2006-01-13, 20:46
Medlem
Lambis avatar
Precis som rubriken lyder.
För cigg innehåller runt 0,8mg nikotin. Hur stor är skillnaden på ett ungefär?
Citera
2006-01-13, 20:58
Moderator
tobess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lambi
Precis som rubriken lyder.
För cigg innehåller runt 0,8mg nikotin. Hur stor är skillnaden på ett ungefär?

http://www.gothiatek.com/bazment.aspx?page_id=36

Vanliga sorter som t.ex Ettan och General innehåller 8 mg/g
Citera
2006-01-13, 21:18
Medlem
Lambis avatar
Oj, 9mg nikotin. Det låter j*vligt mycket.
För att ställa en följdfråga. Märker man stor skillnad "nikokickmässigt" mellan cigg och snus? Och hur lång tid håller den i sig?
Citera
2006-01-13, 21:25
Moderator
tobess avatar
Citat:
Oj, 9mg nikotin. Det låter j*vligt mycket.
För att ställa en följdfråga. Märker man stor skillnad "nikokickmässigt" mellan cigg och snus? Och hur lång tid håller den i sig?

Ja, det tycker jag.

Snus har förvisso mer nikotin i sig, men det fördelas ju jämnt.

Skillnaden mellan dessa två är lite som att jämföra med att få någon medicin intravenöst eller genom dropp. Med cigg märker man med andra ord av effekten direkt, men den försvinner också rätt snabbt, med snus har man istället en nästan konstant nikotinhalt i blodet..

Vana snusare får sällan någon nickokick. Det är något som man upplever just då man börjat, medan rökare fortfarande kan uppleva nickokickar (t.ex om man röker på morgonen).

Själv snusar jag numera, och nickokickar var det länge sen jag märkte av. Snarare känner man sig välmående och allmänt välbehag, men inte yrsel och känslan av en nikotinkick.
Citera
2006-01-13, 21:25
Medlem
Sneaky?s avatar
haha, ja klart. snus ger dig en nickokick först. men efter ett tag så försvinner den och blir ett beroende typ. om du förstår?
Citera
2006-01-15, 15:37
Medlem
Claes!s avatar
1 dosa lössnus=50g = 400mg Nikotin
1 paket cigaretter=20 st=18mg

Rätta mig om jag har fel
Men jag antar att 0,9mg Nikotin är per cigarett?

Det är ju en viss skillnad
Citera
2006-01-17, 23:40
Medlem
Ultimates avatar
cigg nikkokickar känner jag mig "lättare" av och jag känner mig lite bättre till mods. snus mår jag bara illa av, förut blev jag ändå glad men nu så vet ajg inte varför jag tar snus egentligen, jag e typ aldrig sugen för jag mår ändå bara illa.. förlåt om jag spinnade lite off topic nu
Citera
2006-01-18, 01:33
Medlem
darws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Claes!
1 dosa lössnus=50g = 400mg Nikotin
1 paket cigaretter=20 st=18mg

Rätta mig om jag har fel
Men jag antar att 0,9mg Nikotin är per cigarett?

Det är ju en viss skillnad
Jag har för mig att jag läst på typ pinces hemsida att det är 0,9mg nikotin per bloss gjord av en standardiserad maskin.
Citera
2006-01-18, 10:42
Medlem
Lambis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av darw
Jag har för mig att jag läst på typ pinces hemsida att det är 0,9mg nikotin per bloss gjord av en standardiserad maskin.
Beror på hur stora bloss man tar
Citera
2006-01-18, 13:12
Medlem
BrotherLouies avatar
Vadå, så det är inte 0,9 mg nikotin i hela ciggaretten? Svårt att tänka mig.. Måste kollas upp!
Citera
2006-01-18, 19:27
Medlem
darws avatar
Citat:
Beror på hur stora bloss man tar
Ja därför används en maskin som röker på ett standardiserat sätt för att man ska kunna jämföra mellan olika märken. Det verkar som att det är 0,9mg nikotin i hela ciggen om jag inte misstolkat detta: http://www.prince.se/sw1550.asp
Citera
2006-01-25, 22:06
Bannlyst
Av egen erfarenhet så känner man inte så mycket av nikotinet i ciggaretter (känns ju såklart, men inte överdrivet mycket) Medans jag mår illa efter ett tag av en snus, svettas och känner mig allmänt dålig. Hur kan man göra för att slippa det?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in