• 1
  • 2
2017-10-12, 17:57
Medlem
tverskoys avatar
USA lämnar UNESCO.

Washington (CNN)The US is withdrawing from the United Nations Educational Scientific and Cultural Organization, the US State Department announced on Thursday.

http://edition.cnn.com/2017/10/12/po...raw/index.html

Jag tolkar det som ett tecken på att USA drar sig från världsledarrollen. USA saknar pengar, makt, kunskap, intellekt, stake och förståelse för att fortsätta vara en hegemon och rör sig mot isoleringen.
Citera
2017-10-12, 18:12
Medlem
freeriderXIIs avatar
Trump-administrationen är inte den första att ta ett sådant steg. Reaganadministrationen lämnade också organisationen och USA kom tillbaka först under George W Bush.

Anledningen är tydligen UNESCOs anti Israel aktiviteter.

2011 under Obama så inställde USA sina finansiella bidrag till UNESCO p.g.a. att Palestina blev en officiell medlem.

Själv tycker jag man kan förstå båda sidor, ja Israellobbyn (med bl.a. AIPAC) är för mäktig i Washington DC men å andra sidan är anti Israel krafter för starka i FN. Jag är ganska neutral i denna konflikt och ser båda sidors fel och brister.
Citera
2017-10-12, 19:16
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tverskoy
Jag tolkar det som ett tecken på att USA drar sig från världsledarrollen. USA saknar pengar, makt, kunskap, intellekt, stake och förståelse för att fortsätta vara en hegemon och rör sig mot isoleringen.

Jag brukar som bekant inte hålla med dig om ett jävla skit, Tverskoy, men här är vi 100% överens.
Citera
2017-10-12, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av freeriderXII
Trump-administrationen är inte den första att ta ett sådant steg. Reaganadministrationen lämnade också organisationen och USA kom tillbaka först under George W Bush.

Anledningen är tydligen UNESCOs anti Israel aktiviteter.

2011 under Obama så inställde USA sina finansiella bidrag till UNESCO p.g.a. att Palestina blev en officiell medlem.

Själv tycker jag man kan förstå båda sidor, ja Israellobbyn (med bl.a. AIPAC) är för mäktig i Washington DC men å andra sidan är anti Israel krafter för starka i FN. Jag är ganska neutral i denna konflikt och ser båda sidors fel och brister.

Det finns många anledningar att lämna UNESCO. Organisationens (d.v.s tredjevärlden-muslimers) inställning till Israel är bara ett av skälen. Det är alltså veto på ditt: "tydligen är anledningen".

Jag börjar tröttna rejält på det här tramset om Israel-lobbyn. Israel-lobbyn var emot Iran-avtalet, Iran-avtalet går igenom. Din slutsats av det är att denna lobby är "alldeles för mäktig". Förklara det där i detalj tack.

Du ser allas fel och brister säger du. Då kan jag påpeka för dig att jag ser dina fel och brister. En av dem är ditt tramsande om Israel. Jag tycker att det är suspekt. Jag minns att jag anmärkte på det sommaren 2015 i Trump-tråden till och med. En organisation som du annars inte skulle ha något till övers för har du plötsligt vissa sympatier för. Varför? På grund av Israel. Du är kristen, inte sant? Rannsaka dig själv.
Senast redigerad av experten10 2017-10-12 kl. 20:07.
Citera
2017-10-12, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaEzz
Jag brukar som bekant inte hålla med dig om ett jävla skit, Tverskoy, men här är vi 100% överens.

Kan någon av er förklara vad ni är överens om?

"Rör sig mot isoleringen" mer specifikt.
Citera
2017-10-12, 20:45
Medlem
StatligaTeleverkets avatar
Är det inte UNESCO som står för världsarven? Upphör USA:s världsarv nu? Eller vad innebär det här i praktiken?
Citera
2017-10-12, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StatligaTeleverket
Är det inte UNESCO som står för världsarven? Upphör USA:s världsarv nu? Eller vad innebär det här i praktiken?

I praktiken handlar det säkert om att USA inte tänker betala miljarder för ingenting. De vill säkert att även araberna betalar sin beskärda del.
Citera
2017-10-12, 20:52
Medlem
StatligaTeleverkets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dfdr
I praktiken handlar det säkert om att USA inte tänker betala miljarder för ingenting. De vill säkert att även araberna betalar sin beskärda del.
Ja, det är väl ingen dum idé kanske.

Har alltid trott att Unesco enbart hade hand om världsarv, kulturarv, världsminnen och liknande, så tyckte det var lite konstigt att de drar sig ur. Men ser nu att det finns massor med olika aktiviteter de ägnar sig åt, så då känns det väl mer logiskt.
Citera
2017-10-12, 22:03
Medlem
tverskoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StatligaTeleverket

Det innebär att USA lämnar ratten åt nya kapten Kina och Ryssland som står nu för kalaset och beställer musiken.
Citera
2017-10-12, 22:29
Medlem
Schmooves avatar
Här kan ni läsa mer om varför USA lämnade UNESCO:
Citat:
Yet anti-Israelism and–it must be said–anti-Semitism are part of UNESCO’s diplomatic culture. When, in July this year, Israel’s ambassador to UNESCO called for a minute of silence for Holocaust victims, Cuba’s envoy objected: “Only the Chair can request a minute of silence. So with your indulgence, let me request Mr. Chairman, that we stand for a minute of silence for all of the Palestinians who have died in the region.” Footage of the scene, available on the website of the indispensable U.N. Watch, shows numerous delegates standing up and clapping in favor of the Cuban motion.

It was this black record that impelled the Trump administration to withdraw from UNESCO. The decision, by the way, is not without precedent. President Carter withdrew the U.S. from the International Labor Organization for three years and didn’t rejoin until the ILO took steps to reform itself. The Reagan administration in 1983 pulled the U.S. out of UNESCO over its “hostility toward the basic institutions of a free society.” President Reagan was worried about a creepy UNESCO proposal to have the agency and its authoritarian members license and regulate foreign reporters. Washington returned to UNESCO in 2002, under George W. Bush.

Länk till den fullständiga texten: https://www.commentarymagazine.com/f...t-unesco-move/
Länk till UN Watch kanal på youtube där ni kan se händelsen från juli i år: https://www.youtube.com/watch?v=VO1GqRLWv0Q
Citera
2017-10-12, 22:30
Medlem
DaddyD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tverskoy
Det innebär att USA lämnar ratten åt nya kapten Kina och Ryssland som står nu för kalaset och beställer musiken.
USA har inte haft någon rösträtt i UNESCO sen 2013, och ingen har klagat på musiken hittills. USA slutade ge pengar till organisationen 2011 och förlorade rösträtten 2013, så deras utträde var ganska väntat. UNESCO är en riktigt clown-organisation som har kritiserats i flera decennier, och det här är dessutom inte första gången som USA går ur organisationen, så det är möjligt att de kommer gå med igen om styret ändras.
Citera
2017-10-12, 22:50
Medlem
La-Habanas avatar
usa ser ut att den håller på att lämna allt som är av nytta
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto