Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-10-09, 12:11
  #13
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mainkai
Tryckte i mig ett par sådana där paketerade kroppkakor de har på willys efter gymmet idag, sedan kom jag på att det kanske inte var helt smart. Jag tänkte att det var som köttbullar att de är färdiga att värma på, men det kanske är rått kött? Någon som vet eller har tips? Borde man springa och kasta upp?

Dessa var det: https://www.willys.se/produkt/Kroppkakor-100566031_ST

Tack på förhand!

Citat:
Ursprungligen postat av Teleslinga
De är råa och ska kokas försiktigt i 15 minuter. Står ju under fliken "Övrigt" på din länk.
Koka tills de flyter upp, precis som när du gör egna kroppisar.

De är inte råa och går alldeles utmärkt att äta kalla.

De 15 minuterna är bara uppvärmning, inte tillagning.
Citera
2017-10-09, 12:31
  #14
Medlem
Teleslingas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
De är inte råa och går alldeles utmärkt att äta kalla.

De 15 minuterna är bara uppvärmning, inte tillagning.
Jaha. Då står jag korrigerad.
Citera
2017-10-09, 17:29
  #15
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Teleslinga
Detta är inte alls svårt för den som någon gång lagat egna kroppkakor, eller i övrigt kan ta till sig skriven svensk text.

Degen består av (visserligen) kokt (och ibland även rå) potatis samt mjöl och ägg m.m. Denna måste kokas för att bli ätbar, är en ofärdig produkt och kan alltså betraktas som rå. Att fyllningen däremot är tillagad (ofta dubbelt, eftersom det rökta sidfläsket även stekts tillsammans med lök) är inte relevant för huvudproduktens grad av tillagning.

De kroppkakor som denna tråd handlar om ska inte ätas råa (som de är) utan sjudas i 15 minuter enligt informationstexten.

Det är ingen fara att äta dessa kalla. Det är en tillagad produkt.
Texten är till för att kunden ska få information om hur man värmer upp kroppisarna på bästa vis.
Det är inte en rå produkt, utan ett helfabrikat som ska värmas i sjudande vatten.
Citera
2017-10-10, 05:02
  #16
Medlem
record-collectors avatar
Jag känner till fabriken som ligger på Ängsgatan i Borgholm - Ölandskroppkakan, granne med brandstationen.

Kroppkakorna är färdigkokta och klara. Bara att värma som det står på förpackningen eller ännu hellre... klyv kroppkakorna och bryn dom i stekpannan. Riktigt gott.
Äts med fördel med smält smör eller lingon.

DOCK VIKTIGT! Dessa fabriksgjorda öländska kroppkakor ska inte förväxlas med "hemkokta" kroppkakor från ex Evas kroppkakor i Salomonstorp, Ninnis kroppkakor i Källa eller Arontorps kroppkakor. Men de fabrikstillverkade från Ölandskroppkakan är "ätbara" men inte mer.
Citera
2017-10-10, 07:13
  #17
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mainkai
Tryckte i mig ett par sådana där paketerade kroppkakor de har på willys efter gymmet idag, sedan kom jag på att det kanske inte var helt smart. Jag tänkte att det var som köttbullar att de är färdiga att värma på, men det kanske är rått kött? Någon som vet eller har tips? Borde man springa och kasta upp?

Dessa var det: https://www.willys.se/produkt/Kroppkakor-100566031_ST

Tack på förhand!
Citat:
Ursprungligen postat av Teleslinga
De är råa och ska kokas försiktigt i 15 minuter. Står ju under fliken "Övrigt" på din länk.
Koka tills de flyter upp, precis som när du gör egna kroppisar.
Citat:
Ursprungligen postat av Teleslinga
Nej, de ska kokas i 15 minuter och är således råa.
Haha, hur kan ni tro att dom är råa! Om dom inte hade kokats, så hade ju smeten runnit runt i förpackningen. Antar att ni aldrig kokat palt, kroppkakor eller nåt liknande? Ni kan jämföra med bröd...vad skulle hända om butiken försökte stoppa ner en ogräddad limpa i en påse...?...jo, en ogräddad limpa är detsamma som deg....ja, hur det skulle gå kan ni räkna ut själva...
Citera
2017-10-10, 07:40
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Haha, hur kan ni tro att dom är råa! Om dom inte hade kokats, så hade ju smeten runnit runt i förpackningen. Antar att ni aldrig kokat palt, kroppkakor eller nåt liknande? Ni kan jämföra med bröd...vad skulle hända om butiken försökte stoppa ner en ogräddad limpa i en påse...?...jo, en ogräddad limpa är detsamma som deg....ja, hur det skulle gå kan ni räkna ut själva...
Jo, men så har vi det här som kallas "bake-off", inte rått men inte färdigt heller.
Ang. kroppkakorna, de är säkerligen kokta och ofarliga att äta direkt ur paketet men osmakliga. Dela dem och stek dem, värm i mikron eller koka dem så smakar de mycket bättre, helst med skirat smör och lingonsylt.
Citera
2017-10-10, 08:04
  #19
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karon58
Jo, men så har vi det här som kallas "bake-off", inte rått men inte färdigt heller.
Ang. kroppkakorna, de är säkerligen kokta och ofarliga att äta direkt ur paketet men osmakliga. Dela dem och stek dem, värm i mikron eller koka dem så smakar de mycket bättre, helst med skirat smör och lingonsylt.
Bake-off som du kan köpa i butik är ju gräddat, bara utplockat lite för tidigt, så att säga.

Jag föredrar för övrigt palt framför kroppkakor, kroppkakor är alldeles för lättuggade Palt med mycket kornmjöl och kraftigt rökt fläsk i, stekta i bitar i en stekpanna i skogen
__________________
Senast redigerad av Bunny 2017-10-10 kl. 08:07.
Citera
2017-10-10, 12:03
  #20
Medlem
mjukmjukares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karon58
Jo, men så har vi det här som kallas "bake-off", inte rått men inte färdigt heller.
Ang. kroppkakorna, de är säkerligen kokta och ofarliga att äta direkt ur paketet men osmakliga. Dela dem och stek dem, värm i mikron eller koka dem så smakar de mycket bättre, helst med skirat smör och lingonsylt.


Ja, du kan säkert ha en poäng i din liknelse med bake-off. Jag vet inte.
Min gissning är att de skall sjudas 15 min för att bli genomvärmda.
Men.
TS är inne på huruvida det ev. inte skulle vara hälsosamt att äta detta pga av att de är "råa" och i så motto är vi några som försöker säga att nej, de är inte råa på ett sätt som gör dem farliga att äta.
Möjligen och kanske troligen smakar dom skit. Det får TS och alla andra bestämma själva.
Men det är en annan diskussion.

Citera
2017-10-10, 20:39
  #21
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mjukmjukare
Ja, du kan säkert ha en poäng i din liknelse med bake-off. Jag vet inte.
Min gissning är att de skall sjudas 15 min för att bli genomvärmda.
Men.
TS är inne på huruvida det ev. inte skulle vara hälsosamt att äta detta pga av att de är "råa" och i så motto är vi några som försöker säga att nej, de är inte råa på ett sätt som gör dem farliga att äta.
Möjligen och kanske troligen smakar dom skit. Det får TS och alla andra bestämma själva.
Men det är en annan diskussion.

Kokade kroppkakor är kokta, dom är färdiglagade. Dom är precis lika färdiglagade som Felix fiskpinnar, Scans köttbullar, Bullens varmkorv, Pågens limpa...ja du fattar

Vad man sen tycker att dom smakar...ja det är ju som med all annan mat, vissa tycker si, andra tycker så osv...
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback