Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-08, 02:42
  #1
Medlem
La-Habanas avatar
Hej;

var kan jag komma och börja bygga mitt eget hus mitt i skogen utan att behöva betala hyra och dylik?

jag kan tänka mig betala för marken en enda gång men ingen mer, men ändå så undrar man, finns det någonstans där man kan bygga även utan att betala för marken, bara komma och bygga eget hus från träd eller leran som finns runt platsen utan att behöva be om det?

om inte var rekommenderar ni man kommer och bygger sin liten koja där man kan leva resten av livet genom att jaga och leva av naturen

ja
Citera
2017-10-08, 03:45
  #2
Medlem
Nästan alla länder har ju någon form av fastighetsskatt, ju mera underutvecklat landet är desto högre (se t ex USA), den omfattar vanligen också markinnehav. Detta pga att det helt enkelt är ett mycket säkert sätt att driva in skatt
Citera
2017-10-08, 05:24
  #3
Medlem
La-Habanas avatar
ok jag trodde att det fanns några i alla fall, jag har sett en man på youtube som brukar bygga hus av lera etc i olika delar av den skog som har brukar göra det (i australien) så jag trodde

hans hus är inte så stora kanske man kan bygga "kojor" /alltså inte riktig stora hus och på så sätt slippa skatt?

här är länken:

https://www.youtube.com/channel/UCAL...D3nQdBA/videos
Citera
2017-10-08, 06:49
  #4
Medlem
libbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av La-Habana
ok jag trodde att det fanns några i alla fall, jag har sett en man på youtube som brukar bygga hus av lera etc i olika delar av den skog som har brukar göra det (i australien) så jag trodde

hans hus är inte så stora kanske man kan bygga "kojor" /alltså inte riktig stora hus och på så sätt slippa skatt?

här är länken:

https://www.youtube.com/channel/UCAL...D3nQdBA/videos

Du har ingen aning om vad han "betalar" för att få leka med kottar, pinnar och lera på sin mark.

Om det ens är hans mark.


Du kan alltid bygga en liten timmerstuga ute i skogen helt ute i ingemansland, men förr eller senare kommer någon stöta på den och till slut rivs den av markägaren eller liknande.
Citera
2017-10-08, 07:09
  #5
Medlem
user3815276s avatar
Du kan göra det där i alla länder med tillräckligt mycket skog. Sverige är ett alternativ. Norra delen av Sverige är bättre då det inte bor lika mycket människor där.

Om någon hittar dig kan du hävda att du gick vilse, befann dig i en nödsituation, och var tvungen att bygga ett hus för att överleva. Det är en allmänt accepterad strategi att vänta på att andra ska hitta en när man har gått vilse.

Edit: Det här är naturligtvis endast ett teoretiskt resonemang, jag råder dig inte att genomföra det.
__________________
Senast redigerad av user3815276 2017-10-08 kl. 07:26.
Citera
2017-10-08, 22:04
  #6
Medlem
La-Habanas avatar
man kan i alla fall tälta i typ 3 månader utan tillstånd, så var det förut
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback