhet. Dock så trivdes inte familjen och barnen blev mobbade, så det var bara att köpa tillbaka ett liknande radhus i samma område och flytta tillbaka. Naturligtvis med förlust totalt.

Men många av er verkar bara uppehålla er vid att:
* andra ser ut att tjäna någon stackars krona
* andra betalar för att bo där de vill bo, och eftersom andra betalar mer är det de andra som bor där. Och de som jämrar sig i tråden är ytterst förbittrade över det.

Ang krasch så har jag ju sagt att ni kan orda det själva genom att köpa mark, riva krafset som står där, låta bygga bostäder och sälja till kraschpriser. Men jag får aldrig något svar på varför ni inte gjort det de senaste åren. Vad är det som tar emot?

Ni säger ju att det är den rätta prisnivån. Klart att ni man nyproducera till den nivån då.
Angående ditt sista stycke som du tar upp från och till. Du inser väl att man behöver räjelt med kapital för att ens försöka sig på det? De flesta, om ens någon, i den här tråden har inte den kapitlen.

Om vi nu ska blanda in verkligheten.
Citera
2017-10-23, 23:12
Medlem
Centauris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fina Gubben
Angående ditt sista stycke som du tar upp från och till. Du inser väl att man behöver räjelt med kapital för att ens försöka sig på det? De flesta, om ens någon, i den här tråden har inte den kapitlen.

Om vi nu ska blanda in verkligheten.

Precis, inte som att de flesta av oss har ett par miljoner liggandes. Men det fattar inte Alpha101.
Citera
2017-10-23, 23:37
Medlem
Tulliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PresidentBahama
Också Besqabs projekt Liljeholmsblick verkar va ett exempel där det spekulerats. Besqab bygger brf Liljeholmsblick 1 med 79 lgh och brf Liljeholmsblick 2 med 24 lgh.
http://www.besqab.se/bostaeder/intresseanmaelan/nybohovsbacken/projektet/

Liljeholmsblick 1 verkar va färdigställt, eller färdigställas 2017, och Besqab har sålt allt. Men om jag då fattar rätt, så är adressen Nybohovsbacken 35 och jag ser ett femtontal Hemnet-annonser
Till salu 15
Sålda 13
Spekulationsgrad: 28/79=35 %
(jag valde bort visa bara nyproduktion i din länk och hittade ytterligare några lägenheter)

Jag tycker det är uppenbart att marknaden delvis drivits av spekulation. Jag återkommer i morgon med fler objekt.
Citera
2017-10-23, 23:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Centauri
Precis, inte som att de flesta av oss har ett par miljoner liggandes. Men det fattar inte Alpha101.

Enligt Alpha är ju alla, precis alla täta som oljebaroner i sverige.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in