Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-11, 10:51
  #73
Medlem
tokidokis avatar
Starten på "bostadskraschen" var när invällningen tog vid och folk belånade sig långt över förmåga för att få en rimlig boendesituation.
Citera
2017-10-11, 13:30
  #74
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tullius
Jag tror Chalmeristen har helt rätt. Vi har en stor white flight från ytterstadens miljonprogramsområden till närförorter med stor andel bostadsrätter; där priset verkar som en skyddande mur mot ointegrerade invandrare. Jag kan också se att medelklassen i större grad är beredd att rösta på Sd för att tvinga de andra partierna att lägga om politiken, inte för att de är rasister - jag tror det finns ganska få riktiga rasister i Sverige - utan för att de ser att massinvandring från länder med en helt annan kultur leder till oönskade konsekvenser. För några veckor sedan spekulerade jag i att Sd skulle bli Sveriges största parti med kring 30 % av rösterna. Nu är jag inte lika säker. Jag tror Ulf Kristersson kan locka tillbaka väljare till moderaterna.
Ja medelklassen är uppenbarligen beredd att betala mer, och ta större risker, för att investera i bosättning vita områden (Östermalm är dock inte vitt, enligt Guillou, som kommentar från Östermalmsbon ovan). Att umgås med invandrare ser man uppenbarligen som mer oroande än stora lån, förståeligt nog. Man har alltså redan talat om vad man anser om invandringen och invandrare. Tillsammans med låga räntor bli det en explosiv cocktail. Självklart kommer priserna stabiliseras, men troligare sjunka. Frågan är hur mycket, och hur länge.
Citera
2017-10-11, 13:44
  #75
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karanan
Det vore helt underbart om utvandringen börjar. Jag och många med mig betalar gärna priset av sjunkande bostadspriser om vi skulle kunna återfå lugnet, tryggheten och en fungerande välfärd och ett fungerande samhälle. Jag betalar gärna vad det kostar för att reparera och återställa ordningen Sverige. Pengar är inte allt. En trygg framtid för kommande generationer är så oerhört mer viktigt än pengar.

Precis. Är av stor vikt att få tillbaka lugnet, tryggheten m.m.
Citera
2017-10-11, 16:34
  #76
Medlem
Skulle snarare tro att försäljningen av bostäder skulle öka, tex i lite "halv" utsatta områden, OM parasiterna skulle vara tvungna att lämna landet, i dom områdena skulle det helt plötsligt öppna sig en helt ny marknad för svenska ungdomar som tidigare varit tvungna att bo hemma.
Skulle ju faktiskt vara ide att renovera miljonprogramshus, och göra om till bostadsrätter, i nuläget är det absolut inte någon som helst ide, idioterna kaozar ju ändå sönder dom områdena.
Och som många andra skriver, samtliga som man pratar med tänker rösta SD, väldigt många som tycker att the botten is nådd.
__________________
Senast redigerad av NonServium 2017-10-11 kl. 16:52.
Citera
2017-10-11, 16:45
  #77
Medlem
Nordfeldts avatar
Vad är det som antyder att det blir ”stopp” på invandringen och att någon som helst utvandring öht skulle börja införas genom att SD skulle stå som största parti? Den gode Åkesson säger sig ju kunna kompromissa om invandringen också, och det har länge talats att man vill minska den ( ”med 90% / motsvarande våra grannländers invandringsvolym” ). Så av vilken anledning kan man med gott samvete tro att detta skulle vara en efterföljd utav en valseger för SD?
Citera
2017-10-12, 00:58
  #78
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theterm95
Åkesson , beter sig skärpt, men han är inte skärpt. Hittar på grejer, har inga källor för sina påståenden osv.
Jag tar hellre konsekvenserna av invandring än konsekvenserna av ett parti som SD, skadorna de skulle kunna göra är enorma, jämfört med kostnaden för invandringen.

Ta trump som exempel. skarp kille som kastar kommentarer ur sig om nordkoreas ledare som sitter på kärnvapen. Visst nordkorea är inte lätta o ha o göra med, men att riskera andra människor pga sin egen idioti och brist på kontroll? Trump beteende påminner inte ett dugg om en presidents beteende.

Ett krig med kärnvapen är det sista vi behöver.

Jag har större respekt för efterblivna - socialdemokrater och kommunister har åtminstone haft ett val.
Citera
2017-10-20, 18:18
  #79
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fittslem
Även om SD nu skulle lyckas bli största parti så skulle alla andra partier gå emot SD (50%+) och invandringen således oförändrad. Bostadskraschen kommer utan nån hjälp från SD, vi går mot lågkonjunktur och höjda räntor. Detta kommer sätta bollen i rullning.
Lågkonjunktur och högre räntor..?????
Citera
2017-10-22, 15:36
  #80
Medlem
fittslems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzer
Lågkonjunktur och högre räntor..?????

Ja räntehöjningar kommer och vi går mot lågkonjunktur, behöver jag förklara mer än så?
Citera
2017-10-23, 19:55
  #81
Medlem
JPMorgandonators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
För de som har pengar.
Exakt

Det gäller att ha varit förutseende och ha pengar nu.
Citat:
Ursprungligen postat av Raynewooney
Tillgång och efterfrågan har ingenting med den kommande kraschen att göra, utan enbart prisbildning.
När lånecirkusen och devalveringen börjar nå sin ände, vilket är snart, kommer kraschen.
Men handla på du.
Går man in och köper kontant är det givetvis en annan sak.
Jag håller på.

Nästan magsår pga tempot
__________________
Senast redigerad av JPMorgandonator 2017-10-23 kl. 20:00.
Citera
2017-10-24, 08:39
  #82
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tokidoki
Starten på "bostadskraschen" var när invällningen tog vid och folk belånade sig långt över förmåga för att få en rimlig boendesituation.

Så sant, men de lågbegåvade ser inte sambandet mellan det omöjliga i att hitta en begagnad hyresrätt, tvånget att ta stora lån och köpa egen bostad samt bostadsbehovet för invandrare.
De röda fattiglapparnas ideologiska blockering av den enda möjliga förklaringen är patetiskt att läsa om i tråden "Sverige: landet där det råder stor bostadsbrist".
Citera
2017-10-24, 09:51
  #83
Medlem
Skulle det ske en bopriskrasch så kommer HELA det svenska samhället att få känna av det på ett djupgående sätt,oavsett om man äger egen bostad eller ej.
Bopriserna har helt enkelt en så stor effekt på ekonomin i stort att alla bör dra efter andan om en krasch skulle inträffa och märk mina ord...vid ekonomisk kris är det ALLTID de som redan hade minst som kommer att känna av det mest.
Citera
2017-10-24, 14:08
  #84
Medlem
StatligaTeleverkets avatar
Bostadskraschen lär komma när 40-talisterna börjar dö/hamnar på äldreboenden.
Om inte SD går "full-nazi" när de får makten och kastar ut alla invandrare, men det lär inte hända. Det skulle kunna leda till en bostadskrasch. Men om de bara utvisar de som kommit nyligen kanske det kan bli en mindre krasch, priserna sjunker något eller stagnerar, men samtidigt finns det stor efterfrågan bland svenska ungdomar som bor hemma. Det skulle även göra det enklare att flytta till medelstora städer. Det skulle kanske drabba vissa mindre orter främst, då efterfrågan sjunker där eftersom det finns utbud i större städer.
När 40-talisterna börjar dö eller blir så gamla att de inte kan bo kvar. Då lär vi få en bostadskrasch (är förmodligen därför Reinfeldt ville att vi skulle öppna våra hjärtan och släppa in hela världen).
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback