2009-11-03, 07:59
Medlem
bluetech123s avatar
Den där rapporten svarade ju faktiskt inte på någonting sålänge inte vi får veta exakt hur SKL bar sig åt för att göra analysen.
Citera
2009-11-03, 10:37
Medlem
Pinkskins avatar
Jag tror knappast att de letade efter koffein heller... men det hittade de trots det. Trots att det är fullkomligt lagligt. Använd skallen, eller låt bli.
Citera
2009-11-03, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pinkskin
Jag tror knappast att de letade efter koffein heller... men det hittade de trots det. Trots att det är fullkomligt lagligt. Använd skallen, eller låt bli.
Klart de alltid letar efter koffein, med tanke på hur vanlig den är som aktiv (men odokumenterad) tillsats i diverse piller. Det enkla faktum att de hittade den betyder ju att de letade efter den.

Om du tror att de magiskt hittar alla aktiva substanser, och om Krypton är kratom-extrakt, hur kommer det sig att de inte hittade några andra mitragyna alkaloider? De skriver “Kratom, Mitragyna speciosa, är en växt som innehåller mitragynin och som i låg dos har stimulerande effekt och i hög dos opiumliknande effekt.” Det tyder på att de utgått från gamla rön om kratoms huvudsakliga aktiva substans och letat efter just den. Hur förklarar du annars att de inte hittade exempelvis 7-hydroxymitragynin?

Nån som vet vad D-M03* (analysmetoden) betyder? Kanske finns en förklaring till asterisken på sid 2?
Senast redigerad av Syskon 2009-11-03 kl. 10:53.
Citera
2009-11-03, 10:52
Medlem
Citat:
Var inte så säker på det. Just nu verkar sådant här har rätt hög prioritet. Det som fick mig att bli lite orolig är att rapporten är polisens.

Edit: Tydligen har man tillsatt koffein i Krypton...
Men klassningsärenden initieras inte av polisen eller av SKL. När FHI får för sig att det behövs klassificering så hör de av sig till SKL. Vid det laget har SKL i regel analyserat dussintals beslag som innehåller vilken substans det nu rör sig om. Det här är förmodligen inte första gången de fått i uppdrag att analysera krypton.
Citera
2009-11-03, 11:19
Medlem
Pinkskins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Syskon
Klart de alltid letar efter koffein, med tanke på hur vanlig den är som aktiv (men odokumenterad) tillsats i diverse piller.
Det där får du allt utveckla, tycker jag!
Citera
2009-11-03, 12:26
Medlem
inter-preters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HeavyMental
För att spinna vidare lite på O-desmethyl-teorin (som jag för övrigt inte tar för sanning, men vill diskutera lite mer då många inte verkar inse dom uppenbara bristerna i sina argument mot den),

Här är en länk till spec på en tramadolteststicka: http://www.ferle.se/pdf/ferletest_spec.pdf
Där framgår att O-desmetylramadol är en av metaboliterna man letar, men gränsvärdet är extremt högt satt,
Man får ha 100x så mycket O-desmethyl- som vanlig tramadol, och med tanke på att O-desmethyltramadol är mer dospotent och därför kommer finnas i mycket lägre koncentration i blodet, så skulle jag säga att det är mycket svårt att hamna över gränsvärdet för O-desoxy.
Nu får man väl anta att liknande gränsvärden gäller vid analys oxå.
Troligen är gränsvärdet satt så högt för att det helt enkelt inte är intressant att veta detta, då det inte finns preparat innehållandes endast O-desmethyltram.
Och O-desmethyltramadol metaboliseras INTE tillbaka till vanligt tramadol, därför kan det aldrig visa positivt på tramadol, bara på O-desmethyltramadol (vilken inte är troligt med tanke på gränsvärdena).

Därför bör man kunna använda O-desmethyltramadol utan att visa positivt på test avsett för tramadol.

O-desmethyltramadol är såvitt jag vet inte tillgängligt i läkemedel, på RC- eller övrig drogmarknad,
Därför blir jämförelsen mellan tramadol och O-desmethyltramadol tämligen tandlös då det knappast finns någon som brukat O-desmethyltramadol rekreationellt (förutom krypton, om det skulle visa sig innehålla nämnda substans).
Som redovisats tidigare föreligger en hel del farmakologiska skillnader mellan tramadol och O-desmethyltramadol, därmed föreligger även väsentliga skillnader i rus, mest troligt.
Argument som: "men krypton slår ju snabbare än tram", "jag får inte serotonergt syndrom av krypton" funkar därmed inte.

Detta inlägg skall inte ses som att jag försöker bevisa att teorin stämmer, jag försöker bara göra er uppmärksamma på ev. villospår i funderandet kring detta. Jag tror som sagt att Krypton är spetsat, dock inte nödvändigtvis med O-desoxy, som någon sa så låter ju även syntetiska mitryaginer mycket sannolikt.

Mvh

Först vill jag tacka för denna (bitvis!) intressanta ordväxling! Mycket givande. Men om jag fattat saken rätt, är frågan ännu inte helt klarlagd.

Frågan om det kan vara så att detta ämne faktiskt finns i Kryptonet?

Sedan, en fråga: vad står RC för?

Vidare, som den hopplöse fredsmäklare jag tenderar att försöka vara, så vill jag träda till Pinkskin;s försvar, för jag förstår (också!)hur du menar, och eftersom jag vet att du kan vara både klok o ödmjuk så, med risk att låta förmäten här rekomenderar jag dig att ge din "meningsmotståndare" rätt, i själva sakfrågan..
Citera
2009-11-03, 12:36
Medlem
lowerCases avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inter-preter
Först vill jag tacka för denna (bitvis!) intressanta ordväxling! Mycket givande. Men om jag fattat saken rätt, är frågan ännu inte helt klarlagd.

Frågan om det kan vara så att detta ämne faktiskt finns i Kryptonet?

Sedan, en fråga: vad står RC för?

Vidare, som den hopplöse fredsmäklare jag tenderar att försöka vara, så vill jag träda till Pinkskin;s försvar, för jag förstår (också!)hur du menar, och eftersom jag vet att du kan vara både klok o ödmjuk så, med risk att låta förmäten här rekomenderar jag dig att ge din "meningsmotståndare" rätt, i själva sakfrågan..

RC=Research Chemicals
Citera
2009-11-03, 12:59
Medlem
inter-preters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lowerCase
RC=Research Chemicals
Tack!
Citera
2009-11-03, 13:06
Medlem
Pinkskins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inter-preter
...med risk att låta förmäten här rekomenderar jag dig att ge din "meningsmotståndare" rätt, i själva sakfrågan..
Nu vet inte jag riktigt vad du menar med "själva sakfrågan", men visst har det gått prestige i detta - inte minst från mitt håll. Ändå...

Ändå! Vad är det som är så svårt att begripa? Kratom ger vid moderata doser ett kodeinliknande rus, och vid höga doser ett opiumliknande rus. Det är ingen nyhet, precis... Tvärt om! Kunskapen har tusentals år på sin nacke
Men det räcker inte för somliga!
Har fått det berättat för mig att färska löv, på plats, är fan så mycket mer potent än det torkade kratom vi får tag på här - på andra sidan jorden, typ. Har själv haft turen ibland och köpt kratom som varit av extra fin kvalité, så jag VET att kratomet är jävligt potent under rätt omständigheter. Jag uppskattar att Krypton är resultatet av flera års enträget arbete för att extrahera ett så starkt kratom-extrakt som möjligt. Andra säger att detta är omöjligt, eller i vart fall osannolikt.

Varför det skulle vara osannolikt, har ingen kunnat förklara på ett trovärdigt sätt! Man verkar vara fixerade vid att hemligheten bakom Spice visade sig vara tillsatta synteter, men låt mig då påminna om att 15X-extraktet fanns rätt långt innan Spice, och hade du bara råd så fick du ungefär samma effekt av ca: 15g av det extraktet, som av ca: 0,4-0,5g Krypton. Skillnaden ligger alltså i potens (och pris, givetvis, då 15X-extraktet än idag är dyrare än Krypton, sammantaget). Man behöver inte tillsätta något till en substans som redan i sig är väldigt potent vid höga doser. Allt du behöver göra är att finna rätt blandning blad, och en förfinad extraheringsmetod. Det finns en anledning till varför opiummissbrukare använder sig av kratom för avtändning respektive substitut då de inte kommer åt opium!

Som sagt: Använd skallen, eller låt bli. Men i takt med att alla tjatar om det, desto snabbare kommer en klassning (Vilket en och annan här rent av efterfrågar, vilket stör mig enormt! Bara för att de inte kan hantera Krypton, ja då ska alla vi andra lida för det!

Personligen börjar jag bittert ångra att jag rekommenderat kratom och Krypton så ivrigt. Å andra sidan hade den här boomen inte blivit till om det inte vore för klassningen av rökmixarna.
Senast redigerad av Pinkskin 2009-11-03 kl. 13:12.
Citera
2009-11-03, 13:31
Medlem
inter-preters avatar
Citat:
Nu vet inte jag riktigt vad du menar med "själva sakfrågan"

Sorry, jag var otydlig! .. jag vet det nog inte riktigt själv heller! " -det dunkelt tänkta, det dunkelt sagda.." känns passande just nu...

Jag säger inte emot dig på en fläck här, förutom att jag inte tycker du ska ångra något! Krypton är en trevlig krydda, (svår att överdosera om ni frågar mig, man mår då bara rejält pyton.. länge, och spyr som en gris) och öppna debatter är alltid bra anser jag.

Du har definitivt en poäng i att det inte behövs tillsättas något i en redan verksam substans.

Men frågan gnager i mig - tänk om tillverkarna ändå försökt öka effekten, tex med detta O-desmethyltramadol?
Citera
2009-11-03, 14:03
Medlem
inter-preters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HeavyMental
Jag var otydlig i mitt förra inlägg.
Ämnet tramadol innehåller alltså inget annat än tramadol.
O-desmethyltramadol är alltså en metabolit, som skapas inuti kroppen när tramadol bryts ned.
En tablett Nobligan, Tradolan, Tramadol eller vilket märke som helst innehåller alltså inte O-desmethyltramadol, utan bara ämnet tramadol (givetvis + bindemedel och annat).

sent om sider, kom jag på att det nog var detta jag syftade på tidigare, som själva "sakfrågan"..
Citera
2009-11-03, 15:34
Medlem
flykick666s avatar
orkar inte läsa igenom tråden, men läste någon annan stans att man hittat tramadol liknande ämne i krypton. undrar om inte det syns på urinprov under tram?? eller är krypton helt safe?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in