• 1
  • 2
2017-10-10, 17:26
Medlem
Knullkungens avatar
http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=6794695

"En 30-årig man skadades i helgen svårt efter att ha blivit skjuten i magen med ett luftgevär. Men mannen hade själv bett sin kompis göra det."

"Senare kom det fram att 30-åringen själv hade bett sin kompis, som är i samma ålder, att skjuta honom för att han skulle få känna hur det kändes. De är båda danska medborgare och hade hyrt stugan i Kallinge för att festa tillsammans, vilket de också hade gjort hela dagen före händelsen."

Då den skjutne inte vill ta fallet vidare gör polisen inget mer. Årets idiot?
Citera
2017-10-10, 17:55
Medlem
Undrar vad det var för luftgevär, jag har bilden av att kulorna från "vanliga" luftgevär bara brukar sätta sig i huden. Trimmat / licensbelagt? Det är ju inte bara att det gått igenom huden, han är ju tydligen svårt skadad också..
Citera
2017-10-10, 18:11
Medlem
blodigdiarres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nilltre
Undrar vad det var för luftgevär, jag har bilden av att kulorna från "vanliga" luftgevär bara brukar sätta sig i huden. Trimmat / licensbelagt? Det är ju inte bara att det gått igenom huden, han är ju tydligen svårt skadad också..

Jag antar det är ganska tunt runt naveln så att det kan gå in i tarmen och sprida ut vidriga bakterier därifrån till blodomloppet.
Citera
2017-10-10, 18:23
Medlem
sfrges avatar
Inte ens dårarna i Jackassgänget skulle hitta på nått sånt här.
Citera
2017-10-10, 19:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sfrge
Inte ens dårarna i Jackassgänget skulle hitta på nått sånt här.
Självklart inte, svårt för dom att fejka.
Citera
2017-10-10, 20:03
Medlem
kraftfoders avatar
Alla i tråden verkar förutsätta att det rör sig om ett "svenskt" luftgevär det rör sig om. Det kanske istället rör sig om ett danskt? -Hur starka danska luftgevär är, vet jag inte, men förutsätter nästan att de är kraftigare än de svenska.. Skinnjackor pratas det om också. Ja, en kraftigare skinnjacka skyddar bra mot skott från luftgevär. I alla fall från svenska luftgevär.
Tror att den skadade dansken klarar sig.

-Lustigt att danskar kommer för att "festa" i Sverige, antar att de tagit med sig drickat hemifrån..
Citera
2017-10-10, 20:03
Medlem
Sculleys avatar
Citat:

Jag råkade skjuta en kompis i handflatan med ett "vanligt" luftgevär, den kulan fick plockas ut med pincett.
Citera
2017-10-10, 20:58
Medlem
Bloodweisers avatar
I Danmark har de inte den svenska strypningen på 10j. Har för mig de har obegränsad anslagshastighet - iaf i .177 (4,5 mm).
Citera
2017-10-10, 21:14
Medlem
idiamindadas avatar
PCP-luftgevär brukar komma med en alternativ strypning och i fjäderluftgevär händer det lätt att en annan fjäder letar sig in.
Citera
2017-10-10, 21:16
Medlem
Luxuss avatar
Ett vanligt luftgevär på 4.5mm skjuter ju lätt igenom väggen på en vattenfylld petflaska. Vilket är betydligt hårdare än huden. Såklart det åker in i huden.
Citera
2017-10-10, 21:33
Avstängd
DRD4s avatar
Citat:

Jag har ett lagligt luftgevär, tror det är 110 joule, kulorna går igenom en halv plywood, en plywood motsvarar ett skallben så skjuter man i magen från nära håll i bara t-tröja så penetrerar kulan säkerligen huden och underhudsfettet utan tvekan och sätter sig i muskulaturen om man har tur.

Han måste ha blandat ihop luftbössan med en paintballbössa?
Citera
2017-10-10, 21:55
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DRD4
Jag har ett lagligt luftgevär, tror det är 110 joule, kulorna går igenom en halv plywood, en plywood motsvarar ett skallben så skjuter man i magen från nära håll i bara t-tröja så penetrerar kulan säkerligen huden och underhudsfettet utan tvekan och sätter sig i muskulaturen om man har tur.

Han måste ha blandat ihop luftbössan med en paintballbössa?
110 joule är inte lagligt. Inget mellan 10 och 150 är lagligt, över 150 får du använda det om du är jägare med specialtillstånd från länsstyrelsen. Vad är det för märke med mera? Är det värt vapenbrott? 😀
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in