2017-10-07, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Friend-or-Foe
Givetvis är det ett oskäligt avtalsvillkor enligt 36 § Avtalslagen (31 § används inte särskilt mycket längre). En polisanmälan kommer dock inte leda någonvart i dagens samhälle, utan du lär behöva processa civilrättsligt (d.v.s. du måste stämma bolaget). Rätten kommer utan tvekan döma i till din fördel (det finns ingen tvekan om att >180% effektiv ränta är oskäligt). Jag rekommenderar dig att vända dig till en advokat för att ta saken vidare.

AvtL 36§ tillämpas väldigt restriktivt.
TS: det kostar dig mer att driva rättsfallet än att betala räntan.
Citera
2017-10-07, 23:36
Medlem
lfhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Agamantum
Mmm TS lån har ju effektiv ränta på 180 procent således mer än vad HD slog fast var ocker.

Fast Ts lån har väl en effektiv ränta på till och med ~548%?

(Inte för att det ändrar din poäng)
Citera
2017-10-07, 23:38
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Tack. Jo tror det också. Grejen är att för att driva något vidare behövs pengar för att göra det. Alla som är under dessa lurendrejares kontroll kommer använda sina pengar för att betala in först och främst för att undvika att hamna hos kronis. Det är så det fortsatt kan hålla på men sina ockerräntor. Det behövs att de försöker sätta dit en rik en för att det ska bli rättslig process och sedan då att rätten kommer anse att de håller på med ocker och det blir ett slut på det.
Men om det nu är solklart att du skulle vinna så kan väl advokaten din få betalt i efterhand. Din motpart får ju vid förlusten pröjsa dina advokatkostnader.

Kan väl inte vara något problem för advokaten som du anlitar att få betalt senare ty du kommer ju ändå vinna, eller hur?
Citera
2017-10-07, 23:47
Medlem
frdks avatar
Läser man inte avtalet före man skriver under så ska det inte landa i ett rättsfall bara för att du ska rättfärdiga din blunder...

Tycker inte räntan är orimlig egentligen.. säg att säkert upp mot 25% av de måste gå via kronofogden och harkla sig fram och förmodligen inte bli reglerad alls, och i bästa fall via nån typ av utmätning eller avskrivning (räkna de som förlorade pengar för långivaren).
Detta betyder att den summan måste kompenseras av övriga 75% som betalar, och flesta betalar inom 1-3 mån så intäkterna går inte säkra på årsbasis som är mer naturligt hos vanliga banker.

För att företaget ska gå break even så måste du därför betala 25% av lånet på månadsbasis för att kompensera för de som inte betalar igen.. sen ska företaget ha säkerhetsmarginal och lite vinst på det som alla banker har och lägger gissningsvis på 5% extra och du landar på en månadskostnad i storleksordning av vad du fick.

Marginalen är samma på de stora bankerna, men där behöver kansek bara 1% gå till kronofogden och alla låntagare sitter kvar över långa perioder. vilket förklarar den kraftiga ränteskillnaden

Ska man anklaga någon för ocker så är det väll snarare de större bankerna med sina marginaler på främst bolån
Senast redigerad av frdk 2017-10-07 kl. 23:51.
Citera
2017-10-07, 23:55
Medlem
CXQHs avatar
Du har ju 14 dagars ångerrätt på smslån, varför inte bara betala tillbaka direkt och ta ett seriöst lån?
Citera
2017-10-08, 00:06
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axis.bold.as.love
Men om det nu är solklart att du skulle vinna så kan väl advokaten din få betalt i efterhand. Din motpart får ju vid förlusten pröjsa dina advokatkostnader.

Kan väl inte vara något problem för advokaten som du anlitar att få betalt senare ty du kommer ju ändå vinna, eller hur?

Bästa är nog att gå politisk. Jag kommer betala detta men det är för alla andra som man måste bry sig och arbeta för att få ett stopp för detta. Betala sådan här ockerränta varje månad det är vad som skickar folk till kronis det måste få ett stopp! Oavsett hur! Om det är lagligt så måste vi göra det till olagligt! Punkt jävla basta. Jag är beredd att jobba för det hoppas fler är det också.
Citera
2017-10-08, 00:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gitarr-olp
AvtL 36§ tillämpas väldigt restriktivt.
TS: det kostar dig mer att driva rättsfallet än att betala räntan.

Jo visst, men nu är ju räntan så astronomisk stor att det uppenbart är ett oskäligt avtalsvillkor. Om TS dessutom varit så pass desperat att han tagit blancolån på ynka 17000 kr så har han nog inte möjlighet att betala av lånet, därav lär det ticka iväg fort.
Citera
2017-10-08, 00:56
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Gjorde misstaget att ta en Ferratum kredit. På en 17000 kredit så är det 2591 kr i ränta per månad! Jag kommer liksom betala av detta snarast så man blir av det med hur i helsicke är detta ens lagligt?

Rackarns, det var ingen dålig ränta!!
Det är lite förvånande att någon som är så vettig i sina inlägg som du går på en sådan nit, men jag har gjort mina missar jag också och det på belopp avsevärt högre än detta. Det är läxor man lär sig. Var glad att beloppet inte var högre.

Citat:
Ursprungligen postat av frdk
Läser man inte avtalet före man skriver under så ska det inte landa i ett rättsfall bara för att du ska rättfärdiga din blunder...

Tycker inte räntan är orimlig egentligen.. säg att säkert upp mot 25% av de måste gå via kronofogden och harkla sig fram och förmodligen inte bli reglerad alls, och i bästa fall via nån typ av utmätning eller avskrivning (räkna de som förlorade pengar för långivaren).
Detta betyder att den summan måste kompenseras av övriga 75% som betalar, och flesta betalar inom 1-3 mån så intäkterna går inte säkra på årsbasis som är mer naturligt hos vanliga banker.

För att företaget ska gå break even så måste du därför betala 25% av lånet på månadsbasis för att kompensera för de som inte betalar igen.. sen ska företaget ha säkerhetsmarginal och lite vinst på det som alla banker har och lägger gissningsvis på 5% extra och du landar på en månadskostnad i storleksordning av vad du fick.

Marginalen är samma på de stora bankerna, men där behöver kansek bara 1% gå till kronofogden och alla låntagare sitter kvar över långa perioder. vilket förklarar den kraftiga ränteskillnaden

Ska man anklaga någon för ocker så är det väll snarare de större bankerna med sina marginaler på främst bolån

2.591,- x 12 = 31.092,-

31.092,- / 17.000,- x 100 = 183 %.

Hur du en vrider och vänder på det så en ränta på 183 % är ocker så det bara skriker om det. Att bankerna med sina ägare har sin agenda och har haft under lång tid är inget som gör att 183 % är något att acceptera.
Citera
2017-10-08, 01:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Friend-or-Foe
Jo visst, men nu är ju räntan så astronomisk stor att det uppenbart är ett oskäligt avtalsvillkor. Om TS dessutom varit så pass desperat att han tagit blancolån på ynka 17000 kr så har han nog inte möjlighet att betala av lånet, därav lär det ticka iväg fort.

Då är man trångmål, se 31 § Om inte annat är det ocker, en generalklausul är något som tillämpas, i regel, när det inte finns en annan § som behandlar din situation bättre
Citera
2017-10-08, 01:23
Medlem
frdks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
2.591,- x 12 = 31.092,-
31.092,- / 17.000,- x 100 = 183 %.

Hur du en vrider och vänder på det så en ränta på 183 % är ocker så det bara skriker om det. Att bankerna med sina ägare har sin agenda och har haft under lång tid är inget som gör att 183 % är något att acceptera.

Pratar inte ränta, pratar om affärsplan.
Försvinner i genomsnitt 20% av kapitalet varje månad för kundkategorin.
Så måste snitt ersättningen över samma period vara högre än så annars finns inte företaget.

Att låna pengar är väldigt likt låna fysiska föremål.
Statoil tog 500 kr / dag senast jag hyrde en bil där. Var en basic 7 år gammal volvo v70 om jag minns rätt. (betalade eg. 750kr/dag men räknar bort 250kr på slitage och reparationer vilket är högt räknat). ger ett årspris 182.500. Marknadspris för bilen är i bästa fall 70.000... med din kalkyl har vi en 260%-ig ränta på det "ocker" lånet.
Citera
2017-10-08, 01:43
Medlem
Imirons avatar
Citat:
Gjorde misstaget att ta en Ferratum kredit. På en 17000 kredit så är det 2591 kr i ränta per månad! Jag kommer liksom betala av detta snarast så man blir av det med hur i helsicke är detta ens lagligt?
Ockerränta är teoretiskt olagligt, men jag vet ingen åklagare som drivit något sådant mål. Du är i praktiken rätt körd skulle jag tro. Klart du skulle kunna försöka driva det civilrättsligt, men vad gäller tid, energi och eventuella kostnader för ombud så skulle jag säga att det fan är billigare att bara betala.
Citera
2017-10-08, 02:15
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Rackarns, det var ingen dålig ränta!!
Det är lite förvånande att någon som är så vettig i sina inlägg som du går på en sådan nit, men jag har gjort mina missar jag också och det på belopp avsevärt högre än detta. Det är läxor man lär sig. Var glad att beloppet inte var högre.

Jo man får ta det som en läxa Sedan med inlägg om det hoppas att man kanske gör att någon annan inte gör det dumma man själv gjorde. Det är extremt dumt att ta ett lån där det blir svårt att ens betala räntan varje månad...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in