Citat:
Ursprungligen postat av
DonMaco
Till att börja med så vet jag inte, jag ser det som rimligt.
-Manligt kicksökande brukar enligt min erfarenhet avfärdas som barnsligt och att män aldrig växer upp. Dessbättre är detta inget hinder, eftersom barnsligheterna verkar reta sinnena på kvinnor. Är man inte barnslig, ja då är man tråkig och rökt.
Barnslig och busig, t o m lite gapig går finfint. Tråkiga män gör sig icke besvär.
-Jag antar att män haft rollen att söka mat, då de flesta kvinnor var buzy med att ta hand om avkomman. Därför torde de bästa jägarna (de som blev ymnigast belönade av dopamin när de hade ihjäl nåt matigt djur) också haft bäst förutsättningar att sprida sin säd. Resurser och tillgång på mat borde attraherat kvinnor historiskt, då överflöd av näring är ett modernt fenomen.
Det finns kvinnor som jagar, men de är en minoritet.
Ah, ok. Tycker dock att kicksökande (både manligt och kvinnligt) i form av jakt, klättring, fallskärmshoppning, forsränning osv är både accepterat och lite creddigt. Särskilt om man jämför med att ägna all vaken tid åt Fifa19 på PS4:an.
Och frågan är väl hur det är det där med det evolutionära kopplat till samlar-/jägartiden. Vi är ju uppenbart rätt disparata idag, med en hel del snubbar som förmodligen inte skulle klara sig en augustinatt i Hagaparken utan att behöva ringa 112. Likväl får dom ligga.
Att vi har instinkter är självklart, att det finns skillnader mellan män och kvinnor likaså. Men jag tycker att det är jävligt svårt att separera arv från miljö och samhällsnormer.
Själv är jag ointresserad av jakt. Så även av pengar (iaf över en viss gräns, dvs "nu klarar jag mig"), status osv. Hänger oftast med folk (inkl tjejer som jag har någon form av romantisk relation till) som ligger klart över mig ekonomiskt och i allmän levnadsstandard. Rimligen borde jag ses lite som en loser, eller iaf mindre "manlig". Men det gör jag inte. Hur hänger det ihop? Kanske inte alls, men det bidrar iaf till mitt intresse för såna här trådar.
Blev svamligt det här, men...söndag.