• 1
  • 2
2006-01-13, 17:47
Medlem
corpulentcowboys avatar
Ibland händer det att jag steker upp lite blodpudding som kvällsmat - snabbt, hyfsat gott och enkelt.

Senaste gången innehöll puddingen något som såg ut att vara inbakta russin - samma konsistens och färg som russinen i bröd med russin i. Med stor sannolikhet var det inte russin, men vad kan det ha varit.

Ingen smakskillnad mot normalt kunde noteras.
Citera
2006-01-13, 18:05
Medlem
Jo det var russin i blodpuddningen du åt. Det var inte ovanligt att man förr blandade i russin i blodpuddingssmeten förr i tiden och gamla recept kommer ju alltid igen. Och du, visst är det gott med blodpudding eller blodkorv som det heter i södra delarna av landet. Fläsk eller bacon o lingonsylt till... *mums*
Citera
2006-01-13, 18:10
Medlem
corpulentcowboys avatar
Det som är besynnerligt är att jag aldrig lagt märke till det tidigare, när jag köpt av samma märke. Naturligtvis kan det vara att de har ändrat innehållet, och att jag inte uppmärksammat det hela.

Ja, det är riktigt gott att smaska i sig ibland.
Citera
2006-01-13, 21:24
Medlem
Not_mes avatar
Förbannat påhitt det där med att lägga i russin. Hatar russin och vill inte ha det i blodkorven. Men tyvärr har man ju inget val.

Men som ovanstående skribent redan har skrivit, det var russin i den, ingenting annat!
Citera
2013-05-30, 18:48
Bannlyst
stekte blodkorven vad som såg ut att vara för kort för bara toppen och botten hade blivit mörk.. det såg ut som man delat en mars och tittade på innehållet..

något farligt? åt upp allt
Citera
2013-05-30, 20:14
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sprutdiarre
stekte blodkorven vad som såg ut att vara för kort för bara toppen och botten hade blivit mörk.. det såg ut som man delat en mars och tittade på innehållet..

Det är väl så man steker blodkorv/blodpudding? Genomsvart, torr och fördärvad blodpudding fick man nog av i skolan och är skulle jag säga den största anledningen till att blodpudding är så hatad.
Citera
2013-05-30, 20:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Det är väl så man steker blodkorv/blodpudding? Genomsvart, torr och fördärvad blodpudding fick man nog av i skolan och är skulle jag säga den största anledningen till att blodpudding är så hatad.

men den blev inte genomsvart ju.. bara toppen och botten.. mitten va ju normal färg.. läste du inte?

http://img706.imageshack.us/img706/1...estionmark.jpg på ett ungefär
Senast redigerad av Sprutdiarre 2013-05-30 kl. 20:19.
Citera
2013-05-30, 21:09
Medlem
DingusMcDucks avatar
Citat:

Varför skulle det vara farligt? korven/puddingen är ju redan tillagad när du köper den (om du inte gjort den själv, men även då brukar man ju sjuda eller ugnsbaka den innan man steker den, blir lite svårt att skiva rinnig smet )

OnT: Jag har aldrig stött på russin i blodpudding, men det verkar på svaren i tråden som att det är vanligare i räjonger där det kallas blodkorv. Att blodpudding kallas blodkorv på vissa ställen var nytt för mig. För mig är blodkorv i princip samma sak, men med annan form (korvform). Gäller det alltså även de inplastade blocken som oftast är halvmåneformade där jag handlar?
Citera
2013-05-30, 21:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DingusMcDuck
Varför skulle det vara farligt? korven/puddingen är ju redan tillagad när du köper den (om du inte gjort den själv, men även då brukar man ju sjuda eller ugnsbaka den innan man steker den, blir lite svårt att skiva rinnig smet )

OnT: Jag har aldrig stött på russin i blodpudding, men det verkar på svaren i tråden som att det är vanligare i räjonger där det kallas blodkorv. Att blodpudding kallas blodkorv på vissa ställen var nytt för mig. För mig är blodkorv i princip samma sak, men med annan form (korvform). Gäller det alltså även de inplastade blocken som oftast är halvmåneformade där jag handlar?

det var en packad korv redan japp. gjorde ej den själv.

aja då vet ja
Citera
2013-05-30, 21:33
Medlem
zepofans avatar
Citat:
men den blev inte genomsvart ju.. bara toppen och botten.. mitten va ju normal färg.. läste du inte?

http://img706.imageshack.us/img706/1...estionmark.jpg på ett ungefär
Jo, det gjorde jag. Gjorde du? Du undrade om det var farligt att äta blodpudding som bara var stekt på ytan och jag sa att det är väl det normala sättet att steka blodpudding på och att torr svart blodpudding är det som fördärvat mångas syn på denna rätt.
Hur som helst så har du ju redan fått det förklarat för dig att blodpudding är tillagad när man köper den och stekning bara är ett sätt att värma den.
Citera
2013-05-30, 21:39
Medlem
stefan555s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DingusMcDuck

Korvarna åt kvinnorna ...puddingarna till männen
Skämt åsido...OnT...blodpudding innehåller aldrig russin vilket en blodkorv skall göra. Det finns en annan skilnad också som jag dessvärre inte kommer ihåg. Jag tycker om både blodpudding och blodkorv. Kan väl nämna att min gamle farfar alltid åt blodpudding/blodkorv utan att steka dem...han tog dom rakt från förpackningen och njöt sin måltid..och han levde tills han var 92
Citera
2013-06-04, 12:18
Medlem
novus.s avatar
Men blodkorv och blodpudding är väl ändå inte samma sak? Åt mycket blodkorv i Tyskland när jag var där, och det är ju faktiskt en korv och inte alls samma som puddingen, även om det såklart finns vissa uppenbara likheter.

EDIT: min tjej så nyss att den tyska korven skiljer sig från den svenska, som de facto är blodpudding. Tji fick jag. Kan fick rekommendera den tyska blodkorven då den är löjligt god!
Senast redigerad av novus. 2013-06-04 kl. 12:24.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in