• 1
  • 2
2017-10-06, 19:21
Medlem
PeppaKaKas avatar
Tjena köpte precis en vhs spelare av en person via nätet.

Kopplade in det idag och allt fungerade normalt. Tills nu då det slutade spela upp alls, alla vhs diskar fungerar inte. Det är vhsspelaren då jag testade många filmer innan den slutade fungera korrekt.

Det är en Phillips bandspelare, .Philips VR510 VCR*för att vara exakt. På vhs displayen står det bara "TRAC" när jag trycker på play så rullar filmen men ingenting visas på tvn, det enda som syns är vilken tid det är på filmen och overlayen på TVn från bandspelaren.

Någon som har en lösning brhlver verkligen hjälp har väntat åratal på att få se gamla familjvideos! Tacksam för svar
Citera
2017-10-06, 19:23
Medlem
Pallestroms avatar
Diskar?
Citera
2017-10-06, 19:28
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeppaKaKa
Tjena köpte precis en vhs spelare av en person via nätet.

Kopplade in det idag och allt fungerade normalt. Tills nu då det slutade spela upp alls, alla vhs diskar fungerar inte. Det är vhsspelaren då jag testade många filmer innan den slutade fungera korrekt.

Det är en Phillips bandspelare, .Philips VR510 VCR*för att vara exakt. På vhs displayen står det bara "TRAC" när jag trycker på play så rullar filmen men ingenting visas på tvn, det enda som syns är vilken tid det är på filmen och overlayen på TVn från bandspelaren.

Någon som har en lösning brhlver verkligen hjälp har väntat åratal på att få se gamla familjvideos! Tacksam för svar

VHS-diskar?

VHS är videoband.
Citera
2017-10-06, 19:37
Medlem
supremanics avatar
Antagligen smidigare att skaffa en annan videobandspelare än att laga den där. Men är du lite kunnig så är det säkert möjligt. Gissar på kondensator. Gammal pryl och det händer att de funkar en stund innan de ger upp helt.
Citera
2017-10-06, 19:38
Medlem
LastCaLLForALcohoLs avatar
Prova att koppla denna på din VHS spelare

https://www.kjell.com/se/sortiment/d...l-dator-p99003
Citera
2017-10-06, 19:42
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
VHS-diskar?

VHS är videoband.

Så sant som det är sagt! En annan grej med "videobandspelare" är att de börjar "torka in" (gummit i dessa) samt dö.. Den "nyaste" VHS-maskinen jag har är en S-VHS (JVC) från 2004. "Fjoderton år gammal" (det heter fjorton) men "phan vet" hur länge dessa funkar i nyare TV-apparater?
-Analoga ingångar är verkligen på väg ut!

Till TS skulle jag ge rådet att överföra sina videooband till digitala medier. -innan det är försent.
Citera
2017-10-06, 19:44
Medlem
MuscleSharks avatar
Inget ljud heller då antar jag? Hmm....testa och plocka i sär den och damma av.
Har haft liknande bekymmer på en gammal vcr, och det har funkat ett tag iaf att damma av den.
Annars är det svårt att säga så här exaktr vad felet är.
Kanske borde kontakta säljaren och säga det att videon inte funkar.

Vad har du för tv förresten?
Citera
2017-10-06, 19:46
Medlem
PeppaKaKas avatar
Hm. Aja den rullar ju på och visar information så som tid och typ PO SVT (vad det nu betyder) på tv skärmen. Men när jag trycker på play så blir skärmen svart...

Aja om det inte finns någon lösming så får jag väl testa lösningen som någon länkade. Men skulle vara skönt om någon kunnig kunde hjälpa mig ifall det kanske bara är någon inställning eller knappkombination jag kanske behöver göra för att lösa det. Som sagt det fungerade ju utmärkt i en timme :/
Citera
2017-10-06, 19:48
Medlem
PeppaKaKas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MuscleShark
Inget ljud heller då antar jag? Hmm....testa och plocka i sär den och damma av.
Har haft liknande bekymmer på en gammal vcr, och det har funkat ett tag iaf att damma av den.
Annars är det svårt att säga så här exaktr vad felet är.
Kanske borde kontakta säljaren och säga det att videon inte funkar.

Vad har du för tv förresten?

Bara brus ljudet när man trycker på stop. Så visas detaljer från sspelaren på TVN, så som tid och SVT po1. Vad det nu betyder. Använder en samsung hd tv.
Citera
2017-10-06, 19:51
Medlem
MuscleSharks avatar
Citat:
Bara brus ljudet när man trycker på stop. Så visas detaljer från sspelaren på TVN, så som tid och SVT po1. Vad det nu betyder. Använder en samsung hd tv.

Börjar ana att det kanske är ngt med kopplingen mellan tv'n och videon som skapar problem.
Exakt hur ser anslutningen ut?
Citera
2017-10-06, 19:53
Medlem
PeppaKaKas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MuscleShark
Börjar ana att det kanske är ngt med kopplingen mellan tv'n och videon som skapar problem.
Exakt hur ser anslutningen ut?

Scart kabeln är kopplad till tvn. Och kanalen på tvn är ext. För det var den det fungerade på från början.

När jag trycker på play står det på tvn (ingen signal)
Citera
2017-10-06, 20:04
Medlem
MuscleSharks avatar
Citat:
Scart kabeln är kopplad till tvn. Och kanalen på tvn är ext. För det var den det fungerade på från början.

När jag trycker på play står det på tvn (ingen signal)

Märkligt! Du har kopplat in scarten från videon till rätt scart i tvn? Om den bara har en ingång kan du dock ignorera detta.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in