Citat:
Ursprungligen postat av
freeriderXII
Trump-administrationen är inte den första att ta ett sådant steg. Reaganadministrationen lämnade också organisationen och USA kom tillbaka först under George W Bush.
Anledningen är tydligen UNESCOs anti Israel aktiviteter.
2011 under Obama så inställde USA sina finansiella bidrag till UNESCO p.g.a. att Palestina blev en officiell medlem.
Själv tycker jag man kan förstå båda sidor, ja Israellobbyn (med bl.a. AIPAC) är för mäktig i Washington DC men å andra sidan är anti Israel krafter för starka i FN. Jag är ganska neutral i denna konflikt och ser båda sidors fel och brister.
Det finns många anledningar att lämna UNESCO. Organisationens (d.v.s tredjevärlden-muslimers) inställning till Israel är bara ett av skälen. Det är alltså veto på ditt: "tydligen är
anledningen".
Jag börjar tröttna rejält på det här tramset om Israel-lobbyn. Israel-lobbyn var emot Iran-avtalet, Iran-avtalet går igenom. Din slutsats av det är att denna lobby är "alldeles för mäktig". Förklara det där i detalj tack.
Du ser allas fel och brister säger du. Då kan jag påpeka för dig att jag ser dina fel och brister. En av dem är ditt tramsande om Israel. Jag tycker att det är suspekt. Jag minns att jag anmärkte på det sommaren 2015 i Trump-tråden till och med. En organisation som du annars inte skulle ha något till övers för har du plötsligt vissa sympatier för. Varför? På grund av Israel. Du är kristen, inte sant? Rannsaka dig själv.