• 1
  • 2
2006-01-13, 14:29
Medlem
Jag är en fattig student med begränsade förvaringsmöjligheter och kräver därför ett enkelt bröd utan extra finesser som går snabt att baka. Bäst skulle vara om det kunde tillredas i mikron men det är kanske att hoppas på för mycket. Sitter du inne med ett bra recept? Hit med det! Om du har andra bra matlagningstips får du också gärna dela med dig av dem, såsom olika sätt att laga en god måltid utav pasta och salt.
Citera
2006-01-13, 14:37
Medlem
Mad Fer Its avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johannes_J
Jag är en fattig student med begränsade förvaringsmöjligheter och kräver därför ett enkelt bröd utan extra finesser som går snabt att baka. Bäst skulle vara om det kunde tillredas i mikron men det är kanske att hoppas på för mycket. Sitter du inne med ett bra recept? Hit med det! Om du har andra bra matlagningstips får du också gärna dela med dig av dem, såsom olika sätt att laga en god måltid utav pasta och salt.

http://www.student.se/recept/recept494.html
Citera
2006-01-13, 15:27
Medlem
Citat:
det er ju tyvärr så med bröd, at ju snabbare det göras, ju sämre smakar det.
Citera
2006-01-13, 15:29
Medlem
Scones i all ära, men det är endast gott när det är rykande färskt.
Här kommer mitt tips på lingonlimpa:

3 dl lingonsylt
3 dl mjölk
3 dl vetemjöl
4,5 dl grahamsmjöl
1 tsk salt
1 tsk bikarbonat

Vispa ihop ordentligt, det blir som sockerkakssmet ungefär. Häll ner i 1,5 liters brödform (går även jättebra med engångs aluform från ÖB/ICA/Whatever). Sätt i ugnen på 150 grader i ca 1 timme.
Citera
2006-01-13, 17:37
Medlem
redbull72s avatar
Dessa tekakor är lättbakade, billiga, o goda!
50 gr smör
5 dl mjölk
50 gr jäst
1 tsk salt
1 msk socker
12-13 dl mjöl (spara en del till utbakning)

Smält smöret, häll i mjölken i kastrullen o värm till 37 grader, smula sönder jästen i en bunke, häll i en del av degspadet o blanda tills jästen löst sig, tillsätt resten av degspadet, saltet, sockret o det mesta av mjölet, spara lite till bakningen.
Arbeta degen kraftigt till en fast o smidig deg, låt den jäsa övertäckt i 30 min.
knåda den lätt på mjölat underlag, dela degen i ca 12 bitar, forma runda bullar o platta till dem till önskad storlek, eller kavla dem lätt.
Lägg dem på smord eller bakpappersklädd plåt, nagga dem o låt jäsa i 30 min till under duk.
Grädda i mitten av ugn 225 grader i ca 10 min
Citera
2006-01-13, 18:40
Medlem
wonderlands avatar
Citat:

Går det överhuvudtaget att baka bröd i micron?
Citera
2006-01-14, 15:32
Medlem
manners avatar
Måste bara tipsa om detta bröd:

Hurtbulle, 1 limpa
==================
2 dl fiberberikade havregryn
5 dl vetemjöl
1 dl krossade linfrön
1 dl russin
1 dl grovhackade hasselnötter
2 tsk bikarbonat
1 tsk salt
4 dl mild yoghurt
1/2 dl flytande honung
1/2 dl lingonsylt

Ugnstemp 200 grader.
Blanda torra ingredienser.
Rör ner blöta.
Klicka ner i smord form.
Grädda nedre delen 1h.

Lycka till!
Citera
2006-01-14, 16:00
Medlem
Dejads avatar
Standard bröd

halvliter vatten
50g jäst
100g smör/margarin (1dl flytande)
1msk socker
1tsk salt
mjöltills du inte blir kladdig på fingret när du petar på degen. (10-13 dl eller mer.. beror på kvalité på mjöl m.m.)

Jäs i 40 min
baka ut, pensla med ägg (vatten om du är snål) jäs 15-20 min på sval plåt
Grädda på 200 i 8-12 min (småbullar) Eller gör som du vill.. Tempa brödet till 95 om du har möjlighet.

Billigt.. gott enkellt...

Focaccia
25g jäst
3½dl vatten
2msk olivolja
1tsk salt
7-8dl mjöl
(½msk socker om man vill jäsa lite bättre)

Gör degen och låt jäsa 30-40 min sen ojlar du in en långpanna (typ den stora man brukar ha till pommesfrittes i ugn) häller ut och trycker ner degen i pannan. Efter penslar du lite med olivolja och sen så strör du över flingsalt och trycker ner oliver om du tänder på sånt. 225grader 15-20 i ugnen
Enkellt eftersom det inte krävs nåt större arbete under utbaket.

Focaccian är bra när du tröttnat på det vanliga brödet plus att det är "utlänskt" och "inne".
Citera
2006-01-14, 16:38
Medlem
Villons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av manner
Måste bara tipsa om detta bröd:

Hurtbulle, 1 limpa
==================
2 dl fiberberikade havregryn
5 dl vetemjöl
1 dl krossade linfrön
1 dl russin
1 dl grovhackade hasselnötter
2 tsk bikarbonat
1 tsk salt
4 dl mild yoghurt
1/2 dl flytande honung
1/2 dl lingonsylt

Ugnstemp 200 grader.
Blanda torra ingredienser.
Rör ner blöta.
Klicka ner i smord form.
Grädda nedre delen 1h.

Lycka till!

Det där lät jävligt gott. Brukar inte baka bröd normalt, men det där ska nog fan testas.
Citera
2009-03-19, 21:36
Medlem
jag har mjöl, vatten och socker. Några kryddor till annars ingenting och det är en vecka till lön. Kan jag göra något med det? Baka utan jäst går väl inte?
Citera
2009-03-19, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 010f
jag har mjöl, vatten och socker. Några kryddor till annars ingenting och det är en vecka till lön. Kan jag göra något med det? Baka utan jäst går väl inte?
Ett paket jäst kostar ca 1-1,50 kr, har du råd med det? För att få en hyfsad deg behöver du även lite salt och en gnutta fett, smör,margarin eller olja.
Citera
2009-03-19, 22:33
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 010f
Baka på traditionellt sätt går inte men du kan ju testa att "baka" i stekpanna, t ex chapati eller libabrödliknande flatbröd.

~Paul~
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in