• 2
  • 3
2006-01-13, 18:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av thebandit
Det har jag heller aldrig påstått. Men att köpa svenskt kött i Sverige gynnar svenska köttbönder och svensk miljö.

Men herregud, hur dum får man bli? Du förstod tydligen inte varför svensk köttförsäljning gynnar Sverige. Jag kan inte förklara det på fler sätt, jag skrev till och med i Sverige i fetstil så att du skulle förstå. Men icke. Gå tillbaka till Kalle Anka-tidningarna nu...
eftersom jag stödjer en global öppen ekonomi så köper jag naturligtvis det brasilianska kötet och inte kött från svenska skyddade verkstäder.
Citera
2006-01-13, 21:33
Medlem
thebandits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av internet
Klart jag förstår att svensk köttförsäljning gynnar Sverige, men gynnar det konsumenterna?

Är du bonde eller har du andra intressen i svensk köttproduktion?

Självklart gynnar det inte konsumenterna (om man inte räknar med faktorerna miljöförstöring, antibiotika, hormoner, djurplågeri).

Men som jag skrev i mitt första inlägg: Jag skiter totalt i det och köper det billigaste & godaste.
Citera
2006-01-13, 21:40
Medlem
thebandits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av handenduvet
eftersom jag stödjer en global öppen ekonomi så köper jag naturligtvis det brasilianska kötet och inte kött från svenska skyddade verkstäder.

Är du med i Attac också?
Citera
2006-01-14, 10:55
Medlem
Singapore Slims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreenManalishi
Pampas ligger i väl i Argentina och inte i Brasilien?

Pampas omfattar stora delar av Argentina, nästan hela Uruguay samt de sydligaste delarna av Brasilien.

Jag har aldrig ätit Brasilianskt kött utanför Brasilien, där funkade det kanon och jag tvivlar på att det skulle vara sämre än svenskt. Åtminstone inte det svenska kött man köper på typ ICA. För övrigt så är det bästa köttet jag ätit från en argentinsk, sannolikt pampasspringande Angus i Buenos Aires.
Citera
2006-01-14, 20:32
Medlem
Seamus Costellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreenManalishi
Pampas ligger i väl i Argentina och inte i Brasilien?

Jo, men jag tänkte inte på det när jag skrev och sen hoppades jag att ingen skulle märka det... Jag lyfter på hatten och rodnar.
Citera
2006-01-14, 20:37
Medlem
kurdiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fett0
Jag vet att i många länder i Sydamerika pumpar bönderna/vetrinärerna i hormoner och antibiotika i sina kor. Antibiotikan gör väl för djuren, men om vi senare äter köttet i stora mängder så får vi självklart också en dos antibiotika i oss. Vilket inte är särskilt bra eftersom vi kan bli resistenta mot antibiotikan. Hormoner ges även ut i kornas foder så att korna växer och blir stora. Bönderna får mer pengar, Javisst! men hur blir det då med oss också får i oss hormoner? Man hade ett par fall i Spanien där barn på 2-3 år började utveckla bröst, även en menstruationcykel startade . I Sverige så vitt jag vet så är det striktförbjudet att ge korna antibiotika om de inte är sjuka. Hormoner ges definitivt inte ut i Sverige! Nu behöver det inte vara så att ett land som brasilien gör som ovanstående men risken finns.
Peace!

Förstår din poäng men kan inte låta bli att påpeka att människor inte blir resistenta mot antibiotika eftersom antibiotikan inte är till för att döda människor, utan bakterier, det är de som blir resistenta.
Citera
2006-01-14, 20:48
Medlem
Seamus Costellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fett0
Jag vet att i många länder i Sydamerika pumpar bönderna/vetrinärerna i hormoner och antibiotika i sina kor. Antibiotikan gör väl för djuren, men om vi senare äter köttet i stora mängder så får vi självklart också en dos antibiotika i oss. Vilket inte är särskilt bra eftersom vi kan bli resistenta mot antibiotikan. Hormoner ges även ut i kornas foder så att korna växer och blir stora. Bönderna får mer pengar, Javisst! men hur blir det då med oss också får i oss hormoner? Man hade ett par fall i Spanien där barn på 2-3 år började utveckla bröst, även en menstruationcykel startade . I Sverige så vitt jag vet så är det striktförbjudet att ge korna antibiotika om de inte är sjuka. Hormoner ges definitivt inte ut i Sverige! Nu behöver det inte vara så att ett land som brasilien gör som ovanstående men risken finns.
Peace!

Eftersom jag av olika anledningar är i just Spanien fyra-fem gånger per år så vill jag gärna delge mig några intryck därifrån. Någon menstruation i 2-3årsåldern har jag inte hört talas om, men på minsta sylta finns alltid mackor med skinka som du måste gå till delikatessbutiken för att hitta i Sverige. Grisarna strövar omkring och äter mestadels ekollon. Dom har det ganska najs, skulle jag våga påstå. Osten är ingen jävla svettig hushålls heller. Jag tror att spanjorerna, liksom väldigt många folk i europa och världen, tar just [i]kvaliteten[i]på maten på mycket större allvar än svenskar. En genomsnittlig snubbe i Spanien äter bättre än motsvarande kille i Sverige.
Det är lätt att tro att vi bor i någon underbar ostkupa här uppe i Sverige, men vi är rätt efter övriga Europa i fråga om vad vi äter och vad vi har i maten.
Citera
2006-01-14, 20:57
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Seamus Costello
Eftersom jag av olika anledningar är i just Spanien fyra-fem gånger per år så vill jag gärna delge mig några intryck därifrån. Någon menstruation i 2-3årsåldern har jag inte hört talas om, men på minsta sylta finns alltid mackor med skinka som du måste gå till delikatessbutiken för att hitta i Sverige. Grisarna strövar omkring och äter mestadels ekollon. Dom har det ganska najs, skulle jag våga påstå. Osten är ingen jävla svettig hushålls heller. Jag tror att spanjorerna, liksom väldigt många folk i europa och världen, tar just [i]kvaliteten[i]på maten på mycket större allvar än svenskar. En genomsnittlig snubbe i Spanien äter bättre än motsvarande kille i Sverige.
Det är lätt att tro att vi bor i någon underbar ostkupa här uppe i Sverige, men vi är rätt efter övriga Europa i fråga om vad vi äter och vad vi har i maten.

Kanske ska lägga in inlägget ovan under Resor

Jag tror inte vi i Sverige tar kvaliteten på sämre allvar än någon annanstans, det är bara på andra premisser. Hushållsost och svenskt kaffe är nog storsäljare på ålderdomshemmen.

Är själv en sådan som gärna snöar in på något och framhåller dess förträfflighet framförannat (framförallt det indiska köket), men jag tror snarare det är svenskens oförmåga att efterfråga rätt saker. Och allvarligt talat: vem vill ha "äkta grekisk ost" om den är gjord av Arla...
Citera
2006-01-14, 21:12
Medlem
Seamus Costellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Kanske ska lägga in inlägget ovan under Resor

Jag tror inte vi i Sverige tar kvaliteten på sämre allvar än någon annanstans, det är bara på andra premisser. Hushållsost och svenskt kaffe är nog storsäljare på ålderdomshemmen.

Är själv en sådan som gärna snöar in på något och framhåller dess förträfflighet framförannat (framförallt det indiska köket), men jag tror snarare det är svenskens oförmåga att efterfråga rätt saker. Och allvarligt talat: vem vill ha "äkta grekisk ost" om den är gjord av Arla...

Ah! Grungewhore tror att vi har ett fritt val... Nej, vi är väldigt mycket i händerna på livsmedelsindustrin som berättar vad vi ska äta. Och här i Sverige är det just industrins effektivitet som är bevekelsegrunden. Kan man göra cylinderformad skinka så gör man det, oavsett hur långt från den ursprungliga produkten man har hamnat. Eller vaselin-ost som är så bra för barnen... Med risk för att sparkas till "resor" så kan jag berätta att spanska skitungar äter smaskig manchego-ost... Verkar vara en fråga om val...
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in