2017-10-15, 17:19
Medlem
KlausSteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAD
De behöver knappast enbart sluta som läkare utan kan doktorera och fortsätta som forskare.

Jo, jag vet.

Citat:
Ursprungligen postat av KlausStein
Om det är som du säger så hoppas jag att de inte gör något mot sin vilja.

Synd att de "slösar bort" sin begåvning på läkaryrket. Och med "slösar bort" så vill jag inte se ner på de som är läkare, men med en sådan begåvning så borde de kunna göra stor nytta inom andra ämnen. Läkarutbildning är hård, men mycket utantillkunskap. Yrket är hårt, tärande och för många även deprimerande. Bra betalt förvisso. Sen kan de ju självklart utveckla sig vidare istället som forskare eller annat. Det viktiga är att de blir nöjda och får utlopp för sin intelligens.
Citera
2017-10-15, 17:20
Moderator
Tinuviels avatar
Vi prövar här:

Politik: inrikes --> Utbildning och studier
/Moderator
Citera
2017-10-15, 17:34
Medlem
tryggt o bra!
Kan det vara så att läkarna själva inte vill ha någon konkurrens? Tjänar bättre som stafettläkare kanske?
Något konstigt måste det ju vara när man ständigt och jämt matas med att "vi har så stor läkarbrist". Enligt dig, som är i branchen, tycks det ju vara tvärt om.
Varför inte delegera vissa uppgifter till sjuksköterskorna. Höja deras löner och frigöra läkare till komplicerade uppgifter. Låta apoteken sälja fler mediciner utan recept och låta apotekarna få ett större ansvar.

Det enda som styr för läkarnas del tycks vara att bevara skrået som något exklusivt och nästan mystiskt och så pengarna förstås. Läkarna är sina egna bromsklossar. Vilket innebär att det givetvis är patienterna som får lida.

Nu halkade jag utanför ämnet. Beträffande de superbegåvade barnen som nu läser medicin, så grattis till dem. Men låg ålder i alla arbeten som har att göra med människor i olika krissituationer, är ingen bra kombination. De blir säkert bra läkare när de fått växa till sig, men jag är skeptisk.
Citera
2017-10-15, 17:44
Medlem
Du klarar inte av läkarutbildningen om du inte har förkunskaper och lämplighet
för yrket.
En bekants son valde en gymnasieutbildning på engelska annars hade det blivit för lätt.
Killen är idag översättare från japanska.Nej han är inte japan.
Mamma är svensk pappa från Balkan.
Citera
2017-10-15, 17:53
Medlem
Igni-ferroques avatar
Hur funkar det här med handledning vid patientkontakt? Är det en läkare per elev(låter otroligt)? I så fall kan ju handledaren undvika vissa saker under den tidigare delen av utbildningen. Men om det är ett antal elever per handledare så hämmas de andra eleverna om man måste undvika exempelvis gravt deprimerade personer med livsångest.

Visst finns det de som är 15 som sett väldigt mycket av livets mörka sida. Men min erfarenhet är att de inte är de som pluggar såhär stenhårt? Så hur skall någon som är 15 hantera det? Det handlar inte enbart om patienten, även om jag tycker det är viktigare än att någon som är så ung prompt måste bli läkare. Utan det kan vara för tufft även för eleven?
Citera
2017-10-15, 18:10
Medlem
Var själv en sån däringa smartunge, gick på privatskola i Saint-Sulpice, där funkade det så att utbildningen var anpassad efter den enskilde, klarade du av utbildningen i en årskurs snabbare än andra så flyttades du upp i nästa årsgrupp.Jag var klar med grundskolan året jag skulle fylla tretton,och gymnasiet hade jag klarat av året jag fyllde 15,fick ett stipendie till ett av de fina universiteten i USA, efter lite "Unversitetskurser " som 16-17 år men kunde först när jag var arton go over där
, päronen spådde mig en lysande framtid ända tills jag fick ett paket från farsan med en zx-spectrum.Blev ingen karriär mer än datornördighet och besatthet av det digitala, i och för sig så har jag kunnat försörja både mig och mina anhöriga. å att avfärda dessa läkarstuderande som fejk och fusk är väl lite övermaga, då jag är född på sextiotalet och utan dagens fuskmetoder ändå lyckades (fuska) mig fram.
Alltså orten i Schweiz, inte kyrkan i Paris, fast det hade kanske också varit en upplevelse. Mina föräldrar jobbade där ,är född i sverige dessutom ,och hela min klan sedan minst 600 år tillbaks,
Senast redigerad av Tom iskalle'n 2017-10-15 kl. 18:33.
Citera
2017-10-15, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Igni-ferroque
Hur funkar det här med handledning vid patientkontakt? Är det en läkare per elev(låter otroligt)? I så fall kan ju handledaren undvika vissa saker under den tidigare delen av utbildningen. Men om det är ett antal elever per handledare så hämmas de andra eleverna om man måste undvika exempelvis gravt deprimerade personer med livsångest.

Visst finns det de som är 15 som sett väldigt mycket av livets mörka sida. Men min erfarenhet är att de inte är de som pluggar såhär stenhårt? Så hur skall någon som är 15 hantera det? Det handlar inte enbart om patienten, även om jag tycker det är viktigare än att någon som är så ung prompt måste bli läkare. Utan det kan vara för tufft även för eleven?
Som regel är det en läkare per student, ja. Händer att man tar med flera kandidater om patienten har något väldigt speciellt sjukdomsfynd som kan vara av intresse för fler att se, men då frågar man patienten om lov först. Vad gäller psykiatriutbildningen så brukar den ligga i slutet på utbildningen för att kandidaterna ska ha så stor personlig mognad som möjligt, och då går man definitivt inte i tio pers åt gången och glor på människan. Det är inte 1800-talet längre.
Citera
2017-10-15, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tom iskalle'n
Jag var klar med grundskolan året jag skulle fylla tretton,och gymnasiet hade jag klarat av året jag fyllde 15,fick ett stipendie till ett av de fina universiteten i USA, efter lite "Unversitetskurser " som 16-17 år men kunde först när jag var arton go over där
, päronen spådde mig en lysande framtid ända tills jag fick ett paket från farsan med en zx-spectrum.Blev ingen karriär mer än datornördighet och besatthet av det digitala,

För att vara så begåvad, så skriver du lite illa.

Men för all del, man kan ha skrivsvårigheter även om man är en toppbegåvning i övrigt.

Vad de här läkarstuderande barnen beträffar, så tycker jag att de är alldeles för unga för att för att arbeta som läkare om sådär 5-7 år. Det krävs lite mognad och livserfarenhet för att kunna vara en bra läkare, ifall nu inte något av underbarnen vill bli kirurg. Då behöver man ju inte ha så mycket människokännedom eller livsvisdom.

Fast det vete sjutton om jag skulle vilja att ett 20-årigt babyface som började studera till läkare vid 15 skulle skära i mig.
Citera
2017-10-15, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Egnatankar
Vad de här läkarstuderande barnen beträffar, så tycker jag att de är alldeles för unga för att för att arbeta som läkare om sådär 5-7 år. Det krävs lite mognad och livserfarenhet för att kunna vara en bra läkare, ifall nu inte något av underbarnen vill bli kirurg.
Om man läser läkarlinjen redan vid 16-17 års ålder, så har man nog knappast läkaryrket som mål i livet.
Mer troligt att forskning hägrar.
Citera
2017-10-15, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Egnatankar
För att vara så begåvad, så skriver du lite illa.

Men för all del, man kan ha skrivsvårigheter även om man är en toppbegåvning i övrigt.

Vad de här läkarstuderande barnen beträffar, så tycker jag att de är alldeles för unga för att för att arbeta som läkare om sådär 5-7 år. Det krävs lite mognad och livserfarenhet för att kunna vara en bra läkare, ifall nu inte något av underbarnen vill bli kirurg. Då behöver man ju inte ha så mycket människokännedom eller livsvisdom.

Fast det vete sjutton om jag skulle vilja att ett 20-årigt babyface som började studera till läkare vid 15 skulle skära i mig.
Om detta med unga läkare håller jag fullständigt med dig om, mina skrivsvårigheter sammanfaller väl med din oförmåga att ta dig till skriven text. så där kan vi väl ta varandra i hand. .
Och mitt inlägg var ju framförallt inte något försök att framhålla min egen förträfflighet, utan som en evidens att dylika saker förekommer och har förekommit i alla tider, och att jag då kan verifiera detta. Om det skulle få dig att känna dig bättre till mods kan jag meddela att jag är ett oerhört misslyckat underbarn,nåväl jag försörjer mig och min familj men har aldrig någonsin nått den potential som förutspått mig av alla i min närhet, välkommen att spotta lite till på mig!!
Senast redigerad av Tom iskalle'n 2017-10-15 kl. 19:05.
Citera
2017-10-15, 19:11
Medlem
MADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlausStein
Jo, jag vet.

Missade det, ursäkta.
Citera
2017-10-15, 19:16
Medlem
Nu verkar ju inte detta handla om några MENA personer, men utan att själv ha någon koll på läkarutbildningen, så misstänker jag att om det skulle rört sig om några MENA personer som egentligen inte alls är i nivå för högskolestudier, så skulle det märkas väl på utbildningen. Troligen hade de fått ganska ordentliga problem, och därmed hade de antagligen hoppat av ganska fort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in