Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-10, 00:18
  #1
Medlem
DMfanNo1s avatar
Det går tydligen att träna rösten så att man når toner som man från början inte kunde nå naturligt, men jag undrar om det finns någon gräns för hur långt man kan nå med sin röst?
__________________
Senast redigerad av DMfanNo1 2017-10-10 kl. 00:22.
Citera
2017-10-10, 02:28
  #2
Medlem
record-collectors avatar
Du kan jämföra din egna röst med den här manliga sångaren.

How low can you go? Hear the world's deepest voice

Men att den här mannen har världens mörkaste röst har jag svårt att tro? Bedöm själv!
Citera
2017-10-10, 10:33
  #3
Medlem
Klas-Vegass avatar
Tja uppåt för män anses väl höga C vara taket. Jag gick från D till H (så steget under) mellan 18-20. En 3-4 helnoter borde dom flesta klara. Men det skall vara en poäng med att göra det också. Beror på vad man börjar med.
Högst vinner inte, även om det sedan british invasion varit modernt med höga toner.
Citera
2017-10-12, 20:45
  #4
Medlem
norces avatar
Ja, det finns en gräns för hur högt och lågt du kan gå med din röst, oavsett hur mycket du tränar. Ditt låga register är oftast det som är svårast att träna, men ditt höga register går alltid att öka med ganska mycket (beroende på hur naturligt det kommer för dig såklart).

Säger helt emot föregående talare om att höga C skulle vara något sorts tak dock. Men det beror såklart helt på när man anser att mixen börjar, för jag antar att det syftar på endast bröstregister. Men det hela blir väldigt komplicerat när sångare faktiskt har en riktigt bra mix med en mjuk övergång. Här är till exempel ett C# (eller ja, ciss) https://www.youtube.com/watch?v=tFscsNaHu4c&t=3m19s
Citera
2017-10-31, 21:40
  #5
Medlem
Allt beror på vilka ljud man "räknar"
Höga C är absolut inget tak. Räknar du alla ljud kan man komma snuskigt högt, vill du däremot behålla en någorlunda manlig klang krymper ju omfånget.
Har hört flera manliga sångare belta E5-G5 därefter brukar det ofta låta falsett eller tunt.

Räknar du däremot med rockfalsett och visselregister kan man komma flera oktaver ovan det
Citera
2017-11-09, 23:51
  #6
Medlem
DMfanNo1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av record-collector
Du kan jämföra din egna röst med den här manliga sångaren.

How low can you go? Hear the world's deepest voice

Men att den här mannen har världens mörkaste röst har jag svårt att tro? Bedöm själv!

Lol, lite lätt obehagligt sådär😄

Tack för era svar.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback