Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-09, 17:56
  #1
Medlem
Hillbilly98s avatar
Jag får INTE ONT i ryggen.
Direkt efter jag har gjort min knäböj så blir jag lite öm i ländryggen.
Vad kan detta bero på?
För svag rygg? För svaga magmuskler?
Citera
2017-10-09, 17:58
  #2
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hillbilly98
Jag får INTE ONT i ryggen.
Direkt efter jag har gjort min knäböj så blir jag lite öm i ländryggen.
Vad kan detta bero på?
För svag rygg? För svaga magmuskler?

Låter som vanlig träningsvärk i muskulaturen. Träna mer så försvinner värken efter hand.
Har haft likadant själv.
Citera
2017-10-09, 17:59
  #3
Medlem
Blahfackss avatar
Kan du göra ordentliga knäböj utan vikt?
Citera
2017-10-09, 18:39
  #4
Medlem
Killer-queens avatar
Kan vara så att du har buttwink och behöver "curla upp" ryggen på vägen upp. Det brukar kännas en del. Filma dig själv från sidan och titta efter om höfterna liksom böjer sig inåt i biten läget och din svank blir omvänd, det vill säga krum.
Citera
2017-10-09, 18:51
  #5
Medlem
Blahfackss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Killer-queen
Kan vara så att du har buttwink och behöver "curla upp" ryggen på vägen upp. Det brukar kännas en del. Filma dig själv från sidan och titta efter om höfterna liksom böjer sig inåt i biten läget och din svank blir omvänd, det vill säga krum.
Det är väl bara att böja utan vikt? Kan man inte hålla ryggen och bålen stabil under hela rörelsen är man antingen för svag eller saknar rörlighet. Att prova med vikt säger inte mycket då vikten pressar ned en.
Citera
2017-10-09, 19:02
  #6
Medlem
keyboardwarri0rs avatar
Spänn bålen samt ha blicken upp under hela rörelsen.
Citera
2017-10-09, 19:43
  #7
Medlem
Killer-queens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blahfacks
Det är väl bara att böja utan vikt? Kan man inte hålla ryggen och bålen stabil under hela rörelsen är man antingen för svag eller saknar rörlighet. Att prova med vikt säger inte mycket då vikten pressar ned en.
Jag klarar knappt göra en fuldjup böj utan vikt på axlarna. Vikten stabiliserar och ger balans, så det kan helt klart underlätta.

Ingen fel på knäböj med kroppsvikt, men risken finns att man fastnar där i tron om att man är för ovig för att böja med vikt. Det är dock sällan rörligheten som är problemet, utan tekniken.
Citera
2017-10-09, 19:44
  #8
Medlem
Killer-queens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av keyboardwarri0r
Spänn bålen samt ha blicken upp under hela rörelsen.
Att titta i taket är ingen bra idé. Snett uppåt med blicken är däremot okej men inget måste, man kan även titta snett neråt om man föredrar det.
Citera
2017-10-09, 20:13
  #9
Medlem
Hillbilly98s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Killer-queen
Att titta i taket är ingen bra idé. Snett uppåt med blicken är däremot okej men inget måste, man kan även titta snett neråt om man föredrar det.
Ja, har sett alan thrall knäböja och han tittar snett nedåt.
Jag har ryggen rak så fattar inte vad problemet är egentligen?
Borde nästan lägga ut en film på när jag knäböjer....

Tack för svaren allihopa.
Citera
2017-10-09, 20:19
  #10
Medlem
Kennethkvartings avatar
Jag kan vara ute och cykla, är ingen mästare på knäböj, så mitt ord är inte att betrakta som facit, men är ändå hyggligt nöjd med min egen teknik.

Jag brukar iaf träna teknik genom att köra med stången på raka armar, detta för att minsta lilla fel i teknik leder till att det helt enkelt inte går att göra rörelsen.

Med reservation för att fel i just nedre delen av ryggen kanske inte blir så markerade, men det är en bra grundövning ändå.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback