2017-10-12, 20:31
Medlem
Vad händer om man sväljer sin egen tunga och hur hög är risken?

Jag har sällan hört någon som har svalt sin egen tunga.

Men igår fick jag en viss fobi när jag låg i sängen, blev rädd att svälja min egen tunga när jag ligger på kudden... Hur hög är risken att det inträffar?
Citera
2017-10-12, 20:39
Medlem
Oldberrys avatar
Det går inte
Citera
2017-10-12, 20:48
Medlem
Noll och inget.
Citera
2017-10-12, 21:07
Medlem
peffe22s avatar
[quote=Tylosande|62042250]Vad händer om man sväljer sin egen tunga och hur hög är risken?

Jag har sällan hört någon som har svalt sin egen tunga.

Men igår fick jag en viss fobi när jag låg i sängen, blev rädd att svälja min egen tunga när jag ligger på kudden... Hur hög är risken att det inträffar?[/QUOTE
Att svälja sin tunga blir lite fel, utan när du är medvetslös så "slappnar" kroppens muskler av vilket kan göra att tungan täpper till så att man inte kan andas.

Det är även därför man lutar huvudet bakåt när man ska göra konstgjord andning, för att frigöra luftvägarna.
Citera
2017-10-12, 21:10
Medlem
Zaedrewss avatar
Det är en myt av serier och filmer att om man är under tortyr och saknar cyanid för snabbt självmord så kan man svälja sin tunga. Det är bara i filmens värld detta är möjligt så det är inget att oroa sig för.
Citera
2017-10-12, 21:20
Medlem
Snapsvisas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peffe22
Att svälja sin tunga blir lite fel, utan när du är medvetslös så "slappnar" kroppens muskler av vilket kan göra att tungan täpper till så att man inte kan andas.

Det är även därför man lutar huvudet bakåt när man ska göra konstgjord andning, för att frigöra luftvägarna.

Kul att se att nån har koll. Bra där.
Det enda som kan tilläggas är att detta endast kan hända om man ligger på rygg. Det som händer är att underkäken "sjunker" vilket i sin tur gör att andningsvägarna täpps till.
Citera
2017-10-12, 21:54
Medlem
Din kropp styr detta precis som andning ... inget du behöver oroa dig för.

Som skrivet ovanför så är det om du blir medvetslös det finns en liten risk men absolut inget du behöver oroa dig för.

Ha de
Citera
2017-10-12, 22:06
Medlem
Kommer inte hända dig käre vän.

Det kan inträffa i sällsynta fall inom idrott, då man landar hårt efter ett slag och blir medvetslös.
Citera
2017-10-12, 22:21
Medlem
Hade sjukvårdsutbildning för länge sedan med en gammal överste som även hade jobbat som ambulanssjukvårdare i 20 år. Han berättade om en händelse där en äldre man hade tappat medvetande i en frisörsalong när han skulle klippas och frisören hade ringt 112 och sagt att en man svimmat/dött, kommer inte ihåg hur frisören uttryckte sig.

I vilket fall så kommer översten med ambulansen fram och går in. Då sitter mannen i stolen med framåtliggande huvud och är död, bredvid står frisören och klipper en annan kund medan det sitter flera kunder och väntar på sin tur. Och översten berättade att det enda frisören eller folk runt omkring hade behövt göra var att skapa fria andningsvägar på mannen som dog så hade han överlevt utan problem, det vill säga lyft upp hakan eller framstupa sidoläge. Han hade "svalt sin tunga" det vill säga tungan hade slappnat av och lagt sig för andingsvägen, inget man kan göra om man är frisk och inte tappar medvetandet. Och detta är som sagt ovan lätt att åtgärda genom att ändra ställning på huvudet.

Jämför det med att hålla andan, även om du skulle klara att hålla andan tills du svimmar så skulle kroppen börja andas i samma ögonblick du tappar medvetandet eftersom det ingår i ditt ryggradsbeteende. Helt grundläggande.
Senast redigerad av Asgard82 2017-10-12 kl. 22:23.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in