Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-11, 09:18
  #1
Moderator
Ruskigbusss avatar
Jag har en Samsung S7 med ett stort antal kontakter i som jag vill kunna ta ut kontakterna till min dator för att pilla vidare med.

Jag har provat med SmartSwitch som förvisso exporterar en Contacts-fil, men det är i det underliga formatet spba som jag inte kan få något vettigt ut.

Jag har testat Kies (både version 2 och 3) - som inte fungerar med S7 direkt, och som förvisso kan läsa filen, påstår den, men jag får inga kontakter i listan, bara gruppers namn. Jag misstänker att formatet spb som Kies kan läsa och spba skiljer sej något åt. Eller så är det SmartSwitch som exporterar fel.

(Båda programmen har jag laddat ner från Samsungs egen hemsida, så det är senaste versionen och ingen fulversion.)

Jag skiter i vilket format som jag får listan i, det kan vara .csv eller något xml-format, bara det är läsbart.

Nån som har lyckats?
Citera
2017-10-11, 14:57
  #2
Medlem
Synka kontakterna med ditt Google-konto, om du inte redan gjort det, och sedan kan du enkelt exportera kontakterna från Google-kontot.
Citera
2017-10-11, 19:02
  #3
Moderator
Ruskigbusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clinto
Synka kontakterna med ditt Google-konto, om du inte redan gjort det, och sedan kan du enkelt exportera kontakterna från Google-kontot.

Tack, ja, det är ju en lösning på huvudproblemet, men det har en negativ sidoeffekt - att få alla ens telefonkontakter in i Google, vilket inte är helt optimalt. Särskilt inte om det är någon annans telefon.

Finns det någon annan lösning?
Citera
2017-10-24, 15:45
  #4
Moderator
Ruskigbusss avatar
Hittade en löjligt enkel lösning. Man exporterar från Contacts-appen.

http://www.samsung.com/uk/support/skp/faq/1101919

Sen skall det konverteras till excel, t ex, och ett sätt av förmodligen flera är online-konverteraren
https://www.aconvert.com/document/vcf-to-xls/

(Den paranoide kan ju misstänka att de samlar på sig kontaktuppgifterna, men jag tvivlar.)

Dock blev inte åäö rätt, men för mitt ändamål är det ok.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback