• 1
  • 2
2017-10-11, 14:35
Medlem
I oktober 1997 mördas 17-årige Anna Hede i ett skogsparti av sin svartsjuke 19-årige pojkvän. Mördaren döms till 8 års fängelse, men friges efter 4. Hittar väldigt lite information om detta mord, utöver det jag just skrev. Vad var mördarens namn? Någon som sitter på mer info?
Citera
2017-10-11, 15:10
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Anna Hede försvann lördagen den 25 oktober 1991. Hennes kropp hittades av en av polisens hundpatruller, tidigt på morgonen den 28 oktober. Hede och pojkvännen hade gjort slut, men hade efter uppbrottet fortsatt att umgås som vänner. På lördagskvällen hade hon besökt sin f d pojkvän i dennes lägenhet. De gick gemensamt till ett skogsområde där 19-åringen bragde Anna Hede om livet.

Källa: Svenska Dagbladet: "Före detta pojkvän erkänner mord på Motalaflicka" 1997-10-29
Citera
2017-10-11, 16:06
Medlem
Mik*el *br*h*msson. Utförde även ett dubbelrån i Kiruna mot Handelsbanken och Nordea 2003. Begick självmord.
Citera
2017-10-11, 16:08
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hanspippi
Mik*el *br*h*msson. Utförde även ett dubbelrån i Kiruna mot Handelsbanken och Nordea 2003. Begick självmord.
Född i Jukkasjärvi? Avled i s f på julafton 2007.

Tråd om dubbelrånet i Kiruna 2003: https://www.flashback.org/t1021478
Citera
2017-10-15, 22:53
Medlem
Hon mördades 1997. Inte 1991. Var jätteuppmärksamt då, men när Internet expanderade så har inte detta mord hängt med och finns nästan ingen information på nätet. Hon bodde i någon liten ort utanför Motala och han någonstans runt Dalarna. Man hittade henne i skogspartiet uppe i Bondebacka mot stan/kyrkogården. Hon hade gjort slut, men han som var speciell kunde inte acceptera detta och var jättesvartsjuk. Han jobbade som begravningsentreprenör ironiskt nog. Hon skulle på klassresa som hon såg fram emot jättemycket och han försökte övertala henne att bli tillsammans igen, men hon ville inte. Då lurade han upp henne i skogen (de var vänner) och mördade henne. Han var med och letade efter henne och nekade till brott, men dygnet efter man hittat hennes kropp erkände han, efter att han försökt ta livet av sig men misslyckats. Var aldrig några tvivel att det var han. Mamman till Anna var så fort hon var borta säker på att han låg bakom det. Polisen vill först inte berätta var man hade hittat henne. Fanns för några år sedan en bild på henne när man googlade, men verkar vara borta idag.

Om du är jätteintresserad kan jag berätta mera imorgon.

Han ströp henne.
Senast redigerad av 400Ben 2017-10-15 kl. 23:08.
Citera
2019-01-15, 09:35
Medlem
Totalycrazys avatar
Berätta mer!
Citera
2019-01-15, 10:04
Medlem
Mandelbrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totalycrazy
Berätta mer!
Jag hittade mer på sidan nedan. Del av artikel.
Citat:
Rättegången i början av december avslöjade nästan makabra detaljer. Vid lunchtid på lördagen stötte Annas mor på gärningsmannen utanför den senares bostad i Gamla Stan. Hon var ute och sökte efter Anna som inte hörts av sedan lördagsmorgonen. X sa att han inte visste var Anna höll hus. Då låg mordet bara ett par timmar tillbaka.

”X var stressad och sa att han var försenad till en innebandymatch på Lagmansskolan i Mjölby. Jag erbjöd mig att skjutsa honom dit. Han var nervös under resan men det trodde jag berodde på att han var försenad."

Domarskapet i matchen gick illa. X var helt borta och båda lagen var rasande över hans konstiga domslut. Hans domarpartner, en något äldre man från Norrköping, var något förvirrad, berättade han vid vittnesmålet i Motala tingsrätt.

”Jag begrep ingenting. När vi dömde vår första match i Motala Sporthall på morgonen var allt som vanligt. Nu fungerade det inte alls”, sa Norrköpingsdomaren samtidigt som han en kastade en frågande blick mot svaranden som tittade ner i bordet.

Annas pappa berättade att förhållandet startade bra men att gärningsmannen var svartsjuk, kontrollerande och misstänksam. Ibland tog det sig löjeväckande former. När familjen hade gäster blev X jättesur om han inte fick sitta bredvid Anna varenda minut. När hon gjorde slut på förhållandet tog han brytningen hårt.
Rätten gjorde ett försök att utröna om mordet var planerat eller om det var en stundens ingivelse utan att egentligen lyckas. Åklagare Jonas Strömberg hävdade att mordet var en genomtänkt handling.

X dömdes till åtta års fängelse för mord. Ett förhållandevis lågt straff men så fick han också ”ungdomsrabatt.”
Citat:
Hur gick det sedan? Gärningsmannen avtjänade sitt straff på en anstalt i Norrland och frigavs villkorligt efter fyra år. Han fick anställning som begravningsentreprenör i Kiruna men den anställningen tog slut efter ett misslyckat dubbelrån mot Nordea och Handelsbanken i i Kiruna 2003. Senare tog han sitt liv.
http://medjacobvidtangentbordet.blog...ondebacka.html
Citera
2019-01-15, 21:03
Medlem
Totalycrazys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mandelbrot
Jag hittade mer på sidan nedan. Del av artikel.

http://medjacobvidtangentbordet.blog...ondebacka.html

Har för mig att han var spelberoende. Spelade mycket med några grabbar från trakten. Kanske de som fick hjälpa till med rånet senare? Nån obetald skuld?
Citera
2019-01-16, 20:26
Medlem
Mandelbrots avatar
Citat:
Har för mig att han var spelberoende. Spelade mycket med några grabbar från trakten. Kanske de som fick hjälpa till med rånet senare? Nån obetald skuld?
Han kanske var spelberoende? I alla fall skrev Expressen i artikel från 30 aug 2003, att hans rånkumpan var det.
Citat:
Mannen frigavs villkorligt i oktober 2001 och flyttade hem till Kiruna för att börja ett nytt liv. Han gifte sig och arbetade som begravnings-entreprenör när han i måndags klev in beväpnad på banken i Kiruna och skrek: - Open the fucking safe. I går häktades han tillsammans med sin kompanjon, en 31-årig spelmissbrukare. Båda är på sannolika skäl misstänkta för grovt rån. Starkaste beviset är de hårstrån som hittats i en motorcykelhjälm som en av rånarna lämnade kvar i banken.https://www.expressen.se/nyheter/ann...iruna-ranaren/
Citera
2019-01-18, 03:10
Medlem
Citat:
Berätta mer!

Jag berättar mer kommande dagar.
Citera
2019-01-21, 11:27
Medlem
Totalycrazys avatar
Citat: