Citat:
Ursprungligen postat av
gretasgodeman
Känner en som odlat kratom i Thailand.. Är det samma växt mannfår här i Sverige? Går den att odla här?
I princip allt kratom verkar komma från Indonesien, men jag har sett det i Thailand för. Alla olika ursprungs namn verkar vara mesta marketing (dvs Thai, Bali, Borneo, Malaysia osv). Det är ju ett träd trots allt och som man hör på de olika namnen så kommer dom från ett mer tropiskt område. Så jag gissar på att du inte skulle få några kvalitets alkaloider att växa i Sverige. Men prova gärna, skulle vara fett att ha ett eget träd och man hör ju hur Indonesiska kratom bönder tuggar på färska blad istället för torkat pulver.
Någon här som provat beställa kratom direkt från en bonde? Jag har hört att man får väldigt annorlunda kvalitet när man beställer direkt. Folk säger att det är annorlunda och kanske lite starkare. Om man söker på t.ex. #borneokratom eller dylikt på instagram så får man upp sidor från odlare. Om man skickar meddelande till dom ger dom whatsapp number till en. Jag har ett gäng jag har snackat med på whatsapp, har inte köpt något ännu för att total priserna är inte mycket bättre än min vanliga försäljare. Lågt kilo pris för kratomet, men högt pris för frakten.