• 1
  • 2
2017-10-10, 13:23
Medlem
Jag vet naturligtvis hur man gör havregrynsgröt. Jag brukar ta 2 dl vatten, 1 dl valsade havregryn, lite salt och 4,5 minuter i mikron på 500 W (den blir bättre om man värmer upp den lite långsammare).

Men det slog mig häromveckan att betalar för elektriciteten medan gasen är "flatrate". Samtidigt vill jag inte behöva diska en grötkastrull varje dag så för att snåla lite tänkte jag att jag kokar upp vatten på spisen och häller det över grynen. Det funkade inte, blev alldeles för vattnigt/grynen blev inte tillräckligt uppmjukade. Nästa försök då, samma som förra men den här gången körde jag blandningen av hett vatten och gryn i mikron på låg effekt i 4,5 minuter. Lite bättre men inte alls som när jag kör allt i mikron från början.

Vad är det egentligen för magiskt som händer i mitt originalrecept men som jag inte kan uppnå genom att hälla hett vatten direkt på grynen??? Det blir ju meningslöst om jag först kokar vatten och sedan dessutom kör 4,5 min i mikron på 500 W.
Citera
2017-10-10, 13:27
Medlem
snivlems avatar
tycker du ska göra din gröt i en liten TEFLONgryta på din gasspis. (vem fan har gas idag?? visste inte ens att det fanns) det är väldigt lätt att diska, fyll den med vatten efter att du lagt din gröt i tallrik. diska sen när du har ätit och ända ska göra nåt åt tallrik och sked!
Citera
2017-10-10, 13:27
Medlem
WitnessTheFitnesss avatar
Varför kör du inte bara allt på plattan istället? Diska kastrullen direkt efter du hällt över gröten i skålen, då är den ju lättdiskad och ren på 30 sek!
Citera
2017-10-10, 13:38
Medlem
Antivalents avatar
Diska med kallt vatten så släpper det lättare.

Tips från coachen!
Citera
2017-10-10, 13:50
Medlem
Man kan för Fan inte micra sin gröt.... Måste göras i gryta på spisen med konstant omrörning för bästa konsistens. (Käkat havregrynsgröt varje morgon i +20 år.)

PS. Lingonsylt ska du ha i gröten!
Citera
2017-10-10, 13:55
Medlem
Det ska vara 2½ dl vatten till 1 dl havregryn och givetvis ska det tillagas på spisen .
Citera
2017-10-10, 13:58
Medlem
PTHJs avatar
Jag vill ha havregrynsgröten slät, äts med mjölk och lingonsylt.
Den perfekta gröten flyter i mjölken.
Har glömt receptet men det är en variant med förhållandevis mycket vatten och där man under uppkokningen vispar och rör runt hela tiden. Hellre en anings för mycket salt än för lite, hälls upp i en djup tallrik med lite mjölk och mer mjölk därefter. Gröten ska flyta som en liten ö i tallriken och inte sjunka.
Citera
2017-10-10, 16:29
Medlem
klybans avatar
Ät ur grytan, problem solved.
Citera
2017-10-10, 16:35
Medlem
FetLeffes avatar
1dl fiberhavregryn, 2dl vatten, 1,5minuter i micron på 900w, ta ut, knäck ett ägg och blanda ordentligt med gröten, stoppa in i micron igen på 900w 1 minut, klart!

Tillsätt hemkokad lingonsylt och mjölk.

Har byggt min stora bröstkorg och tjurnacke på denna frukost, billigt och näringsrikt.
Citera
2017-10-10, 16:44
Medlem
RudyardKiplings avatar
1 dl havregryn, en nypa salt, 2,5 dl vatten, blanda väl, koka på steg 10 av 12 i ca 6 minuter medan jag rör konstant de sista ca 4 minuterna. Den ska vara lagom fast. Inom 3-7 gånger hittar du vad som fungerar för dig.

Till det rejält med kanel och 2 små matskedar äpplemos.

Gryta och slev rengöres omedelbart i kallt vatten. Det tar inte mer än 10-15 sekunder.

Tidigare åt jag alltid två skivor rostbröd med sylt och en kopp kaffe till det. Att börja med gröt igen efter +30 år är bland de bästa beslut jag tagit i kostväg.

Edit: Ibland rör jag i en tesked chiafrön i havregrynen innan jag häller i vattnet
Citera
2017-10-10, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
1 dl havregryn, en nypa salt, 2,5 dl vatten, blanda väl, koka på steg 10 av 12 i ca 6 minuter medan jag rör konstant de sista ca 4 minuterna. Den ska vara lagom fast. Inom 3-7 gånger hittar du vad som fungerar för dig.

Till det rejält med kanel och 2 små matskedar äpplemos.

Gryta och slev rengöres omedelbart i kallt vatten. Det tar inte mer än 10-15 sekunder.

Tidigare åt jag alltid två skivor rostbröd med sylt och en kopp kaffe till det. Att börja med gröt igen efter +30 år är bland de bästa beslut jag tagit i kostväg.

Edit: Ibland rör jag i en tesked chiafrön i havregrynen innan jag häller i vattnet

Lättast att rengöra kastrullen blir det om man, som du säger, häller i kallt vatten direkt men sedan väntar med att diska typ en halvtimme-timme
Citera
2017-10-10, 18:03
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Decimal1
Lättast att rengöra kastrullen blir det om man, som du säger, häller i kallt vatten direkt men sedan väntar med att diska typ en halvtimme-timme

När jag kör runt med kallt vatten och diskborsten utan diskmedel direkt när grytan är varm så tar det verkligen inte mer än 10-15 sekunder. Lättare än så kan det knappast bli.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in