2020-01-20, 17:35
Medlem
seriouslyfuckedups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DanielDemuynck
Vad tycker du är ett rimligt straff?

Har är ju en serieförbrytare. Han har fortsatt att begå samma brott trots att han blivit dömd för det tidigare.

Enligt statistiken är återfallsrisken mycket hög. Jag tror att han kommer att fortsätta begå brott så fort han kommer ut. Han har inte visat ånger eller medkänsla inför sina offer. Tydliga tecken av förnekelse och högmod vilket talar för återfall i brottslighet.

Jag tycker det är "kul" för honom att familjen fortfarande står på hans sida.

Jag skulle dock tro att det mer är grundat i ett dysfunktionellt medberoende än något annat.

Vidare är jag mer intresserad av vad hans brottsoffer anser att han skall få för straff än de som står på hans sida.

Trots att de är så många verkar de vara väldigt tysta. Jag förstår att de tycker de är skamligt att ha blivit bedragen på detta sätt men skulle jag ha blivit blåst av en sån här snubbe skulle jag mer tänkt på att försöka varna andra än min egen stolthet.

Hade fler talat högt om hans första brott kanske hans större, mer omfattande, bedrägeri-turne kunnat stoppas.

Jag tippar på fängelse i 6 år. Självklart kommer den tidigare domens straff plusas på minus den tid han suttit i Marocko och häkte.

Alltså såvitt jag vet baserar man inte strafftiden på risken för återfall. Och vilka offren är spelar ingen roll, hade han blåst miljardärer hade straffit varit lika högt.

Offen borde få automatisk skuldsanering. Bankerna har en skyldighet att kontrollera sin verksamhet.

Sen borde han få fotboja och tvingas jobba 10 år på existensminimum. Då kan han åtminstone vara med sin familj. Han är inte våldsam och ingen fara för samhället.
Citera
2020-01-20, 18:25
Medlem
DanielDemuyncks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av seriouslyfuckedup
Alltså såvitt jag vet baserar man inte strafftiden på risken för återfall. Och vilka offren är spelar ingen roll, hade han blåst miljardärer hade straffit varit lika högt.

Offen borde få automatisk skuldsanering. Bankerna har en skyldighet att kontrollera sin verksamhet.

Sen borde han få fotboja och tvingas jobba 10 år på existensminimum. Då kan han åtminstone vara med sin familj. Han är inte våldsam och ingen fara för samhället.

Ok, intressant.

Jag menade mer att det är pga av återfallsrisken en sådan här snubbe inte ska vara ute i samhället. Inte för att jag tror det påverkar straffet.

Sedan vet jag att inte offren har någon påverkan i straffsatsen utan jag påpekade endast att jag är mer intresserad av vad de tycker snarare än vad hans anhöriga tycker. Vilka dryftas sina åsikter här.

Han har inte varit våldsam men han har hotat med våld. Blir han trängd med droger i blodet tror jag absolut att han skulle kunna vara farlig. Även om jag tror han är harmlös utan droger och vapen.

Du antyder att du tycker han ska få vara med sin familj. Vad tycker du om de brottsoffer som har förlorat kontakten med sina barn pga av skilsmässa och delat eller fråntagen vårdnad till följd av denna bedragare? Vad säger du till dom?

Jag tror han kommer fortsätta att begå brott och skada efter att han släpps ut i fängelset. För det tycker jag inte att han ska sitta livet ut. Inte alls. Även fast jag tror han är obotlig. Men självklart tycker jag att han inte ska ut i samhället än. Samhället skall skyddas från denna typ av människor så gott och länge som möjligt. Jag tycker brottet är speciellt allvarlig eftersom det är riktat mot privatpersoner. Skulle det vara riktat mot banker eller andra institutioner skulle det vara, enligt min mening, mer allvarligt.

Att han skulle jobba, komma tillbaka till en normal ekonomi och kunna betala tillbaka sina skulder ser jag som uteslutet.
Citera
2020-01-20, 18:28
Medlem
[quote=seriouslyfuckedup|69984841]Gunnar Zetterberg från Uppsala fick ju iofs endast 5 år eller nåt för att ha lurat till sig 50 mille.[/QUOT

Tycker du är äcklig! Prata inte med folk du inte känner! Du har ju redan gjort bort dig måååånga gånger! Älskar dom !!!
Citera
2020-01-20, 18:31
Medlem
Citat:
Ok, intressant.

Jag menade mer att det är pga av återfallsrisken en sådan här snubbe inte ska vara ute i samhället. Inte för att jag tror det påverkar straffet.

Sedan vet jag att inte offren har någon påverkan i straffsatsen utan jag påpekade endast att jag är mer intresserad av vad de tycker snarare än vad hans anhöriga tycker. Vilka dryftas sina åsikter här.

Han har inte varit våldsam men han har hotat med våld. Blir han trängd med droger i blodet tror jag absolut att han skulle kunna vara farlig. Även om jag tror han är harmlös utan droger och vapen.

Du antyder att du tycker han ska få vara med sin familj. Vad tycker du om de brottsoffer som har förlorat kontakten med sina barn pga av skilsmässa och delat eller fråntagen vårdnad till följd av denna bedragare? Vad säger du till dom?

Jag tror han kommer fortsätta att begå brott och skada efter att han släpps ut i fängelset. För det tycker jag inte att han ska sitta livet ut. Inte alls. Även fast jag tror han är obotlig. Men självklart tycker jag att han inte ska ut i samhället än. Samhället skall skyddas från denna typ av människor så gott och länge som möjligt. Jag tycker brottet är speciellt allvarlig eftersom det är riktat mot privatpersoner. Skulle det vara riktat mot banker eller andra institutioner skulle det vara, enligt min mening, mer allvarligt.

Att han skulle jobba, komma tillbaka till en normal ekonomi och kunna betala tillbaka sina skulder ser jag som uteslutet.

Jag köper att man ställer straffet mot vilken skada man orsakat offren, där håller jag med.

Men jag vill framhärda att samhället borde markera att det är allvarligare att ge sig på människor än att lura människor.

Och som sagt, det ska ställa mycket högre krav på banker och företag. De ska inte slippa undan ansvar i såna här härvor.
Citera
2020-01-20, 18:35
Medlem
DanielDemuyncks avatar
Citat:
Jag köper att man ställer straffet mot vilken skada man orsakat offren, där håller jag med.

Men jag vill framhärda att samhället borde markera att det är allvarligare att ge sig på människor än att lura människor.

Och som sagt, det ska ställa mycket högre krav på banker och företag. De ska inte slippa undan ansvar i såna här härvor.

Jag håller med dig.
Citera
2020-01-20, 23:41
Medlem
[quote=MaD78|69987819]
Citat:
Gunnar Zetterberg från Uppsala fick ju iofs endast 5 år eller nåt för att ha lurat till sig 50 mille.[/QUOT

Tycker du är äcklig! Prata inte med folk du inte känner! Du har ju redan gjort bort dig måååånga gånger! Älskar dom !!!

Vad fan har du inte tagit dina tabletter?
Citera
2020-01-21, 15:48
Medlem
Citat:
Ok, intressant.

Alla normalfuntade människor vill att han ska få vara med sin familj!
Men du verkar ju ha stora problem. Om folk skiljt sig är väl för fan inte hans fel eller? Ligger väl i att personen inte varit ärlig mot sin partner. Du om nån borde låsas in för förtal bla!
Citera
2020-01-21, 17:49
Medlem
DanielDemuyncks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaD78
Men du verkar ju ha stora problem. Om folk skiljt sig är väl för fan inte hans fel eller? Ligger väl i att personen inte varit ärlig mot sin partner. Du om nån borde låsas in för förtal bla!

Ok. Jag tror motsatsen. Att de flesta normalt funtade människor tycker att grova brottslingar ska låsas in.

Tror t.o.m att de flesta är för hårdare straff. Det är därför alltid ett vinnande koncept för politiska partier att gå till val med "hårdare tag".

Att han har familj är trist men det är många brottslingar som har. Det är inget argument för att de ska gå fria.

Återigen. Vad tycker du är ett rimligt straff?

Och vad tycker ni andra som läser denna tråd att gärningsmannen skall ha för straff?

Själv har jag inte delat med mig av min åsikt utan endast vad jag tror att han få för straff för domstolen.
Citera
2020-01-22, 10:58
Medlem
Citat:

Det är pinsamt uppenbart att du och användaren itsme60 antingen är C’s flickvän eller står väldigt nära henne
Citera
2020-01-22, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nattraeven
Det är pinsamt uppenbart att du och användaren itsme60 antingen är C’s flickvän eller står väldigt nära henne

Nej vän till j. Är inte e, cs flickvän. Är inte ens kvinna!
Tycker hans sambo borde få sitt straff! Ett rimligt straff som ovan frågar? Tycker han har fått det efter 8 månader i Marocko plus all denna tid i Sverige.
Citera
2020-01-22, 15:06
Medlem
Citat:
Nej vän till j. Är inte e, cs flickvän. Är inte ens kvinna!
Tycker hans sambo borde få sitt straff! Ett rimligt straff som ovan frågar? Tycker han har fått det efter 8 månader i Marocko plus all denna tid i Sverige.

Känner även vissa i båda familjerna och dom älskar jag och håller av. Nåt mer ni vill veta?
Denna tråden ser mer ut som viskningsleken. Ni vet ingenting. Och vi som vet går ni på. Pinsamt
Citera
2020-01-22, 15:07
Medlem
[quote=MaD78|70008427]Känner även vissa i båda familjerna och dom älskar jag och håller av. Nåt mer ni vill veta?
Denna tråden ser mer ut som viskningsleken. Ni vet ingenting. Och vi som vet går ni på. Pinsamt[/QUOTE

Vi har ingen skyldighet att berätta vad vi vet. Säger det vi vill säga och ingen kan få oss att säga mer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in