• 2
  • 3
2017-10-16, 11:22
Medlem
Paer86s avatar
Är det någon som testat att koka gröt på havrekross i en slow cooker? Tydligen mer populärt i staterna, kallas då steel cut oats. Hört att det ska bli gudomlig gröt av en natts långkok
Citera
2020-02-10, 09:54
Medlem
mrvecks avatar
Bumpar tråden ”lite”.

Jag har kört med ICAs havregryn en längre tid, 1 dl gryn, 2,5dl vatten o lite salt. 3 minuter i micron så var den perfekt.

När grynen tog slut köpte jag citygross märke favorit o nu på morgonen skulle jag köra enligt samma upplägg, sagt o gjort, in med skiten i micron o sen när jag tar ut det så är den jättevattnig och känns som att det fortfarande är gryn + vatten istället för gröt.

Testade två gånger till med lite längre tillagningstid med samma resultat, någon som vet vad detta kan bero på? Är grynen för färska eller vad det vara? Sämsta måndagen på länge när gröten inte blir bra haha
Citera
2020-02-10, 12:33
Medlem
Giant Squids avatar
Ni som kokar gröt oldschool, alltså inte i micron, har ni i havregrynen i kallt vatten eller när det börjar koka?
Själv kör jag 50/50 för bästa konsistens.
Citera
2020-02-10, 13:15
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrveck
Bumpar tråden ”lite”.

Jag har kört med ICAs havregryn en längre tid, 1 dl gryn, 2,5dl vatten o lite salt. 3 minuter i micron så var den perfekt.

När grynen tog slut köpte jag citygross märke favorit o nu på morgonen skulle jag köra enligt samma upplägg, sagt o gjort, in med skiten i micron o sen när jag tar ut det så är den jättevattnig och känns som att det fortfarande är gryn + vatten istället för gröt.

Testade två gånger till med lite längre tillagningstid med samma resultat, någon som vet vad detta kan bero på? Är grynen för färska eller vad det vara? Sämsta måndagen på länge när gröten inte blir bra haha

Det är skillnad mellan olika märken (producenter) helt enkelt. Skillnad i ångning, valsning o.s.v.
Citera
2020-02-10, 17:51
Medlem
Kalla Kåres avatar
Gröt på spisen = lite mer än 1 dl havegryn (Axa för tusan), 1,5 dl mjölk, 1 dl kallt vatten, en nypa salt. Allt direkt i kastrullen (rostfri, liten). Koka upp på lagom värme under omrörning. Det blir delikat och serveras med lingonsylt, alt. äppelmos eller lite lönnsirap. Med avspolning i kallvatten är sedan disken inget problem. Elpriser skiter jag i.

Kallgröt = 1,5 dl havregryn (Axa för h-e), cirka 1 dl mjölk, lite kanel och råsocker + russin. Allt blandas direkt i frukostskålen och får stå i kylskåp över natten. Foeer jaevle gott med skivad banan på.

Micro kan man ha för att poppa popcorn eller avliva möss i.
Citera
2020-02-10, 18:10
Medlem
Giant Squids avatar
Kör ni bara ren havregryn?
Jag brukar gilla mixar av rågflingor alt, el, fullkornshavregryn, fiberhavregryn, el, sportmix,
En dos solrosfrön o andra frön brukar bli nice, lite russin i också. Ett par äppelbitar om det finns tillhanda

Edit, toppad med smörklickar, kanel och ev, blåbär eller drottningsylt
Senast redigerad av Giant Squid 2020-02-10 kl. 18:14.
Citera
2020-02-10, 18:41
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalla Kåre
Gröt på spisen = lite mer än 1 dl havegryn (Axa för tusan), 1,5 dl mjölk, 1 dl kallt vatten, en nypa salt. Allt direkt i kastrullen (rostfri, liten). Koka upp på lagom värme under omrörning. Det blir delikat och serveras med lingonsylt, alt. äppelmos eller lite lönnsirap. Med avspolning i kallvatten är sedan disken inget problem. Elpriser skiter jag i.

Kallgröt = 1,5 dl havregryn (Axa för h-e), cirka 1 dl mjölk, lite kanel och råsocker + russin. Allt blandas direkt i frukostskålen och får stå i kylskåp över natten. Foeer jaevle gott med skivad banan på.

Micro kan man ha för att poppa popcorn eller avliva möss i.
Kokar du den med mjölken direkt, alltså ingen kall mjölk i efteråt?
Det känns som en klassisk gröt man brukar få på asiatiska semesterorter, bananaporridge.
Tycker man ändo måste ha på kall mjölk.
När den kalla mjölken med det smälta smöret och en dutt sylt möter den varma kanelade gröten är ju oslagbart. Inte bara de olika smakerna men de olika konsistenserna. Som tomten vill ha den.

Edit. Kallgröt har jag aldrig provat, får bli nån gång.
Senast redigerad av Giant Squid 2020-02-10 kl. 18:43.
Citera
2020-02-11, 00:12
Medlem
Kalla Kåres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Kokar du den med mjölken direkt, alltså ingen kall mjölk i efteråt?
Det känns som en klassisk gröt man brukar få på asiatiska semesterorter, bananaporridge.
Tycker man ändo måste ha på kall mjölk.
När den kalla mjölken med det smälta smöret och en dutt sylt möter den varma kanelade gröten är ju oslagbart. Inte bara de olika smakerna men de olika konsistenserna. Som tomten vill ha den.

Edit. Kallgröt har jag aldrig provat, får bli nån gång.

Jag har på kall mjölk också. Men att mixa mjölk och vatten i grötkoket ger en lenare konsistens. Nån annan i tråden kokte ju med grädde men det har jag inte prövat. Heller aldrig prövat med smör. Men jag håller med om när kall mjölk möter varm gröt och sval lingonsylt så uppstår magi.
Citera
2023-12-19, 11:22
Medlem
Kan bara tipsa om att ha i nån dl mer vatten och låta det koka extra länge för godare konstinens + att man slipper kliandet på håret..
Citera
2023-12-19, 20:33
Avstängd
Knivur-273s avatar
Godast blir det om man använder 2 dl vatten, 1 dl valsade havregryn, slår upp gröten på två assesietter, låter kallna under 40 minuter, sedan kyla ned det hela i minst en timma, eller över natten, eller ett dygn extra.

Nu kan man steka det hela som pannkakor, och äta med mjölk och rårörda lingon, eller så kan man äta det med stekt fläsk.

Mumma och väldigt gott.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in