Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-08, 23:18
  #1
Medlem
fonders avatar
Tycker att det är oerhört coolt det som yogamänniskor brukar kunna göra t.ex. stå på huvudet, stå på händerna, "sitta" på händerna. Kunna göra olika elastiska rörelser som vem som helst inte kan göra.

Min fråga är om man kommer kunna utföra allt detta elastiska med tiden (per automatik) när man hållit på med de flummiga rörelserna i början av kursen ett tag.

Är det bara att hålla på med de flummiga rörelserna i några år och plötsligt kan man röra på kroppen som man vill? Kan man lära sig yoga som i slutändan ska resultera i de coola rörelserna, enbart genom självlärning via t.ex. Youtube?
Citera
2017-10-08, 23:41
  #2
Medlem
Träna för att må bra då kommer vigheten automatiskt. När du låter kroppens muskler tänjas och sträckas ut längre stunder så ökar blodflöde och energiflöde och du får en mjuk härlig behaglig känsla i kroppen.

När du har tänjt och sträckt så är avslappningen viktig. Bara ligga och känna hur kroppens muskler och leder vibrerar av liv.
__________________
Senast redigerad av MentaltRetarderad 2017-10-09 kl. 00:01. Anledning: Vill lägga till mer information, inte ändra på något.
Citera
2017-10-08, 23:42
  #3
Medlem
Faderligs avatar
Ja, de där sakerna är inte sådär jättsvåra att lära sig. De där flumsakerna, som jag antar är basövningarna är nödvändiga om du ska bygga flexibilitet av yogan. Men just balansövningarna får du träna säparat på. Stå på händer har mer med balans och styrka att göra än flexibilitet, även om viss sådan krävs.

Själv började jag med yoga för ca ett halvår sedan. Jag var ovanligt stel när jag började, men nu är jag en av de vigare jag känner och kan göra de där häftigare sakerna. Fast då var jag ganska atletisk när jag började och har jobbat ganska mycket på flexibiliteten under detta halvår.
Citera
2017-10-09, 08:30
  #4
Moderator
evilhoneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fonder
Tycker att det är oerhört coolt det som yogamänniskor brukar kunna göra t.ex. stå på huvudet, stå på händerna, "sitta" på händerna. Kunna göra olika elastiska rörelser som vem som helst inte kan göra.

Min fråga är om man kommer kunna utföra allt detta elastiska med tiden (per automatik) när man hållit på med de flummiga rörelserna i början av kursen ett tag.

Är det bara att hålla på med de flummiga rörelserna i några år och plötsligt kan man röra på kroppen som man vill? Kan man lära sig yoga som i slutändan ska resultera i de coola rörelserna, enbart genom självlärning via t.ex. Youtube?
Vad är de "flummiga" rörelserna? Alla handlar ju om styrka, smidighet och balans, även de enklare rörelserna behöver sin precision och du kommer utföra dem annorlunda om ett halvår mot vad du kan idag.
Utöver att bara göra tex solhälsningens rörelseschema så ska du samtidigt andas rätt och ha magmusklerna påkopplade vilket ger dig en jävla core-styrka(är det rätt ord) efter ett tag. Även om du endast gör denna övning under ett halvår så kommer du märka hur du blir starkare och smidigare; du kommer kunna gå djupare i rörelserna och känna den där smidigheten du pratar om.

För att göra "de coola övningarna" så behöver du både styrka och balans och känna din kropp. Huvudstående till exempel är ganska lätt när man väl förstår vilka muskler det är som ska kopplas på, samma med många andra.

Alltså; nej, du måste inte göra allt och du kan säkert lära dig stå på huvudet via youtube men du kommer minska risken att skada dig och ha lättare för att hitta balansen om du börjar i rätt ände. Det går för den delen snabbare än man kan tro när man väl kommer igång.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback