Citat:
Ursprungligen postat av
Zaedrews
Gjorde misstaget att ta en Ferratum kredit. På en 17000 kredit så är det 2591 kr i ränta per månad! Jag kommer liksom betala av detta snarast så man blir av det med hur i helsicke är detta ens lagligt?
Rackarns, det var ingen dålig ränta!!
Det är lite förvånande att någon som är så vettig i sina inlägg som du går på en sådan nit, men jag har gjort mina missar jag också och det på belopp avsevärt högre än detta.

Det är läxor man lär sig. Var glad att beloppet inte var högre.
Citat:
Ursprungligen postat av
frdk
Läser man inte avtalet före man skriver under så ska det inte landa i ett rättsfall bara för att du ska rättfärdiga din blunder...
Tycker inte räntan är orimlig egentligen.. säg att säkert upp mot 25% av de måste gå via kronofogden och harkla sig fram och förmodligen inte bli reglerad alls, och i bästa fall via nån typ av utmätning eller avskrivning (räkna de som förlorade pengar för långivaren).
Detta betyder att den summan måste kompenseras av övriga 75% som betalar, och flesta betalar inom 1-3 mån så intäkterna går inte säkra på årsbasis som är mer naturligt hos vanliga banker.
För att företaget ska gå break even så måste du därför betala 25% av lånet på månadsbasis för att kompensera för de som inte betalar igen.. sen ska företaget ha säkerhetsmarginal och lite vinst på det som alla banker har och lägger gissningsvis på 5% extra och du landar på en månadskostnad i storleksordning av vad du fick.
Marginalen är samma på de stora bankerna, men där behöver kansek bara 1% gå till kronofogden och alla låntagare sitter kvar över långa perioder. vilket förklarar den kraftiga ränteskillnaden
Ska man anklaga någon för ocker så är det väll snarare de större bankerna med sina marginaler på främst bolån
2.591,- x 12 = 31.092,-
31.092,- / 17.000,- x 100 = 183 %.
Hur du en vrider och vänder på det så en ränta på 183 % är ocker så det bara skriker om det. Att bankerna med sina ägare har sin agenda och har haft under lång tid är inget som gör att 183 % är något att acceptera.