2006-01-13, 11:06
Medlem
calle555s avatar
Nu senast är det ComHem som satsar på detta koncept med dockorna i köket.

Tidigare har vi sett Telia-pappan behandlas illa och AMF-pappan inte ha koll på sina barn.

Jag vet att man inte ska utgå från sig själv, men min personliga reaktion är att det kryper i mig när jag ser dessa reklamfilmer.

Vad säger ni som vet? Ökar den här typen av filmer försäljningen?
Citera
2006-01-13, 11:18
Medlem
Sayonaras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av calle555

Tidigare har vi sett Telia-pappan behandlas illa och AMF-pappan inte ha koll på sina barn.

Jag vet att man inte ska utgå från sig själv, men min personliga reaktion är att det kryper i mig när jag ser dessa reklamfilmer.

Den där jävla reklamen om digitalTV med ungen som imiterar surroundljud genom att skrika: "WOOOH, WOOOH, FATTARU?!" i två glasskålar, är otroligt enerverande. Fyfan, jag blir arg när jag ser den.

I marknadsföringssyfte så kan den ju inte fungera något vidare då i alla fall jag brukar stänga av ljudet på TVn i samband med att den startar.

Iofs måste man ju ha sett den en gång för att veta vad som komma skall. Men å andra sidan så räcker det nog för dom allra flesta att se den en enda gång, för att i framtiden vägra köpa deras tjänster i ren protest.
Citera
2006-01-13, 11:42
Bannlyst
Citat:

Jag kan ju säga direkt att Telia-farsan är lika töntig i verkligheten, som han är i reklamen (vet, har träffat honom)

Angående det där om att det ökar försäljningen, tror jag knappast att det gör det, dom måste väll ha roliga karaktärer i reklamen, för att göra att folk intresserade och villiga att se på skiten...
Citera
2006-01-13, 14:09
Medlem
groils avatar
Det skulle inte förvåna mig om det ökade försälningen med tanke på som trådskaparen skrev att det finns ett flertal olika föratag som använder samma konsept.
Citera
2006-01-14, 17:47
Medlem
roadrashs avatar
Det finns tydligen nån tes i reklamvärlden som säger att mottagarna tenderar att lättare ta till sig en produkt när budbäraren är en en töntig typ, då vi känner oss överlägsna reklamtönten och därmed kan skratta åt det etc. Men om det är machomän eller för heta brudar med så kan man bli avundsjuk och därmed inte vilja köpa produkten istället.
Bara nåt jag läste i nån tidningsartikel för rätt länge sen. Tveksamt om det stämmer...
Citera
2006-01-26, 01:23
Medlem
TigerKids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av roadrash
Det finns tydligen nån tes i reklamvärlden som säger att mottagarna tenderar att lättare ta till sig en produkt när budbäraren är en en töntig typ, då vi känner oss överlägsna reklamtönten och därmed kan skratta åt det etc. Men om det är machomän eller för heta brudar med så kan man bli avundsjuk och därmed inte vilja köpa produkten istället.
Bara nåt jag läste i nån tidningsartikel för rätt länge sen. Tveksamt om det stämmer...

Jag har också läst om det där. Det skall tydligen vara de svenska killarna som inte vill se coola, snygga killar. De blir bara avundsjuka och sura då. Tjejer däremot kan se upp till snygga, coola tjejer. Tänk efter lite grann: Hur många helsvenska reklamkampanjer visar snygga killar? (Fredrik Ljunberg räknas inte för det är ju internationella kampanjer). Det kan vara yngre killar också - men nästan alltid töntiga (var é brudarna", pinsamma, lustiga, bakåtsträvande (skåningen som limmar klick-parkett), barnsliga ("snyggt jobbat..." - minns inte vad han heter som spelade hockey med dammsugaren), lata (serverar pulversås och låtsas ha gjort den själv), skumma hobbys (vad gör du när Kelda gör jobbet?").
Citera
2006-01-26, 23:14
Medlem
hetzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TigerKid
Jag har också läst om det där. Det skall tydligen vara de svenska killarna som inte vill se coola, snygga killar. De blir bara avundsjuka och sura då. Tjejer däremot kan se upp till snygga, coola tjejer. Tänk efter lite grann: Hur många helsvenska reklamkampanjer visar snygga killar? (Fredrik Ljunberg räknas inte för det är ju internationella kampanjer). Det kan vara yngre killar också - men nästan alltid töntiga (var é brudarna", pinsamma, lustiga, bakåtsträvande (skåningen som limmar klick-parkett), barnsliga ("snyggt jobbat..." - minns inte vad han heter som spelade hockey med dammsugaren), lata (serverar pulversås och låtsas ha gjort den själv), skumma hobbys (vad gör du när Kelda gör jobbet?").

Jag tror personligen att de reklamerna inte skulle göra sig bättre med "matchomän" men jag är inte så insatt i hur reklam fungerar, även ny i denna del
Citera
2006-01-27, 23:23
Medlem
Webbes avatar
Citat:

Ökar kanske inte försäljningen direkt. Men det är många faktorer som påverkar oss när vi ska handla. Igänkänning är en av dem. Bara att du minns Telia-pappan, ComHem-pappan, AMF-pappan mfl gör att deras varumärke har stärkts, åtminstående igenkänningen.
Reklam har ofta många syften och det är inte alltid själva budskapet i reklamen som är det största syftet.
Citera
2006-01-28, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Webbe
Ökar kanske inte försäljningen direkt. Men det är många faktorer som påverkar oss när vi ska handla. Igänkänning är en av dem. Bara att du minns Telia-pappan, ComHem-pappan, AMF-pappan mfl gör att deras varumärke har stärkts, åtminstående igenkänningen.
Reklam har ofta många syften och det är inte alltid själva budskapet i reklamen som är det största syftet.
Jo, men i Telias fall är det nog mest den HÖGA teleräkningen som folk lägger på minnet Dom förlorar ju mängder av kunder i rasande takt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in