Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-13, 17:30
  #1
Medlem
Min moppe är registrerad som flerfärgad hos transportstyrelsen, kan jag då ändra färg på kåpor och annat utan att behöva lämna in den för besiktning?
Citera
2017-10-13, 17:31
  #2
Medlem
Ja.
Mopeder har som kanske bekant ingen besiktning....
Citera
2017-10-13, 17:37
  #3
Medlem
Jag visste att de inte måste besiktigas i vanliga fall som bilar men har hört att man måste besiktiga mopeder om man har ändrat på den.
Citera
2017-10-13, 18:18
  #4
Medlem
supremanics avatar
Man behöver inte göra något speciellt ens om man lackar om en bil i en annan färg heller. De brukar ändra det på nästa besiktning bara om de kommer ihåg det. Har målat om både bilar och motorcyklar.
Citera
2017-10-13, 21:04
  #5
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnOnYm..........
Jag visste att de inte måste besiktigas i vanliga fall som bilar men har hört att man måste besiktiga mopeder om man har ändrat på den.

Bara om du ändrat nåt som kan påverka dess funktion/säkerhet.
Citera
2017-10-14, 04:05
  #6
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peller
Ja.
Mopeder har som kanske bekant ingen besiktning....
Jodå, besiktning görs för att häva ett körförbud efter polisen gjort en flygande besiktning.

Citat:
Ursprungligen postat av AnOnYm..........
Min moppe är registrerad som flerfärgad hos transportstyrelsen, kan jag då ändra färg på kåpor och annat utan att behöva lämna in den för besiktning?
Är den helfordonsgodkänd får du knappt ens titta på den men inte en djävel bryr sig om du använder sunt förnuft
Citera
2017-10-14, 13:53
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Jodå, besiktning görs för att häva ett körförbud efter polisen gjort en flygande besiktning.

Jaha....besiktning på ett besiktningsbefriat fordon...Vem gör detta? Ett besiktningorgan eller pappa polis? och hur ger man körförbud på ett sådant fordon? och vem kollar att en besiktning utförts?
På min tid tog bylingen trimmade moppar, antingen fick man en tillsägelse att ge fan i att åka trimmat och nästa vända man var ute så skulle de ta trim och moppe i beslag plus böter. Eller så tog de ur tändstiftet och man fick rulla moppen till nån polare eller gå till macken och köpa ett nytt.,...


Är den helfordonsgodkänd får du knappt ens titta på den men inte en djävel bryr sig om du använder sunt förnuft

Så en helfordonsgodkänd bil får man inte lacka om i en annan färg.....Det var nått nytt. Ja ska man vara petig så ska det anmälas färgbyte till Transportstyrelsen eller vad Bilregistret heter idag. Men ingen bryr sig. Inte ens bilprovningen säger nått när jag kommer med min blåa bil som är vit i papperen...
Citera
2017-10-14, 14:19
  #8
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peller

Så en helfordonsgodkänd bil får man inte lacka om i en annan färg.....Det var nått nytt. Ja ska man vara petig så ska det anmälas färgbyte till Transportstyrelsen eller vad Bilregistret heter idag. Men ingen bryr sig. Inte ens bilprovningen säger nått när jag kommer med min blåa bil som är vit i papperen...
Du citerar som en djävla kråka och varför ställer du frågor jag redan besvarat? det krävs ingen högre intelligens att förstå att polisen kan belägga fordon med körförbud och att det är besiktningen som besiktigar fordon och det är verkligen ingenting nytt.
Citera
2017-10-14, 14:29
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Du citerar som en djävla kråka och varför ställer du frågor jag redan besvarat? det krävs ingen högre intelligens att förstå att polisen kan belägga fordon med körförbud och att det är besiktningen som besiktigar fordon.

Nu får du för fan ta på dig glasögonen och läsa vad jag skriver . Ska besiktningen ( jag antar du menar ett organ som är godkänt att utföra trafiksäkerhetskontroll enl Enligt EU Förordning (EG) 765/2008) börja inspektera fordon som är besiktningsbefriade enligt dig då de belagts med "körförbud" av polis?

Vilka funktioner ska då kontrolleras?

Dessutom enbart ledsamt att se en Moderator med tråkigt språkbruk. Har du problem privat så får du försöka hålla god ton här ändå.
Citera
2017-10-14, 14:32
  #10
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peller
Nu får du för fan ta på dig glasögonen och läsa vad jag skriver . Ska besiktningen ( jag antar du menar ett organ som är godkänt att utföra trafiksäkerhetskontroll enl Enligt EU Förordning (EG) 765/2008) börja inspektera fordon som är besiktningsbefriade enligt dig då de belagts med "körförbud" av polis?

Vilka funktioner ska då kontrolleras?
Vad är det du inte förstår med att polisen kan belägga ett fordon med körförbud? vad är det du inte förstå med att ett fordon måste besiktigas för att körförbudet ska lyftas? eller är det så att du inte förstår att det är bilprovningen som utför besiktningar?

Citat:
Dessutom enbart ledsamt att se en Moderator med tråkigt språkbruk. Har du problem privat så får du försöka hålla god ton här ändå.
Städa framför din egna dörr innan du gnäller på andra fjant
Citera
2017-10-15, 14:51
  #11
Medlem
StormaktRods avatar
Ingen bryr sig egentligen, ev kan polisen bli förvirrad och stoppa en då de kan misstänka att regplåten kommer från en annan moped då färgen inte stämmer men det är nog väldigt sällsynt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback