Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-14, 16:36
  #1
Medlem
Jag har ofta hört att har man fått lite sne hållning så kan man inte ''räta till det'' man kan bara göra så att det inte blir värre än vad det redan är. Stämmer detta?

Någon som vet?

Vad är bra tips för att fixa hållningen?
Citera
2017-10-14, 16:50
  #2
Medlem
Policys avatar
Jag köpte förut en hållningssele för att hjälpa mot min säckiga hållning, den fungerade rätt bra! Kanske något att testa?
Citera
2017-10-14, 17:37
  #3
Medlem
rostigamazons avatar
Du kan gå och typ spänna dig, men det är jobbigt i längden, många killar går så på gymmen.
Citera
2017-10-14, 17:40
  #4
Medlem
frågeställningen lyder: Har ofta hört att har man fått lite sne hållning så kan man inte ''räta till det'' man kan bara göra så att det inte blir värre än vad det redan är. Stämmer detta?
Citera
2017-10-14, 17:51
  #5
Medlem
Nej, det är fel. Det finns många aktiviteter som du kan göra för att ändra hållningen och om du inte ger upp för snabbt så kan du förbättra den avsevärt (såvida den inte redan är bra vill säga). Börja med att kolla upp vad som bör fixas hos en sjukgymnast, säg att du vill ha en helt neutral hållning.

Du kan behöva styrka vissa muskelgrupper och stretcha ut andra, arbeta bort muskulära obalanser. Men mest av allt handlar det om att ändra vanorna, hur du går, står, sitter och ligger. Om du t.ex. sitter böjd över ett tangentbord hela dagarna så blir det svårt att uppnå någon förändring. Du måste ge kroppen en chans att hitta ett nytt bättre balanserat läge.
__________________
Senast redigerad av sctp 2017-10-14 kl. 17:54.
Citera
2017-10-14, 18:41
  #6
Medlem
Nej det är oftast inte försent.
Du ska ändra din hållning genom att bli medveten om din hållning.
Sen får du lära om och göra rätt.

Vet du problemen med din hållning, sitter den i rygg, mage eller axlar eller alla eller annat.
Det finns olika knep för att stärka sin hållning och komma ur sin dåliga hållning.
Citera
2017-10-14, 18:50
  #7
Medlem
Nilsbofinks avatar
Själv haft problem med min hållning. Hittade den här videon https://youtu.be/oLwTC-lAJws
Kör några av de övningarna och de funkar jättebra mot mitt hukande
Citera
2017-10-14, 19:52
  #8
Medlem
svantejerlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nilsbofink
Själv haft problem med min hållning. Hittade den här videon https://youtu.be/oLwTC-lAJws
Kör några av de övningarna och de funkar jättebra mot mitt hukande

Jeff Cavaliere är faktiskt riktigt bra.
Vill ha tillägga att hållning inte är något man "fixar" på kort tid och sen är det klart.
Det handlar om att ändra ens vanliga rörelsemönster och _upprätthålla_ det livet ut.
Men ju starkare och mer aktiverade musklerna som håller dig upprätt är ju mindre kommer det kännas att du måste tänka på det. Det blir en vana som du sedan förhoppningsvis till slut glömmer att du håller på med.
Citera
2017-10-14, 20:03
  #9
Medlem
Nilsbofinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svantejerling
Jeff Cavaliere är faktiskt riktigt bra.
Vill ha tillägga att hållning inte är något man "fixar" på kort tid och sen är det klart.
Det handlar om att ändra ens vanliga rörelsemönster och _upprätthålla_ det livet ut.
Men ju starkare och mer aktiverade musklerna som håller dig upprätt är ju mindre kommer det kännas att du måste tänka på det. Det blir en vana som du sedan förhoppningsvis till slut glömmer att du håller på med.

Ja, haft mycket hjälp av denna videon samt hans träningstips.
Sen håller jag med om att de kan ta tid att fixa beroende på hur långt de gått och att det är viktigt att man upprätthåller det hela tiden och inte bara tills de är fixat
Citera
2017-10-15, 00:23
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svantejerling
Jeff Cavaliere är faktiskt riktigt bra.
Vill ha tillägga att hållning inte är något man "fixar" på kort tid och sen är det klart.
Det handlar om att ändra ens vanliga rörelsemönster och _upprätthålla_ det livet ut.
Men ju starkare och mer aktiverade musklerna som håller dig upprätt är ju mindre kommer det kännas att du måste tänka på det. Det blir en vana som du sedan förhoppningsvis till slut glömmer att du håller på med.

Sen måste mycket bero på vad den dåliga hållningen utgörs av. Går det ens att ta sig ur en skeletalt avvikelse, t.ex skolios/kyphos eller bettavvikelser som ger dålig hållning, utan kirurgi?
Kan man utveckla skolios av att t.ex sitta dåligt, eller är det betingat av andra faktorer som man inte kan påverka?
Det är ju antagligen stor skillnad på vad man kan göra åt en en muskulärt betingad dålig hållning och en skeletalt betingad hållning.
Citera
2017-10-15, 11:20
  #11
Medlem
svantejerlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix
Sen måste mycket bero på vad den dåliga hållningen utgörs av. Går det ens att ta sig ur en skeletalt avvikelse, t.ex skolios/kyphos eller bettavvikelser som ger dålig hållning, utan kirurgi?
Kan man utveckla skolios av att t.ex sitta dåligt, eller är det betingat av andra faktorer som man inte kan påverka?
Det är ju antagligen stor skillnad på vad man kan göra åt en en muskulärt betingad dålig hållning och en skeletalt betingad hållning.

Självklart finns det begränsningar i vad träning, aktivering av muskler och stretchning kan göra.
Samtidigt är det inte separat från skelett-påverkan, Dålig hållning leder till påverkan på skelett och leder. Bra hållning/muskelaktivering/mobilitet förebygger och kan till viss mån lösa existerande t.ex lordos, tills viss grad kyfos men kanske inte scolios. Lower back pain är dock långt mycket vanligare och står för fler sjukdagar än tidigare nämnda och LBP kan definitivt behandlas med träning / hållning.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback