Citat:
Ursprungligen postat av
WGAS
Barken hör nog visserligen till trädet men jag tror inte det klassas som trä men detta är semantik och har inte med frågan att göra. Vad är det för vin, alltså varifrån? Om korken hållit tätt, både från atmosfären innanför och utanför, beror det på mest på druvornas kvalitet. Alltså om de håller för så lång lagring. De flesta druvor gör nog inte det. Forska lite på vingården flarran kommer från. Om det är, typ, vino tinto, kan du nog lika gärna knäcka den och se om den duger till en liten fylla. Förmodligen smakar det vinäger
Exakt så. Är det vinäger så kanske det duger till salladsdressing med lite salt och olivolja. Men om vi går in på det som jag (och TS) finner intressant i tråden, så är frågan om vinet (om det fortf. är ett vin) går att dricka? Innan TS öppnar buteljen, så finns det några frågor som behöver besvaras:
-Är det ett "vardagsvin" som på den tiden kostade cirka 30 kronor? -Antagligen bara att slänga.
-Är det ett slottsvin? -Bordeaux eller liknande, kan det inte bara vara drickbart utan även mycket gott.. Beror alltså på vilket vin det handlar om, och givetvis lagringsförhållandena.
Ska jag ge ett utlåtande "rakt upp å ner" så är antagligen vinet kasst.