• 1
  • 2
2017-10-14, 20:26
Medlem
PotatisLampans avatar
Har hitta en flaska med vin i en gammal källare, vet att den är runt 30-35 år gammal.
Den har en träkork och inget har läckt ut ur den, så jag undrar tror ni man kan fortfarande dricka de här vinet eller ä de ba och slänga?
Citera
2017-10-14, 20:29
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PotatisLampan
Har hitta en flaska med vin i en gammal källare, vet att den är runt 30-35 år gammal.
Den har en träkork och inget har läckt ut ur den, så jag undrar tror ni man kan fortfarande dricka de här vinet eller ä de ba och slänga?

Det vet du först när du har smakat.

Tror dock du ska sälja och inte dricka eller slänga.
Citera
2017-10-14, 20:43
Medlem
PTHJs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PotatisLampan
Vad tror du det är för vin?
Etikett kvar?
Citera
2017-10-14, 20:44
Medlem
WGASs avatar
Träkork? Du menar inte korkkork??
Citera
2017-10-14, 21:02
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WGAS

Men kork (naturkork) kommer ju ifrån ett träd så det är väl naturligt att säga träkork? som kommer ifrån korkek?
Citera
2017-10-14, 21:10
Medlem
PTHJs avatar
Citat:
Vad kallas korkar med trä och naturkork som ibland återfinns på whiskey, cognac och vissa starkvinsbuteljer?
Citera
2017-10-14, 21:11
Medlem
WGASs avatar
Barken hör nog visserligen till trädet men jag tror inte det klassas som trä men detta är semantik och har inte med frågan att göra. Vad är det för vin, alltså varifrån? Om korken hållit tätt, både från atmosfären innanför och utanför, beror det på mest på druvornas kvalitet. Alltså om de håller för så lång lagring. De flesta druvor gör nog inte det. Forska lite på vingården flarran kommer från. Om det är, typ, vino tinto, kan du nog lika gärna knäcka den och se om den duger till en liten fylla. Förmodligen smakar det vinäger
Citera
2017-10-14, 21:14
Medlem
WGASs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PTHJ
Vad kallas korkar med trä och naturkork som ibland återfinns på whiskey, cognac och vissa starkvinsbuteljer?

Jag vet faktiskt inte. Kork?
Citera
2017-10-14, 21:16
Medlem
Uber0ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Tror dock du ska sälja och inte dricka eller slänga.
Långtifrån alla viner vinner på lagring. Beroende på vad det är för något kan alla alternativ du radar upp vara lämpliga.
Citera
2017-10-14, 21:19
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Som andra svarat så beror det på vad det är för vin. Troligen så har skiten omvandlats till vinäger. Men för att vara på den säkra sidan så att du inte häller något värdefullt i vasken så kan du väl återkomma i tråden med vad det är för vin och kanske med en bild på etiketten?
Citera
2017-10-14, 21:19
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Barken hör nog visserligen till trädet men jag tror inte det klassas som trä men detta är semantik och har inte med frågan att göra. Vad är det för vin, alltså varifrån? Om korken hållit tätt, både från atmosfären innanför och utanför, beror det på mest på druvornas kvalitet. Alltså om de håller för så lång lagring. De flesta druvor gör nog inte det. Forska lite på vingården flarran kommer från. Om det är, typ, vino tinto, kan du nog lika gärna knäcka den och se om den duger till en liten fylla. Förmodligen smakar det vinäger

Exakt så. Är det vinäger så kanske det duger till salladsdressing med lite salt och olivolja. Men om vi går in på det som jag (och TS) finner intressant i tråden, så är frågan om vinet (om det fortf. är ett vin) går att dricka? Innan TS öppnar buteljen, så finns det några frågor som behöver besvaras:
-Är det ett "vardagsvin" som på den tiden kostade cirka 30 kronor? -Antagligen bara att slänga.
-Är det ett slottsvin? -Bordeaux eller liknande, kan det inte bara vara drickbart utan även mycket gott.. Beror alltså på vilket vin det handlar om, och givetvis lagringsförhållandena.

Ska jag ge ett utlåtande "rakt upp å ner" så är antagligen vinet kasst.
Citera
2017-10-14, 21:27
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uber0n
Långtifrån alla viner vinner på lagring. Beroende på vad det är för något kan alla alternativ du radar upp vara lämpliga.

Absolut och självfallet.

Ville bara flagga för säljandet då TS alternativ var dricka eller slänga.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in