• 1
  • 2
2006-01-14, 05:43
Bannlyst
Jag håller med Jerry Seinfeld - kanel borde finnas på alla bord på alla restauranger! Nu är det tyvärr inte så och jag måste alltid ta med kanel och det är ju lite bökigt...

Jag har kanel till nästan allt jag äter. På frukostäggen, i teet, på varmkorven, fiskfilén, det kokta och stekta riset, kycklingen...

Gott och nyttigt!

Hur ofta och till vad använder ni kanel?
Citera
2006-01-14, 06:57
Medlem
curdmans avatar
Ett tips som jag har kommit på är att när man lägger kaffebönorna i kaffekvarnen samtidigt slänga i ca 1 cm kanelstång. Ger en fantastisk smak! Går även att variera med andra kryddor, tex kardemummakärnor.
Se till att det inte är färdigmalda kryddor bara, blir inte alls lika kul.
Citera
2006-01-14, 06:59
Medlem
Dennos avatar
Jag använder numera kanel mycket i matlagningen.

Det är en ypperlig smaksättare som tyvärr fått lite dåligt rykte att bara passa till gröten.
Citera
2006-01-14, 07:26
Medlem
Svensken Von Svenskens avatar
Mat Tina sa att lite kanel i grytor ger en spännande god smak, men själv har jag aldrig provat det.
Jag använder aldrig kanel.
Citera
2006-01-14, 08:00
Medlem
Dennos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svensken Von Svensken
Mat Tina sa att lite kanel i grytor ger en spännande god smak, men själv har jag aldrig provat det.
Jag använder aldrig kanel.

Du borde prova det. Men det skall bara vara lite.
Dessutom så är ju kanel fettbrännande.
Citera
2006-01-14, 14:53
Medlem
corpulentcowboys avatar
Kastade i lite kanel i köttfärssåsen jag gjorde till lasagnen jag har ätit, och det blev ju kanongott!

Citera
2006-01-14, 17:05
Medlem
Jag brukar sitta och knapra i mig kanelstänger som de är. Starkt och kalasgott.
Citera
2006-01-14, 17:11
Medlem
Söndermarkens avatar
Sällan,typ bara äppelpaj&kaka.
Citera
2006-01-14, 18:04
Medlem
corpulentcowboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av limone
Jag brukar sitta och knapra i mig kanelstänger som de är. Starkt och kalasgott.

Intressant. Hur mycket pengar får man lägga på en stång ungefär?
Citera
2006-01-15, 08:55
Medlem
Fuzzy Logics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av corpulentcowboy
Intressant. Hur mycket pengar får man lägga på en stång ungefär?

Jag vet inte exakt vad dom kostar, men den är nog försmumbar... Alla normala livsmedelsbutiker har hel kanel hemma och jag kan inte påminna mig om att jag reagerat över priset någon gång.

F ö kan jag tillägga att riva sin egen kanel ger betydligt bättre smak än den färdigmalda man köper på burk. Se till att ha ett skapligt vasst rivjärn bara...
Citera
2006-01-15, 12:56
Medlem
redbull72s avatar
har kanel bara i filmjölk o i gröten... ska prova lite på ett kokt ägg nån gång...
Citera
2006-01-16, 16:50
Medlem
Frejuss avatar
Smält 1 msk socker och låt det bli lite sådär karamellfärgat. På med 2 dl rödvin och i med 1-2 kanelstänger. Koka ner till mindre än 1 dl. på med 3 dl kalvfond och reducera det hela tills att det tjocknar lite, ska väl vara sisådär 1,5 dl kvar. ut med kanelstången i med en klick smör och smaka av med salt och peppar. Låter kanske lite skumt men är fantastiskt till kött och kyckling!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in