Citat:
Ursprungligen postat av fett0
Jag vet att i många länder i Sydamerika pumpar bönderna/vetrinärerna i hormoner och antibiotika i sina kor. Antibiotikan gör väl för djuren, men om vi senare äter köttet i stora mängder så får vi självklart också en dos antibiotika i oss. Vilket inte är särskilt bra eftersom vi kan bli resistenta mot antibiotikan. Hormoner ges även ut i kornas foder så att korna växer och blir stora. Bönderna får mer pengar, Javisst! men hur blir det då med oss också får i oss hormoner? Man hade ett par fall i Spanien där barn på 2-3 år började utveckla bröst, även en menstruationcykel startade

. I Sverige så vitt jag vet så är det striktförbjudet att ge korna antibiotika om de inte är sjuka. Hormoner ges definitivt inte ut i Sverige! Nu behöver det inte vara så att ett land som brasilien gör som ovanstående men risken finns.
Peace!
Eftersom jag av olika anledningar är i just Spanien fyra-fem gånger per år så vill jag gärna delge mig några intryck därifrån. Någon menstruation i 2-3årsåldern har jag inte hört talas om, men på minsta sylta finns alltid mackor med skinka som du måste gå till delikatessbutiken för att hitta i Sverige. Grisarna strövar omkring och äter mestadels ekollon. Dom har det ganska najs, skulle jag våga påstå. Osten är ingen jävla svettig hushålls heller. Jag tror att spanjorerna, liksom väldigt många folk i europa och världen, tar just [i]kvaliteten[i]på maten på mycket större allvar än svenskar. En genomsnittlig snubbe i Spanien äter bättre än motsvarande kille i Sverige.
Det är lätt att tro att vi bor i någon underbar ostkupa här uppe i Sverige, men vi är rätt efter övriga Europa i fråga om vad vi äter och vad vi har i maten.