2017-10-11, 23:12
Medlem
Hej, är intresserad av vad jag skulle kunna åstakomma med min privatekonomi, vill höra era bästa tips om ni var i min situation, jag är 23 år och jobbat regelbundet sen jag var 20, dessa 3år har gått till det nödvändigaste, körkort, bil, lägenhet och sen har jag bara spenderat, resten på skit och resor.

Tjänar runt 24-25 brutto 17-18 efter skatt, mina sammanlagda utgifter är hyra 3500, mobil 500, försäkringar 1000, övrigt så som drivmedel och mat 2-3000.

Vilket ger mig ca 9-10 över.

Hur skulle ni spara och placera?

Mvh
Citera
2017-10-12, 00:02
Medlem
Rebelxs avatar
Well.. Vad är ditt mål med sparandet?

5-6 fonder med låg avgift. Guld, räntefond, indexfonder typ någon EU fond, Asien, och något annat du tror på.

Sedan köper du för 8000:- varje månad.

För högre avkastning får du väl ge dig på enskilda aktier eller andra spekulationer, men om du inte har intresse och tid lär du knappast slå fondförvaltarna ändå fastän de vill ha en procent av dig i avgift.

Kanske ta 25% och köpa aktier i ett företag du tror på varje månad, resten fördelar du i dina fonder.

Långsiktigt bör det ju löna sig jämfört med ett sparkonto, kortsiktigt så får du räkna med att det kan gå både upp och ner, känns som rätt osäkra tider just nu tycker jag..
Citera
2017-10-13, 09:49
Medlem
knut_1s avatar
Stabila utdelningsaktier. Varje krona du sätter in i dylika ökar din inkomst för all framtid.
Citera
2017-10-13, 16:16
Medlem
Ratozs avatar
Läs matte och läs ekonomisk teori. De pengar dulägger på de böckerna kommer ge enorm utdelning om du är skärpt.
Citera
2017-10-13, 19:08
Medlem
Vad har du för sparande idag eller börjar du från noll?

Jag skulle börja med att ha åtminstone 30 000- 40 000kr på som korttidsbuffert på räntekonto.
Att användas om bilen går sönder eller andra akuta problem.

Sedan måste du bestämma hur långt framåt du tänker. Ju längre bort desto högre risker kan man ta.
Om du har tankar på att spara till ngt som ska köpas inom 2-3 år kan du inte ha dem i för högrisk placering. Dippar kommer och går, sparar man på långsikt kan man säga att under dipparna handlar man till reapris. Långsiktigt tänker jag 10år och längre.
Citera
2017-10-13, 20:13
Medlem
Fenjal888s avatar
Sätt in "lite i taget" skulle jag tipsa om. Första lönen lägger du in 2000 i aktier, 1500 i fonder och 1500 i något annat du tycker verkar kul. Spara 5000 som en buffert. Nästa månad likadant. När tiden går och du följer processen kommer du lära dig och då kan du ta de där pengarna du lagt åt sidan den första tiden och slänga in med.

Är du osäker på något men ändå nyfiken? Investera lite grand och se hur det går.

Men som nämnt ovan, det är ju bra att ha en buffert också om du behöver lite deg någon gång. Beror dock på hur du lever, bor du i hyresrätt och det enda du behöver buffert till är en eventuell bilreparation eller en spontanresa räcker ju 10-20 lax.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in